Warren bidt voor Obama

De storm komt nog niet echt overwaaien, maar in de VS is er op dit moment nogal wat commotie over de dominee die gevraagd is om te bidden bij de officiële inauguratie van Barack Obama. Het gaat om de Purpose Driven pastor Rick Warren – ook in Nederland bekend van zijn ‘doelgerichte’ boeken.
Ik ben niet zo meegegaan in de hype rond Purpose Driven (ik probeer altijd even af te wachten in welke richting zo’n hype zich gaat bewegen), maar ik heb veel respect voor Rick Warren. Een aantal jaren geleden heb ik hem persoonlijk ontmoet. Echt waar? Nou nee, niet helemaal - maar het klinkt goed. Ik zag hem zitten op een beursstand in Orlando terwijl hij zijn boeken aan het signeren was. Een lange rij fans stond trouw te wachten om hun boek te laten bekrabbelen door Rick Warren Himself.
Nu is er niets mis met signeersessies – al ben ik er zelf niet gek op. Een persoonlijke opdracht of aanbeveling in een boek van een auteur is zeker een toegevoegde waarde. Maar deze lange rij Warren-fans bevestigde het beeld dat ik had: Warren wordt te veel naar de ogen gekeken.
Maar… ik stelde mijn mening over Rick Warren radicaal bij toen ik hem hoorde spreken op de videoschermen van de Willow Creek GLS. Deze man is a big guy – just look at him – maar ik geloof dat hij oprecht is. Hij vertelde op de video hoe hij plotsklaps een celebrity geworden was en hij gaf toe dat je als volgeling van Jezus in de gevarenzone komt zodra mensen jou gaan zien als ‘somebody special’. Hij was niet bang voor de financiële verleidingen (dat zou je toch het eerst vermoeden), want daar kon hij goed mee overweg. Hij vreesde vooral voor de hoogmoed die in zijn hart zou kunnen komen omdat CEO’s en politieke hot shots ineens zijn mening gingen vragen. Ik vond Rick Warren op die video ontwapenend en innemend. Ik kan me vergissen, maar ik wil deze man het voordeel van mijn twijfel geven.
Hetzelfde kan ik zeggen van Barack Obama. Ik ben – net als de meeste mensen – geïmponeerd door deze charismatische man. Ik vind het bijzonder dat er een zwarte (nou ja, min of meer) politicus president van de VS wordt. Ik zie nog niet dat we in Nederland een zwarte premier kiezen, dus we mogen wel eens wat minder hoog van de toren blazen als we over Amerikanen praten. Barack Obama maakt indruk op mij, omdat hij verbaal begaafd is, maar ook omdat hij inspirerend, bedachtzaam en evenwichtig overkomt. Het was juist het interview in Saddleback Church met pastor Rick Warren waardoor ik ook Barack Obama het voordeel van de twijfel ben gaan geven. Als christen wil ik bidden voor mensen die hoge posities innemen. Ik hoop dat Barack Obama meer vrede en stabiliteit in de wereld brengt dan zijn voorganger (dat moet toch kunnen!) Ik bid dat mensen niet steeds verder tegen elkaar uitgespeeld worden, maar dat zij gezamenlijk het goede zoeken – los van hun politieke achtergrond of levensovertuiging.
Terug naar de inauguratie en de commotie. Er zijn nu mensen die roepen dat het een schande is dat Barack Obama juist Rick Warren uitgekozen heeft voor deze plechtigheid. Ter linker- en rechterzijde van het politieke spectrum hebben mensen hun mening inmiddels al gevormd en wordt er in de media en op blogs om het hardst geroepen. Ik zou zeggen: stel je oordeel nog even uit. Kijk eens naar deze video waarin Rick Warren eerlijk verteld wat het succes van Purpose Driven met hem gedaan heeft (een aantal van deze dingen zei hij ook op de GLS van Willow Creek – maar nog wat informeler). Kijk ook eens naar al het goede werk wat deze man doet op het gebied van armenzorg, milieubescherming en HIV/AIDS-bestrijding. Hij laat het niet bij mooie woorden en verdient alleen daarom al respect! En als je nog eens zijn interview met presidentskandidaat Barack Obama wilt zien: check this.

