Wilders raaskalt, maar heeft recht van spreken

driebangemannen1

Geert Wilders is een xenofoob. Ik ben blij dat ik dit in alle vrijheid mag vinden en meedelen op een blog met de naam Vrijspraak. Geert Wilders heeft nare trekjes en vervelende ideeën die niet wezenlijk verschillen van die van Hans Janmaat en Filip Dewinter* Laat die man alsjeblieft ophouden met z’n insinuaties, provocaties en ijdele aandachttrekkerij en iets constructiefs gaan doen voor de samenleving! Laat hij bruggen bouwen in plaats van loopgraven aanleggen!

Heeft Wilders hier en daar een mening die hout snijdt? Vast wel. Maar hij heeft mij zo tegen zich ingenomen dat ik moeite moet doen om naar hem te luisteren. Ik vind Wilders een ergerniswekkende man en mensen die op hem stemmen moeten zich afvragen wat hun diepste drijfveer is. Angst?

Maar… dit alles gezegd hebbende, vind ik dat Wilders al zijn verwerpelijke standpunten in en buiten het parlement mag blijven verkondigen. En ja, hij spreekt – wat mij betreft helaas – voor een grote groep angsthazen en benauwde nationalisten die in hem hun Grote Leider zien. Laat Wilders het woord maar voeren voor die grote groep bangebroeken en laten al die andere gekozen volksvertegenwoordigers verbaal gehakt van hem maken. Zo gaat dat in een democratie. Als Wilders in de gevangenis komt voor het hebben van een ‘verkeerde’ mening  dan moet elke oprechte democraat in verzet komen. Geweldloos verzet, voor de goede orde! Want wat mij betreft pak je mensen alleen via de rechter aan voor hun meningsuitingen wanneer zij daarmee tot geweld oproepen, anderen vals beschuldigen of met de dood bedreigen. Het verkondigen van een misselijkmakende of verwerpelijke mening is een democratisch recht.

Overigens behoud ik mij het recht voor om comments te weigeren. Het is tot dusver maar één keer voorgekomen – iemand die iets te veel en iets te nadrukkelijk aan zelfpromotie deed – maar dat heeft niets met vrijheid van meningsuiting te maken maar met beschaafde omgangsvormen. Daar hecht ik zeer aan en deze huisregels gelden op dit persoonlijke weblog en in mijn privé domein. Als je er ook zo over denkt, dan nodig ik je beleefd uit om op deze post te reageren – ook als je met mij principieel van mening verschilt over Wilders.

* De namen linken naar leuke filmpjes – zie maar 🙂

43 gedachten over “Wilders raaskalt, maar heeft recht van spreken

  1. Nou, aan zelfpromotie zou ik niet willen doen. Ik blijf liever anoniem 🙂
    Wat ik van Wilders vind? Ik heb hem wel eens de Grote Verleider genoemd. Hij heeft gezegd dat hij christenen in bescherming zou nemen, maar hij kan zichzelf niet eens beschermen.
    Hij is gevaarlijk bezig. Hij daagt een verscheurende tijger uit tot een gevecht. Ik maak liever een ommetje dan. is dat ook laf? misschien, maar bedenk dat er ook veel christenen op hen stemmen, helaas.

  2. Christenen die op Wilders stemmen moeten hun Bijbel nog eens goed lezen. Even in een online bijbel zoeken op het woord ‘vreemdelingen’ en verdere uitleg is eigenlijk niet meer nodig. Ik citeer één zo’n tekst: “Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte. Ik ben de HEER, jullie God.” (Lev. 19:34)
    Geert Wilders wordt dag en nacht beschermd. Hij is gevaarlijk bezig, maar misschien niet eens zozeer waar het zijn eigen situatie betreft (al zou ik niet graag in zijn schoenen staan). Zijn provocaties roepen bij veel mensen weerstand en agressie op. Dat zou niet zo moeten zijn, maar een verstandige politicus zou met meer omzichtigheid te werk gaan en rekening met dergelijke gevoelens houden. Wilders niet, want hij groeit in zijn rol als provocateur en querulant en zoekt juist de controverse op.

  3. Velen van jullie begrijpen er niets van.Wilders roept niet op tot haat.Hij laat alleen maar zien wat de koran zegt. en geloof me wat hij daarover zegt is waar!Ik heb de koran zelf gelezen.Op de ene blz.staat je mag niemand doden.2 pagina’s verder staat:dood dan de ongelovigen.Oh,maar wie zijn dat dan?effe zoeken.moet je pagina’s terug en er staat dan:de ongelovigen zijn de Joden en de christenen.Halverwege de koran staat ineens dat als je wil weten wie Jezus is dan moet je dat aan de christenen vragen.Oeps! maar die heb ik net gedood!In het filmpje van Wilders laat hij duidelijk zien dat de moslims de wereld willen veroveren en daar zijn ze aardig mee bezig.Want kijk maar hier in nederland mag je niets zeggen over de koran maar de moslims wel over de bijbel en jezus en vaak zeggen ze hele schokkende en spottende dingen over mijn Heer.Zij gebruiken geweld als je wat zegt over hun geloof dat doen wij niet.En zeker zegt de Bijbel dat we goed voor de vreemdeling moeten zijn maar dat is wel iets anders dan ze de baas laten spelen over ons en ons land.DIT IS CHRISTELIJK NEDERLAND maar misschien niet lang meer.Kijk eens op eindtijdinbeeld.nl en klik op “Is de Islam het beest uit openbaring”?Als zij de macht in de wereld krijgen dan weet je wat je te wachten staat.

