Heel de mens, heel de schepping

Heelheid en gebrokenheid en het effect daarvan op ons perspectief. Voor echte reparaties moet je naar de Heelmeester. Of naar de garage, als je meer down-to-earth bent.
Heelheid en gebrokenheid en het effect daarvan op ons perspectief. Voor echte reparaties moet je naar de Heelmeester. Of naar de garage, als je meer down-to-earth bent.

Soms schrijf je een reactie die qua inhoud en omvang ook een blogpost zou kunnen zijn. Ik lees blogs van een aantal Nederlandse en buitenlandse reisgenoten en het is leuk om te zien hoe je van blog naar blog kunt hoppen om een interessante discussie te volgen. Ik plaats mijn comment op een posting van Martijn integraal hier, maar voor deelname aan de discussie verzoek ik je om naar het blog van Martijn te gaan – dan blijft het overzichtelijk. Indirect is mijn comment ook een reactie op een eerdere posting van medeblogger Boele, want ik voelde me om de een of andere reden aangesproken door het woordenpaar vrijspraak < > veroordeling 😉

Je kunt onderstaande gedachten ook instemmend, onverschillig of afkeurend lezen zonder de hele discussie te volgen, maar ik raad je aan om toch wat te klikken op de namen van genoemde reisgenoten. Zie mijn blogroll hiernaast.

Zonde is de kloof tussen God en mensen – hoe je het wendt of keert. Jezus heeft die kloof gedicht en Willem maakte er een aardige animatie van -die jij (= Martijn) hier even geleend hebt. We moeten het probleem van de zonde erkennen en benoemen, te beginnen in ons eigen leven. We zijn onderdeel van het probleem en dragen de gebrokenheid (ook na een eventuele spectaculaire bekeringservaring) in ons lijf en leven mee. We mogen niet de indruk wekken dat de problemen de wereld uit zijn nadat we ‘bij het kruis zijn neergeknield om genade te aanvaarden’. Dat is het begin van onze geestelijke reis achter Meester Jezus aan (en een noodzakelijk vertrek- en/of keerpunt).
Natuurlijk is de vraag: wat versta je onder zonde? Sommige mensen denken direct aan seks – en dat zegt misschien veel over die mensen. Anderen denken aan geweld of diefstal. Maar de kern is: een leven leiden zonder erkenning van God en zijn vrije genadeaanbod en daardoor je levensdoel (God leren kennen door zijn Zoon, Woord en Geest) mislopen. De effecten van zonde in algemene zin duid ik graag aan met gebrokenheid. Als ‘wounded healers’ mogen wij meewerken aan het herstelproces, maar zonder de boodschap geweld aan te doen of te versmallen tot simplificaties die in hun eenvoud onjuist of zelfs leugenachtig zijn. De diagnose van het probleem zonde (vergeving versus schuld; vrijspraak versus veroordeling; bevrijding versus gebondenheid; opstanding versus dood en ga zo maar door) zegt ook veel over de diagnost – daar heeft Boele een belangrijk punt te pakken. Maar ik denk dat het semantisch is: zonde en gebrokenheid doen zich voor in veel verschijningsvormen en het heil (heelmaking) van Christus strekt zich uit naar heel de mens en heel de schepping.
Dit is wat mij betreft de kern: we mogen de boodschap van het bevrijdende evangelie niet versmallen tot een gratis en strikt persoonlijk entreebewijs voor de eeuwigheid. We kunnen niet liefdevoller of rechtvaardiger zijn dan God, die liefde en rechtvaardigheid IS. Versmallen we zijn rijke boodschap, dan doen we Hem en onze medemensen te kort. Tegelijkertijd ontkom je er niet aan dat je in de verkondiging steeds een bepaald aspect zult benadrukken. Hier is evenwicht van belang.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s