Kijk ook even op de site van een andere vooraanstaande Amerikaanse evangelicaal die oproept om voor president Obama te bidden: Max Lucado “Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid.” (1 Tim. 2:2)

I believe (…) that Jesus Christ died for my sins, and that I am redeemed through him. That is a source of strength and sustenance on a daily basis. Yes, I know that I don’t walk alone. And I know that if I can get myself out of the way, that I can maybe carry out in some small way what he intends. And it means that those sins that I have on a fairly regular basis, hopefully will be washed away. – Barack Obama

7 gedachten over “Warren bidt voor Obama

  1. Sebastiaan Poelen

    “Kijk ook eens naar al het goede werk wat deze man doet op het gebied van armenzorg, milieubescherming en HIV/AIDS-bestrijding.” … dat is het hele punt, klinkt mooi en gelikt voor de wereld …

    ondertussen noemt hij (Warren) Syrië ook als voorbeeld voor de rest van de wereld (Syrië, het land dat zich het meest duidelijk tegen Israël uitspreekt)

    In november 2006 was de grote Saddleback voorganger in Syrië en liet tot verbijstering van velen weten dat het Syrische regiem “tolerant“ is jegens christenen en Joden en dat “het leven er goed is”.

    ik twijfel en heb geleerd: bij twijfel niet doorgaan ;-)

    meer over Rick Warren onze geloofsheld:
    http://home.hetnet.nl/~fm-ter-horst/Wat%20velen%20niet%20weten%20over%20Rick%20Warren.htm

  2. Jan Wolsheimer

    Hoewel ik best sympathie heb voor de vrij jonge, enthousiaste Obama, zeggen zijn uitspraken niets in een land waar God en Jezus om de haverklap figureren in politieke statements. Het is een onderdeel van de cultuur.

    Ook Bush claimde dat de aanval op Irak een rechtstreekse opdracht van God was. De verdere acties en het politieke gekonkel van de man spraken boekdelen.

    In de VS is religie gemixt met politiek op een wijze waar ik echt van kan walgen. Neem de krankzinnige hoogte van het budget wat Obama kon gebruiken voor zijn marketingmachine: bijna 700 miljoen dollar! Daar zou een aardig deel van de honger in de wereld mee opgelost kunnen worden. Maar nu is het ter promotie van één persoon. Ik zie daar weinig Christ-like in.

    Daarnaast is Obama nogal fel pro choice. Dat blijft ook een knelpunt.

    De koppelverkoop van het christelijk geloof en een bepaalde politieke stroming is erg gevaarlijk. Dit zal altijd ten koste gaan van de boodschap van de Bijbel.

    Boeiende boeken over dit onderwerp is: “The myth of a christian nation” van Gregory Boyd of “Jesus for president” van Shane Claiborne.

    Ik heb dus niets tegen Obama of Warren. Wel tegen de verstrengeling van religie en politiek. Waarom zou je de naam van Christus verbinden met politiek?

  3. Paul

    @ Sebastiaan – Bedankt voor je comment. Ik wist niet van Warren’s bezoek aan Syrië en wat ik er zojuist over gelezen heb is inderdaad vreemd. Ik weet niet of Syrië het land is dat zich het meest duidelijk tegen Israël uitspreekt, waarschijnlijk gaat die ‘eer’ naar het regime in Iran. Kijk hier naar een verklaring die Rick Warren gaf over zijn Syrië-reis. Overigens is de staat Israël niet boven kritiek verheven, we hoeven niet achter dit land te gaan staan alsof het om het Eurovisie songfestival of een wereldkampioenschap voetbal gaat. De Bijbel staat vol met kritiek op Israël – juist omdat het land en volk zo’n speciale roeping heeft. Ik zeg niet dat Rick Warren een wijze goeroe is die het allemaal begrepen heeft – hij heeft ongetwijfeld domme dingen gezegd en gedaan (wie niet?). Nu hij gaat bidden bij de officiële inhuldiging van Barack Obama krijgt hij van links en rechts de wind van voren (net als Billy Graham altijd kreeg). Dat lijkt me niet redelijk. Ik denk dat hij (samen met bijvoorbeeld Bill Hybels) een van de positieve uitzonderingen is als je kijkt naar andere mega-pastors in de VS . Maar eh… het blijven Amerikanen. Veel van onze afkeer kan ook verklaard worden door cultuurverschillen, denk je ook niet?
    En: “bij twijfel niet doorgaan”… Ja, dat klinkt wel leuk en ferm, maar hoe ga je dat dan doen? Geen president? Geen mening? Geen hoop? Geen vertrouwen? Niet bidden voor de overheid?
    Oh ja, de link die je me gaf. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het internet wemelt van websites waar mensen hun complottheorieën kwijt kunnen. Ik kan me wel voorstellen dat Rick Warren in de VS minder enthousiast is over alle eindtijdscenario’s die daar de ronde doen. De mensen schrijven er boeken over, maken er films over en bestrijden elkaar fel op internetfora alsof dit de belangrijkste roeping van christenen is. Ondertussen hadden ze kunnen doen wat ons als volgelingen van Jezus wel luid en duidelijk is opgedragen: het evangelie van genade verkondigen en onze naasten helpen. Natuurlijk moeten we onze ogen en oren openhouden en kritisch blijven kijken naar wat er op het wereldtoneel gebeurt.