  4. Bedankt voor je comment. Ik begrijp je zorgen, maar deel ze niet. Ben ook in het bezit van de Koran en het zal me niet veel moeite kosten om er een paar teksten uit te citeren die bij ons, Nederlanders levend in 2009, verbazing en verbijstering oproepen. En natuurlijk zijn er fanaten die met die teksten in de hand anderen te lijf gaan. Maar met hetzelfde gemak citeer ik teksten uit de Bijbel waarmee je hetzelfde kunt doen.
    Moeten we onze democratie en vrijheid beschermen? Reken maar. Dat is juist wat ik hier beweer. Ik wil zelf een paniekzaaier als Geert Wilders gewoon laten razen. Zodra hij echt over de schreef gaat zijn er juridische wegen om hem aan te pakken. Datzelfde geldt voor mensen die op godsdienstige gronden menen dat zij een ander moeten bedreigen of intimideren. Je hoort mij hier niet beweren dat dergelijke types mijn sympathie hebben.
    Dit is geen christelijk land en het is de vraag of het ooit een christelijk land geweest is. Christenen hebben veel invloed op deze cultuur gehad en dat is nog steeds zo. Maar de tijd dat gelovigen anderen met de Bijbel in de hand hun wil konden opleggen is geweest. En omdat mensen op basis van dezelfde Bijbel totaal tegengestelde politieke keuzes maken, moet je je ook afvragen wat dit betekent.
    Voor mij is de Bijbel het boek der boeken en ik wil me laten leiden door de principes die Jezus ons geleerd heeft. Jezus bond niet de strijd aan met de Romeinen, stelde zich gezagsgetrouw op en brak door de toenmalige sociale grenzen heen (vrouwen, Samaritanen, Romeinen en Zeloten – verzetstrijders). Hij nam het verbaal onbevreesd op tegen de schijnheiligen en haatzaaiers, maar was liefdevol en mild voor gewone, gebroken mensen. Dat is het voorbeeld wat ik wil volgen!
    Ik weet dat er tal van websites zijn waar over het beest en de antichrist uit de eindtijd gespeculeerd wordt. Sorry, maar ik doe daar niet aan mee. Nergens lees ik in de Bijbel dat we hier onze tijd mee moeten verdoen. Ogen en oren openhouden, nuchter blijven doen wat de Meester ons opgedragen heeft: God liefhebben boven alles en je naaste (lees: Turk, Marokkaan… vul zelf wat in) als jezelf.
    Wilders speelt in op angstgevoelens. Jezus zegt keer op keer: WEES NIET BANG!

  5. Openbaring 13 wordt ons de opdracht gegeven om de naam van het Beest te ontcijferen en op meerdere

    plaatsen zegt Jezus tegen ons Waakzaam te zijn.

    Ook wordt er ons vertelt in de Bijbel dat er wolven rondlopen die zich voordoen als schapen.

    Ook zegt Jezus: Weest dan voorzichtig als slangen en argeloos als duiven.Math. 10:16

    We hebben onze naaste toch ook lief. We hebben ze binnen gelaten, huizen gegeven, banen gegeven,

    uitkeringen hebben ze gekregen, ja ze zitten zelfs in de politiek, moskeeen en eigen scholen hebben ze gekregen

    en noem maar op wat al niet meer en toch zijn ze nog niet tevreden.

    Ik heb zelf 5 jaar als enig christen tussen de moslims gezeten in het buitenland en ze hebben niet 1 ding gedaan

    voor mij als vreemdeling . Denkt u dat ik een kerk mocht bouwen?Dat hebben velen geprobeert en hebben het land

    moeten verlaten om hun leven te redden.Zij houden hun land schoon waar alleen hun God aanbeden kan worden.

    Ook in Nederland woont maar 1 God en dat is Jezus Christus. Omdat er hier nu ook andere Goden aanbeden worden

    ja zelfs in kerken waar de imam rustig kan preken haalt Nederlad zelf de ellende over zich heen.Alleen de God van de

    Bijbel is de ware God.Denkt u dat God dit allemaal tollereert?Kent u de verhalen uit de Bijbel waar andere Goden aanbeden werden

    en wat er toen met hun gebeurde? Kijk dat die Imam in de kerk gaat zitten is wat anders maar zelf preken in ons huis van God?!

    Hij zal preken volgens de Islam. Al deze dingen gaan toch echt te ver! Hoe komt het toch dat het met Nederland zo slecht gaat?

    Wat mij betreft mogen die mensen hier leven maar wat zij willen is macht. Wereldwijd zijn ze bezig om alle vrouwen de burka’s

    te verplchten en hun regeltjes aan de mensen op te leggen.Zelfs in het land waar ik zat kwamen moslims uit engeland om daar

    te controleren.

    Geloof me ik weet waarover ik over praat. Ze doen zich mooi voor en als ze eenmaal de kans krijgen slaan ze flink toe.

    Ze kijken je vriendelijk in het gezicht als ze voor je staan en zolang ze iets van je kunnen hebben maar o wee als je je hebt omgedraaid.

    Wat ik al niet aan christelijk werk voor moslims heb gedaan is echt teveel om op te noemen. Offers heb ik gebracht

    1001 dingen en de Heer weet uit pure liefde om ze te helpen en natuurlijk de goede boodschap te brengen maar ze

    zijn zo fanatiek en houden vast aan de Koran die de meeste niet eens gelezen hebben en als wel, ’n klein stukje.

    De Bijbel mogen ze niet eens aanraken want dan gaan ze al naar de hel voor deze daad zo is hun verteld.

    De moslims hier zijn wel wat rustiger en dat komt omdat ze hier zijn opgegroeid. Maar hoe dan ook er hoeft hier maar

    iets met hun te gebeuren en je hebt de rest van de moslimwereld tegen je. Maakt niet eens uit of de schuld nu wel

    van de moslims hier zijn of niet daar kijken ze niet naar.Kijk maar hoe ze de baas spelen van uit hun eigen land als hier of in n ander land

    ook maar iets gezegd wordt over de Koran of Mohammed.Wij Nederlanders laten veelste veel toe en met alle gevolgen van dien.

    De moslims waar ik mee te maken heb gehad zijn opgegroeid met grof geweld,corruptie enz. dat is nog moeilijker om mee om te gaan.

    Gelukkig heb ik een aantal tot de Heer mogen leiden maar verder kom je niet.

    Maar natuurlijk heb ik deze mensen nog steeds lief en ik ben goed voor ze en bid ik voor ze. Daar blijft het ook bij! Niet verder!Dit is de grens!

    Wij moeten er niet eens over discuiseren maar de Here gewoon gehoorzaam zijn en de bovenstaande dingen van de moslims niet toe

    te laten omdat de kans bestaat dat ze ons land kunnen islamitiseren. En dan hoeven we niet te roepen “Heer help ons” want we hebben dat

    zelf over ons afgeroepen. Hier is onze God Heer en Koning en Meester!

  6. Je hebt nogal wat tekst nodig. Ooit aan een eigen blog gedacht?

    Kennelijk heb je persoonlijk slechte ervaringen met moslims. Volgens mij hebben wij buitenlanders naar Nederland gehaald om het werk te doen waar we zelf onze neus voor ophaalden. Jij zegt dat we ze van alles hebben “gegeven”, maar ik denk dat buitenlanders er over het algemeen keihard voor hebben gewerkt en nog steeds doen velen alsof het indringers zijn. Het was niet onze gastvrijheid of vriendelijkheid die moslims hierheen bracht.

    Je hebt gelijk dat we van islamitische landen dezelfde vrijheden mogen vragen die wij aan moslims geven – dat is zeker een belangrijk punt, al zullen er altijd cultuurverschillen blijven en kun je duizenden jaren van verschillen in geschiedenis en godsdienst niet even wegpoetsen. Op onze ‘beschaving’ is ook voldoende aan te merken.

    Je spreekt over God en Jezus alsof zij een soort locale volksgoden zijn. Is God niet de Schepper van alle mensen? Is Jezus niet voor de hele wereld gekomen, gestorven en opgestaan?

    We worden het waarschijnlijk niet eens en je hoeft niet te reageren, maar als je het weer doet – graag iets minder ratelen.

  7. Haha, hoezo Paul. Betaal je je provider per regel commentaar? 😉

    Wilders is een griezel. Hoogst irritant, en persoonlijk vind ik zijn toespraken waarin hij van alles over bepaalde bevolkingsgroepen zegt van een ontstellend laag niveau. Is dit werkelijk de Tweede Kamer?

    Mag je alles maar zeggen? Nou eerlijk gezegd denk ik dat er grenzen zijn maar dat gaat natuurlijk weer lijnrecht tegen de vrijheid van meningsuiting in. Dat blijft voor mij wel een vraag: vrijheid van meningsuiting ten koste van alles?

  8. Nee, ik betaal niets voor deze ruimte in cyberspace. Maar als mensen van mening zijn dat gasten niet te veel ruimte op mogen eisen, dan moeten ze zelf het goede voorbeeld geven. Het gaat om de inhoud, niet om tekst per strekkende meter.

    Er zijn natuurlijk grenzen aan de vrijheid van meningsuiting. Iemand met de dood bedreigen, oproepen tot geweld of laster verspreiden – dat mag niet en daar zal de rechter je voor veroordelen. Daar is geen discussie over. De vraag is waar de ene vrijheid begint en de andere ophoudt. Die spanning komen we wel bij meer grondrechten tegen, denk aan godsdienstvrijheid.

    Wilders kan inderdaad een ontstellend laag niveau halen, maar hij is wel slim genoeg om z’n woorden zo te kiezen dat hij er mee weg komt. Hij zegt gewoon dat iemand ‘niet goed bij z’n hoofd is’ of ‘knettergek’. Daar spreekt weinig respect uit voor mensen die een andere mening zijn toegedaan.

    Wilders is voer voor psychologen. Het moet heel erg vervelend zijn om de hele tijd met persoonsbeveiliging te moeten leven als een vogeltje in een kooi. Maar ik verdenk Wilders ervan dat hij van alle aandacht geniet en expres de grenzen opzoekt. Net als Verdonk kon hij het binnen de VVD niet uithouden, omdat hij graag zelf de dienst uitmaakt en niet tegengesproken wil worden. Ondertussen kramen dergelijke nationalisten taal uit die niet wezenlijk verschilt van de teksten van Janmaat en Dewinter.

    Mensen het zwijgen opleggen vanwege een onwelgevallige mening is niet redelijk (zolang ze binnen de wet blijven) en bovendien niet slim. Wilders gaat in zijn megalomane hoofd nu helemaal geloven dat hij een martelaar is en ‘het vrije woord’ verdedigt. Laten we die verdediging alsjeblieft niet aan dergelijke stemmingmakers en paniekzaaiers overlaten. Aardige slotvraag: Hoe kan iemand bladzijden uit de Koran willen scheuren én voor het vrije woord zijn?

  9. @Paul en anderen,

    Wilders is inderdaad een onbegrijpelijk kortzichtige en gefrustreerde ijdeltuit, maar in al zijn botheid snijdt hij soms (soms dus) wel zinnige onderwerpen aan. Hoe komt het toch dat in NL over christenen alles gezegd mag worden, maar over moslims niet? Het feit dat Wilders nu vervolgd gaat worden speelt hem alleen maar in de kaart (hij wordt er een martelaar van).
    Het feit dat je je druk maakt over de onzin die Wilders uitkraamt is wat mij betreft een teken van een gebrek aan eigen identiteit.

    http://relirel.wordpress.com/2009/01/22/vervolging-wilders/

  10. Dag Peter. Je eerste comment werd door WordPress in de spambak gegooid – dat was dus geen actie tegen het vrije woord van mijn kant 😉

    Je laatste zin moet je nog wel even toelichten, want daar snap ik geen hout van.