    @ Jan – Ook bedankt voor je reactie! Je kunt moeilijk niet aan politiek doen, want dat is ook politiek. De formulering van Obama vind ik (voor een Amerikaanse presidentskandidaat!) nog bescheiden: “And I know that if I can get myself out of the way, that I can maybe carry out in some small way what he intends.” Dat is andere taal dan we van Bush gewend zijn. Bedenk dat Obama dit ook uitsprak zonder die tekst gescript voor zich te hebben (al had hij de vraag waarschijnlijk wel verwacht en probeerde hij ook daar stemmen te winnen, dat snap ik ook wel).
    Verkiezingen winnen in de VS was tot nog toe alleen het voorrecht van vermogende witte mannen uit het establishment. Je kunt van Barack Obama in ieder geval zeggen dat hij dit patroon doorbroken heeft en dat hij kan rekenen op de support van veel kleine geldgevers. Heb je een suggestie hoe iemand daar aan de macht kan komen zonder zo’n enorme marketingcampagne? De bedragen die uitgegeven worden zijn natuurlijk obsceen, maar je kunt niet zo eenvoudig zeggen dat dit anders besteed had kunnen worden aan de oplossing van het voedselprobleem, dat is echt te gemakkelijk geredeneerd. Hoe had dat dan gekund? Het is net als het geld dat uitgegeven wordt aan ruimtevaart. Er gaat gewoon een hoop schroot het heelal in, maar het geld wordt hier op aarde in de economie gepompt en dat is zo slecht nog niet… Het is natuurlijk geen mooi verkiezingssysteem en ik kijk er als Europeaan ook met verbazing en verbijstering naar, maar had je liever nog vier jaar een Republikein aan het roer gehad? Ik ga Barack Obama niet ophemelen, we moeten altijd kritisch blijven kijken en luisteren, begrijp me goed. Maar de VS bevinden zich nu in een kritische fase van de geschiedenis en het maakt wel uit wie daar de hoogste politieke en militaire positie inneemt. Heb je het video-interview van het civil forum waar ik naar verwees ook helemaal bekeken? Door dit gesprek ben ik positiever gaan denken over beide heren. Maar de tijd zal leren of ik naïef en te goed van vertrouwen geweest ben.

  4. Jan Wolsheimer

    Paul,

    Buiten kijf dat gebed prima is. Geen punt dat Warren dat kan doen. Waar het me meer om gaat is dat Obama ook maar een gezicht is bij een campagne die door een grote groep mensen wordt getrokken. In dat opzicht durf ik best te zeggen dat Warren waarschijnlijk oprechter is dan Obama alleen al om het feit dat ik niet verwacht dat de eerste omkomt in de spin docters. Obama is natuurlijk ook vooral een marionet of spreekbuis voor een bepaalde lobby.

    Ik snap je opmerking over het ‘geen politiek’ bedrijven. Ik heb daar ook geen antwoord op. Hoewel…waarom zou je je persé moeten conformeren aan de geldende waarden en normen in een samenleving om iets te bereiken? Is Jezus nou niet juist een voorbeeld van iemand die buiten de gevestigde orde zijn boodschap bracht. Goed…Zoon van God, maar toch…

    Het is voor mij een beetje een zwak argument om aan te geven dat iedereen het doet dus hij ook. Misschien is mijn oplossing qua voedselproblematiek ook wat naïf, maar zulke bedragen zijn echt stuitend. De kandidatuur is in feite gekocht. Vergis je niet in de machtige lobby’s in de VS die de feitelijke macht in handen hebben.

    Met de beste wil van de wereld kan ik Obama niet als veel beter nieuws zien dan Bush. Hij is sympathiek, jong, zwart en straalt energie uit. Hij zal zich moeten bewijzen. Qua visie op het milieuvraagstuk lijkt hij zeer vooruitstrevend te zijn. Dat geeft hoop. Maar nogmaals: ik ben erg sceptisch als het gaat om religie en politiek.

  5. abspoel Berichtauteur

    “It seems that many American Christians think it’s their job to come up with the Christian way of resolving political issues,” he says. “So many of us think the church needs to run the nation, but the church just needs to be the church. Our only job is to be Jesus to the world. I want people to get a vision for the beauty of the unique kingdom of God. I believe the clearer you see the kingdom, the less trust you put in politics.”

    Bedankt, Jan. Dat vond ik het meest aansprekende gedeelte. Maar ik vind het ook mooi dat een pastor een deel van de kerk leeg preekt door consequent de boodschap te brengen waar hij voor staat. Bij Jezus liepen de mensen ook weg. Een omgekeerd succesverhaal… Het artikel is uit 2006 en de prekenserie uit 2004 – ben wel benieuwd waar Boyd nu staat.

Wat is een blogpost zonder reacties? Saai. Dus: laat van je horen!