    Inderdaad krijgen christenen (ik dus ook) allerlei schimpscheuten en beledigingen te verwerken. Dat maakte de Meester ook mee, dus laten we er niet al te ingewikkeld over doen. “Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen.” Joh. 16:33

    Moslims zijn als groep kwetsbaarder, omdat zij een minderheid vormen – al schijnen sommige Nederlanders te geloven dat ze ons land ‘overspoeld’ hebben. Er zijn zeker steden en volkswijken in ons land waar moslims in de meerderheid zijn, maar samen vormen zij maar een gering deel van de totale bevolking. Cultuur- en taalverschillen kunnen gemakkelijk tot misverstanden, onbegrip en zelfs agressie leiden. Het is dus verstandig om mensen niet onnodig te provoceren. Dat verklaart wat mij betreft de grotere terughoudendheid richting moslims. Verder heeft het met lafheid te maken, want een grap over moslims of over personen en zaken die moslims heilig zijn is een stuk riskanter dan een verkeerde grap over het christelijk geloof, God of Jezus.

    Als christenen in ons land eens rustig nadenken over deze kwestie rond Wilders, dan zouden ze ook gaan zien welke belangen er op het spel staan. Nog even en ook christenen moeten hun onwelgevallige mening voor zich houden. Jan Mulder riep in DWDD al dat de ChristenUnie en de SGP verboden zouden moeten worden. Gelukkig staat daar een verstandige man als Joost Zwagerman tegenover die in hetzelfde programma duidelijk maakt dat dit een zeer inconsistente manier van denken en redeneren is.

  11. En Peter, excuses aanvaard. Sorry is zo’n mooi woord. Als we ons allemaal eens wat vaker beleefd zouden verontschuldigen voor misplaatste comments of het gebruik van overbodige woorden, wat zou dat dan goed zijn voor het niveau van onze conversaties! Geintje 😉

  12. Hier in Nederland hebben veel nederlanders problemen met Moslims.Wat dacht u op kanaleneiland in utrecht wat al zolang gaande is en dat is niet de enige plaats.En nog steeds heb ik veel liefde voor deze mensen.Ja Jezus kwam voor iedereen.Maar hun God is niet mijn God. Gelukkig niet!!!Lees de Koran dan weet u ook meer wat er werkelijk speelt.
    Het gaat mij verder ook niet om Wilders maar om God.God laat niet toe dat er compromissen worden gesloten.Het is God of de Satan.
    Er is geen middenweg.Wilders heeft NIET aangezet tot haat of wat dan ook.Moslims moeten doen wat de Koran zegt en hij laat alleen maar zien wat de Koran dan ook zegt zodat wij weten wat ons te wachten staat als we geen actie ondernemen.Ja, God is de schepper van alle mensen. Maar wel die mensen die Hem als God erkennen. Hij dult geen andere Goden naast zich!Zie exodus 20. Ik weet dat nederlanders ook geen lieverdjes zijn maar daar gaat het niet om.Ze willen de HELE WERELD dwingen tot de Islam.

  13. @ s.v.d.Tuin – Bedankt voor je comment.

    Moslims willen dat de wereld islamitisch wordt en christenen willen de hele wereld winnen voor Jezus. Zo is het. Dat heeft te maken met het feit dat beide godsdiensten een waarheidsclaim hebben. Ik ben niet bevreesd, want in het begin was het Woord en het Woord is vlees geworden en Hij zal ook het laatste Woord hebben / zijn. Een beetje meer vertrouwen in de Alfa & Omega, vriend. Wij hoeven God of Jezus niet te redden of te verdedigen, zij redden en beschermen ons 😉

    Ik ontken niet dat er plaatselijk, landelijk en wereldwijd problemen zijn met moslims – daar gaat het niet over. De vraag is: hoe gaan wij in en buiten dit land met elkaar om en geven we zelf het goede voorbeeld wanneer wij anderen oproepen verdraagzaam, respectvol en genadig te zijn? Nogmaals, ik heb de Koran en weet wat er in staat. Gelukkig heb ik nog veel meer Bijbels in huis en mag ik mijn inspiratie als christen uit dat Boek halen.

    Het gaat niet om God of Satan, want Satan heeft verloren en zal voor eeuwig van het toneel verdwijnen. Jezus is Heer en Hij is de enige Weg tot God. Maar gelukkig zijn er veel wegen tot Jezus. En mensen die geboren worden in een moslimcultuur hebben het recht om ook die Weg te vinden. Er is een kans dat zij naar ons luisteren willen, mits wij niet gelijk beginnen met hen te demoniseren. Het zijn gewoon mensen en God heeft hen lief.

    Een groot aantal moslims is naar Europa gekomen, omdat wij hier baantjes hadden die we zelf niet zo leuk of interessant vonden. Een prachtige kans om deze nieuwe landgenoten te laten zien hoe het is om als christen te leven. Niet als bange vogeltjes, maar als vrije mensen met een geloofsovertuiging die – als het goed is – positief uitwerkt op onze levensstijl. Laat zien wat het is om bij Jezus te horen en behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Zelfs wanneer zij daar niet in mee gaan.

    Ben je echt zo bang voor de islam? Geloof je dan niet dat Jezus de wereld al overwonnen heeft?

  14. U begrijpt het echt niet.Als ik bang was voor de Islam dan had ik niet 5 jaar het evangelie gebracht onder moslims en had ik al vanaf het begin weggelopen want voor elk goed ding dat ik deed deden zij veel slechte dingen terug.Maar de Heer gaf me kracht om het goede te blijven doen ondanks de vervolging die ik heb meegemaakt en dat verhaal zal ik u besparen omdat u er anders misselijk van zou worden en u zou afvragen wat andere christenen ook al deden hoe ik dit 5 jaar lang heb kunnen volhouden.En spreekt u vooral voor u zelf over het werk wat wij niet wilde doen.Ik doe de smerigste klusjes en wel voor mijn Heer.heeft u het misschien ook al gehoord dat de wet op Godslastering afgeschaft gaat worden over de rest nog maar te zwijgen.Als t met ons land niet goed gaat dan komt dat omdat we zelf niet meer doen wat God van ons vraagt en dat is nu allang gaande. Iedereen houdt zijn mond durft niet voor Jezus Christus uit te komen en laten maar alles toe wat God verboden heeft.wij moeten met ons allen voor onze God uitkomen wat er ook van komt.Lees de Bijbel wanneer mensen niet meer doen wat God vraagt.Genoeg verhalen dat laat zien wat dan de gevolgen kunnen zijn.Als ik mensen voor Jezus wil winnen dan gaat dat zonder geweld maar door de kracht van de Heilige Geest. En dat is wel effe heel anders dan bij moslims.en als u wilt meepraten over de Islam zult u toch moeten weten wat er in de Koran staat dus is het beter dat u die gaat lezen.

  15. @S.v.d.Tuin,

    Met alle respect, maar ik kan in uw woorden weinig kracht van de Heilige Geest terug vinden. En als u, in de vijf jaar die u volgens eigen zeggen onder moslims hebt geëvangeliseerd, zoveel slechte dingen van hen hebt ervaren, dan vraag ik me af op welke manier u hebt geëvangeliseerd. Ik woon al jaren in Rotterdam, midden tussen vele moslims, en ik heb werkelijk nog nooit iets negatiefs van hen terug gekregen, in tegendeel. En ja, inderdaad, de islam kent een waarheidsclaim, net als het christendom (goed gezien Paul), maar dat geldt ook voor moderne wetenschap, humanisme en zelfs het atheïsme. Heb ik nog nooit 1 nacht van wakker gelegen. Ieder zijn eigen waarheid, maar ik ken mijn Heer!

    groet,

    peTer

  16. oh, en Paul:

    Met die laatste zin bedoel ik dat mensen zich meestal het meest druk maken over dingen die geroepen worden wanneer dat raakt aan eigen onzekerheid. Wilders raakt een gevoelige snaar, omdat er in NL nog steeds een overgevoeligheid bestaat t.a.v. moslims en de islam. Omdat we geen kritiek durven uiten geven we figuren als Wilders de volle ruimte om tekeer te gaan en wordt hij slechts op een halfslachtige wijze van repliek gediend. Het tij begint een beetje te keren, met Cohen als lichtend voorbeeld, maar voorlopig kan Wilders nog lekker tekeer gaan.

  17. Dan hebt u m ijn vorige berichten niet gelezen want dan zou u weten dat het hier om andere moslims gaat en dat ik toch n aantal van hen tot de Heer heb mogen leiden.Evangeliseren hier in Nederland onder moslims is niet moeilijk en je hebt ook niet te vrezen voor je leven. u kent de Bijbel niet eens want anders zou u weten dat u WAAKZAAM moet zijn en het getal of naam van Het Beest moet ontcijferen.Maar nu kunt u niet meer zeggen dat u het niet weet.

    ja en zoals u ook al aangeeft kent u de Koran ook niet dus praat u maar een beetje met de moslims mee.
    De Bijbel zegt dat als je een Godsvruchtig leven wilt leiden dan zul je vervolgt worden.Als u daar zo rustig leven kunt lijden dan mag u u zelf weleens heel grondig onderzoeken want iemand die de wil van God doet heeft geen rustig leven.Kijk zelf naar Jezus hoe hij constant achterna werd gezeten en al die andere mensen uit de Bijbel Paulus en al die profeten. Ze kwamen op voor de Waarheid en daarvoor werden ze vervolgd.

    Oh ja en ik ben een vrouw.

  18. @ s.v.d. Tuin – Niet goed lezen? Ahum. Ik heb al twee keer aangegeven dat ik de Koran ken (niet uit het hoofd, sorry) maar desondanks sluit u het comment af met deze oproep: “U toch moeten weten wat er in de Koran staat dus is het beter dat u die gaat lezen.” Ik heb een enorme voorkeur voor de Bijbel, maar zeg nou niet dat ik niets van de islam of de Koran weet, want dan moet u toch even iets meer onderzoek naar mijn professionele achtergrond doen. Ik heb verschillende boeken over dit onderwerp uitgegeven en weet echt wel waar ik het over heb.

    Uw comments staan vol met aannames en ongenuanceerde vooronderstellingen. “Iedereen houdt zijn mond durft niet voor Jezus Christus uit te komen en laten maar alles toe wat God verboden heeft.” Oh ja? Het wemelt hier gelukkig van de mensen die voor hun geloof en hun mening uit durven te komen en dat mogen we nog in alle vrijheid doen ook. En die vrijheid van meningsuiting is het oorspronkelijke onderwerp van deze blogpost, al lijkt dat wat naar de achtergrond verdwenen.

    Dat Nederlanders gastarbeiders hier naartoe gehaald hebben voor onaangename werkzaamheden is geen persoonlijke mening maar een historisch feit (ik ben opgeleid als leraar Geschiedenis en weet ook op dit punt wel waar ik het over heb). Ik heb niet gezegd dat u dit zich persoonlijk aan moet trekken – op mijzelf is het evenmin van toepassing – maar kennelijk betrekt u alles op uzelf en ziet u in elke opmerking een persoonlijke aanval. Dat is niet nodig, ik meen dat ik vriendelijk en bemoedigend gereageerd heb.

    Het is wel een merkwaardige redenering om te zeggen dat je als christen geen rustig leven kunt hebben. Daarmee laat u zien dat u zelf de Bijbel niet goed gelezen hebt. Dit advies geeft Paulus, die onder de Romeinse overheid leefde, aan Timoteüs: “Bid voor alle koningen en gezagsdragers, opdat we rustig en ongestoord kunnen leven, in alle vroomheid en waardigheid.” (1 Tim 2:2)

    In Romeinen 13 schrijft dezelfde Paulus (die het niet bepaald gemakkelijk had onder de Romeinse overheersing): “Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen, want ze staat in dienst van God en is er voor uw welzijn.”

    Als Relirel een rustig leven heeft als christen tussen de moslims, dan heeft hij misschien gewoon goed naar Paulus geluisterd en gedaan wat goed is. Het betekent in ieder geval niet automatisch dat hij niet voor de waarheid van het evangelie uitkomt.

    Wat mij betreft laten we het hier maar bij, want we komen niet veel verder met deze discussie, vrees ik. Shalom!

  19. Alleen bidden voor de regering is niet voldoende.Het is bidden en werken.We moeten God behagen en niet de mensen en God meer gehoorzamen dan mensen.
    Vrede houden met mensen voor zover dat het van ons afhangt dat is Bijbels.Maar als je Gods waarheid brengt dat willen veel mensen helemaal niet.O wee zegt Jezus voor degene over wie iedereen wel spreekt. Als je Gods waarheid brengt heb je niet veel vrienden. wel als je met ze meepraat.U bent voor Jezes of tegen Hem.Kijk eens naar Jezus en Paulus hoeveel vrienden zij overhielden nadat zij de waarheid brachten.
    De kritiek die u alleen al uit op de lange berichten die ik stuur maar kijkt u nou eens naar de lengte van uw brichten.Uw eerste reactie op mijn bericht hoe u dat ratelen noemt.U lijkt Wilders wel met uw groffe taalgebruik. Voor mij is het duidelijk U bent een naam-Christen en zo lopen er velen rond.Gelukkig zijn er ook nog echte christenen die wel de waarheid brengen maar ook zei hebben geen fijn en rustig leven.Niet hier en vooral niet in de moslimlanden.Ik ben daar geweest en ik spreek uit ervaring. U spreekt alleen over wat u ervan denkt.Dus de christenen in china die ondergronds moeten samenkomen omdat ze anders ze anders vervolgd worden betekent voor u dat ze slecht zijn en dat ze niet volgenss de Bijbel leven.Gaat u toch naar dokter Jezus Hij zal u genezen.

  20. Onze houding tegenover moslims moeten we mijns inziens niet laten bepalen door angst voor hen. Het moet ook niet een reactie zijn op slechte ervaringen met moslims. Ik denk dat er zeer slechte ervaringen zijn met moslims. Ik heb die niet zelf meegemaakt, maar heb er genoeg over gelezen om te weten dat er moslims zijn die christenen het licht in de ogen niet gunnen.

    Is het niet zo dat Jezus ons oproept om onze vijanden lief te hebben?

    Betekent dat niet dat we niet alleen maar die moslims liefhebben die – in onze westerse ogen – zich goed aanpassen aan het leven in Nederland?
    Maar dat we juist hen moeten liefhebben en zegenen die het ons moeilijk maken? Die het misschien ook hun eigen familieleden heel moeilijk maken als die christen worden?

    Ook het beleid in Nederland met betrekking tot moslims moet niet een soort wraakreactie zijn op die moslimlanden waar helemaal geen vrijheid van godsdienst of meningsuiting is. Sinds wanneer moeten wij een slecht voorbeeld navolgen? Is er ook niet zo iets als kwaad met goed vergelden? De overheid heeft zeker in eigen land de verantwoordelijkheid om vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid te handhaven; dat kan betekenen dat imams, of Geert Wilders voor de rechter moeten verschijnen; zodat de rechter kan toetsen of één van hen overtredingen heeft begaan. Maar wij moeten niet de godsdienstvrijheid van moslims inperken als een soort wraak omdat moslimlanden de vrijheid van christenen inperken.

    Ieder van ons kan bidden voor de moslims onder ons; sommigen van ons krijgen de gave en de roeping om onder hen de goede boodschap te verkondigen in daad en/of in woord.

    Bidden en zegen vragen voor mensen gaat samen met een groeiende liefde voor de mensen voor wie je bidt, is mijn ervaring.

  21. @ s.v.d.Tuin – ook een goede zondag toegewenst! Lekker geslapen?

    Ik begin steeds beter te begrijpen waarom u zoveel weerstand oproept. U weet vrijwel niets van mij, maar meent wel vast te kunnen stellen dat ik een naam-christen ben. Je moet maar durven. Ratelen is geen grof woord, maar een correcte beschrijving van uw eerste reactie die als een spervuur op mij overkwam. Op mijn eigen blog mag ik schrijven zoveel als ik wil. Iemand die hier reageert zal zich als een gast moeten gedragen. Dat betekent: de gastheer niet beledigen, zorgvuldig redeneren en omgangsvormen respecteren. Ik zou zeggen: ga een blogje verder en laat dit uw laatste commentaar op mijn blog zijn. Een ieder die deze comments leest mag zijn of haar eigen conclusies trekken. Verdere reacties van uw kant worden niet meer op prijs gesteld. Het ga u goed.

  22. U weet ook niets van mij maar toch doet u alsof u me al jaren kent.
    Nogmaals ik spreek uit ervaring.

    Als u dan als gastheer even het goede voorbeeld geeft. Ratelen is iets wat je hoort. Als u zo met uw gasten omgaat laat al zien dat u niet veel respect heeft voor wat die ander wil duidelijk maken, en dat al meteen in uw eerste reactie.

    Ja ik hoop dat het u ook goed gaat en ik hoop dat u wat geleerd heeft van de Bijbelse texten die ik opgaf.Dat is de enige Waarheid die wij brengen mogen.

    Wie een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God. Jacobus 4:4

  23. Later, na het schrijven van mijn reactiehierboven, dacht ik: zou dat voor me zelf niet moeten betekenen dat ik ook op die manier voor Geert Wilders zou moeten bidden?

  24. Voltaire zei eens: “Ik ben het met u oneens, maar ik zal mij blijven inzetten voor uw vrijheid die mening te uiten”.
    Dat is ware democratie, maar zegt niets over de waarheidsgehalte.

    De kritiek van Geert W. op koran, islam en de wijze waarop sommige moslims dat consequent navolgen of interpreteren, is in veel gevallen terecht; maar helaas generaliseert hij nogal vaak. Opvallend is dat SP’ers en PvdA’ers het steeds vaker met hem eens zijn, sterker nog: het komt in hun programma meer en meer voor; dat was voor Rob Oudkerks beruchte uitspraken ondenkbaar.
    Hij geeft stem aan velen, die dat voorheen vnl. aan de borreltafel durfden zeggen. Hij appelleert aan de joods-christelijke wortels van Nederland, maar heeft daar zelf weinig van begrepen, want dan zou hij inderdaad wel bruggen willen bouwen. Als hij de bijbel zou kennen, zou hij weten dat Gods aandacht juist uitgaat naar o.a. vreemdelingen. Hij is er niet op uit om vrienden te maken met vreemdelingen, dat scoort niet in de media, dus niet in stemcijfers. Daar is het om te doen.
    En, zoals hierboven al gezegd is: bid jij, bid ik voor moslims, voor Wilders en zijn “discipelen”

  25. @ Trijntje – dat is zeker geen slecht idee! Ik denk dat Wilders het nog goed bedoelt ook, al loopt hij wel over van ijdelheid. Stel je voor dat hij ook eens anders zou willen gaan kijken naar mensen met andere culturen en godsdiensten – minder veroordelend, met meer begrip en waardering voor de verschillen – wat zou dat voor iedereen (en zeker ook voor de man zelf!) een verrijking zijn!
    Angst is een slechte raadgever – ook in dit opzicht. Leven uit vertrouwen en bidden voor anderen… dat moeten we zeker doen!

  26. Ik heb de hele discussie gelezen die hierboven gevoerd wordt en je komt er gewoon niet uit. Er zullen altijd mensen zijn die voor en die tegen zijn. Zelf zeg ik wel dat ‘ieder mens in z’n eentje eigenlijk altijd wel aardig is, maar zet je ze als groep bij elkaar worden ze angstaanjagend’ Christenen hebben in het verleden met het zwaard in de hand mensen gedwongen zich te bekeren en moslims doen min of meer in deze tijd hetzelfde als ze de macht in handen hebben. Als andersdenkende in moslimlanden ben je een ‘dimmy’ hetgeen zoveel betekent dat je gedoogd wordt maar je hebt verder een leven als een hond en waag het niet een poot scheef te zetten of je wordt gevangen gezet of erger nog gedood. Wil je voorbeelden? kijk dan naar hoe het christenen vergaat waar moslims en christenen (en andersdenkenden) samen moeten leven. Kijk naar de Molukken, naar Soedan (genocide door Moslims), kijk naar de recente geschiedenis op de Balkan (kijk niet naar de servische daden maar hoe ze uitgedaagd zijn door de moslims) Kijk verder hoe christenen moeten leven in landen als Iran, Irak, Afganistan en vele andere moslimlanden.
    Als dit het is wat je wilt in de toekomst in Nederland en heel west Europa ga dan door met het binnenhalen van moslims. Wil je het resultaat weten kijk dan naar Israel, ook wel onze oudste broeder genoemd. De doelstelling van de islam is Israel van de kaart vegen (zoals Ahmedinejad proclameert) en daarna is het christelijke westen aan de beurt. Dit is geen verzinsel van mij maar wordt openlijk op websites verkondigt. De harde kern in de moslimwereld kent geen compromis en ook wij zullen op termijn onze vrijheid verliezen als er geen kentering komt in onze houding t.o.v. moslims. Israel heeft het goed gedaan in de afgelopen weken en zij weten dat alleen brute kracht de opmars van islamieten kan stoppen. Zij hebben een stadsoorlog gewonnen met minimale verliezen. Iets waar ieder leger bang voor is en waar normaal gesproken veel levens mee verloren gaan bij degenen die aan moet vallen. Dank God dat Israel de kracht en wijsheid heeft gekregen het Hamas probleem zo aan te pakken. Ook Amerika weet dat maar heeft de pech dat ze met het slappe Europa moeten samenwerken. Mijn geschiedenisleraar vertelde mij vroeger dat Karel Martel de moren uit Spanje verdreef en hij heeft er goed aan gedaan, wij moeten ze nu uit Europa verdrijven anders zullen onze landen opgenomen worden in de strijdmacht die straks tegen Jeruzalem zal optrekken maar die door God zelf vernietigd zal worden (zie de profeet Ezechiel).
    Ik ben zelf geen sympathisant van Wilders maar ik begrijp heel goed wat hij eigenlijk zeggen wil: nml dat de grootse fout uit de 20e eeuw is geweest dat europe de moslims bij 10-tallen miljoenen heeft toegelaten. Het zal mijn tijd wel duren maar mijn (klein)kinderen zullen niet meer in dezelfde vrijheid kunnen leven waarin ik opgegroeid ben. Helaas.

  27. @ Gerrit – Bedankt voor je goed onderbouwde reactie en voor het feit dat je voorgaande discussie helemaal gelezen hebt, want dat is op zich al een prestatie.

    Ik kan je gedachtegang helemaal volgen en begrijp ook dat je een dreiging ziet in de radicale islam. Ik weet heel goed hoe zwaar christenen het hebben die moeten leven onder een streng moslimregime. Gelukkig weet ik dat niet uit persoonlijke ervaring, maar ik heb in mijn werk als uitgever behoorlijk wat informatie onder ogen gehad. Recent heb ik bij Ark Media bijvoorbeeld het boek Geheime Gelovigen uitgegeven, i.s.m. Open Doors.

    Allereerst valt mij op dat ‘de moslims’ vaak wel erg gemakkelijk als één homogene groep worden gezien. Je hoeft alleen maar naar de Palestijnen te kijken om te zien hoezeer men zelf verdeeld is. Dan is er ook m.i. een groot verschil tussen volken die in streng fundamentalistische landen wonen (Iran, bijvoorbeeld) en moslims die opgegroeid zijn in Europa. Iran is echter een relatief jong land – als je kijkt naar de demografische opbouw – en de generatie die daar nu opgroeit heeft geen persoonlijke herinneringen aan Khomeini en is eerder geneigd om te moderniseren. Het is ook goed denkbaar dat de fundamentalistische, radicale kant van de islam het op termijn weer gaat verliezen van de gematigde kant. Hoe meer druk wij uitoefenen en hoe harder wij ons opstellen, des te meer redenen zal men in islamitische landen zien om ook onverzoenlijker en agressiever te worden. Begrijp me goed, ik zeg niet dat we alleen met de zachte hand moeten optreden. Ik was destijds voor de inval in Irak – al leefde ik wel in de veronderstelling dat daar massavernietigingswapens lagen (net als velen met mij en ik weet nog steeds niet zeker of dit niet het geval was). Ik denk dat de overheid de taak heeft om haar burgers te beschermen en we zullen ons schrap moeten zetten tegen totalitaire regimes (ook dat van Noord-Korea waar men overwegend atheïstisch is).

    Bij Wilders is er toch wel iets anders aan de hand, als je het mij vraagt. Hij schetst een bedreigend beeld van ‘de islam’ en ‘de moslims’ en polariseert de discussie. Ik geloof niet dat dit wijs is. Een flink aantal jaren geleden spraken we ook over ‘de Russen’, terwijl we nu weten dat dit niet allemaal fanatieke communisten waren die als één blok ons continent zouden veroveren. Was er geen dreiging? Jazeker wel. Moesten we daar tegenop treden? Ja, en dat is met succes gebeurd. Maar we moeten wel ons best doen om dan de positieve krachten in dergelijke landen te ondersteunen (christenen zijn vooral geroepen om hun geloofsgenoten met alle vreedzame middelen te helpen) en niet meedoen aan het creeeren van een vijandsbeeld. Communisten zijn mensen, moslims zijn mensen. Ze hebben ook vaders, moeders, broertjes en zusjes.
    We moeten de instroom van moslims ook weer niet gaan overdrijven. In Europa wonen nu 13 miljoen moslims (bron: Wikipedia) – dus niet 10-tallen miljoenen – en dat zijn er veel, maar op de totale bevolking valt het m.i. wel mee. In Nederland zal het aantal moslims in 2050 onder gelijkblijvende omstandigheden kunnen uitkomen op circa 8% van de bevolking (opnieuw volgens Wikipedia). Natuurlijk hebben die mensen invloed op onze cultuur – maar dat is niets nieuws. Omgekeerd heeft de Westerse cultuur een enorme invloed op jonge moslims, en dat is niet altijd een positieve invloed – wanneer wij eerlijk zijn.

    De vraag is nu, wetend dat er grote aantallen moslims in Europa leven, hoe we hiermee omgaan. Gaan we ons van deze mensen vervreemden door elkaar bang te maken en steeds onverdraagzamer te worden, of dragen we bij aan betere onderlinge relaties door respectvol met andere religies en nationaliteiten om te gaan? Kunnen we moslims laten zien wat het is om in vrijheid te leven door hen terug te dringen buiten de slotmuren van Europa? Nou ja, zo maar wat stof tot nadenken. En ik ben vader van 3 tieners, dus ik begrijp best dat je zorgen hebt over de toekomst van de jeugd. Die zorgen heb ik ook, maar eerlijk gezegd is de ‘moslimdreiging’ voor mij niet de grootste zorg. Ik vind de vijandige houding naar christenen en de opkomende secularisatie met nieuwe vormen van onverdraagzaamheid veel bedreigender.

  28. Het is maar net hoe je het bekijkt. Je kunt de moslims inderdaad vriendelijk benaderen en hopen dat ze dat jou ook zullen doen maar de praktijk leert anders. In de Koran leert Mohammed zijn volgelingen al dat je met je vijand vrede mag sluiten als je hem niet aankan, maar als je sterk genoeg geworden bent steek hem dan een mes in de rug (vrij vertaald). Ik vertrouw hun bedoelingen niet en het is een feit dat ze sterk anti Joods en anti Christendom zijn. Ik kan ook niet zeggen of ze de ‘antichrist’ uit openbaring zijn want dat is van vele andere machten ook al beweerd (communisme, Hitler, Marxisme e.a.) Het gaat nu om wat ik om mij heen zie gebeuren en wanneer ik verneem dat het boek van Hitler ‘Mein Kampf’ een veelgelezen boek is waarmee Islamieten zich identificeren en dat zij af zullen maken wat Hitler overgelaten heeft aan Joden, dan slaat mij de schrik om het hart. Dan komen de woorden boven ‘en de draak vergrimde op de vrouw en op haar volgelingen’ en kan ik niet anders konkluderen dat dit niet puur een strijd is tussen culturen maar dat satan alle macht aan het inzetten is om als het mogelijk zou zijn de Joden uit te roeien omdat hij weet wat Jezus zei” Dit volk zal blijven totdat ik kom” Jezus zal zijn voeten zetten op de Olijfberg en zijn volk verlossen van hun vijanden en ook zal het heil voor de volken van Israel uitgaan. Satan wil geen heil voor de volken satan wil dood en verderf. Vanuit het besef dat hij de hemel uitgeknikkerd is en op de aarde rondgaat om te verderven kan je beangstigd raken maar je kan ook zeggen ‘let op de vijgeboom (Israel) en op de takken die uitbotten want dan weet je dat de zomer (onze verlossing)nabij is’.
    Voor mij is de Islam een grote gevangenis waaruit je nauwelijks kunt ontsnappen, een vrouw is er niets waard en komt ook niet in de hemel (alleen voor mannen weggelegd, vanwaar dan die 70 maagden voor strijders?), vrijheid van meningsuiting is er niet (je mag alleen Mohammed nablaten)en verder wordt heel die wereld geregeerd door dictators en andere machtswellustelingen. Een mensenleven is er niets waard (wie stuurt er nu zijn kind met een bomgordel om naar de vijand?) en welke kerels gebruiken er nu vrouwen en kinderen om zich achter te verschuilen? Nee voor mij hoeft de islam niet en je kunt wel zeggen dat er naar verhouding niet veel islamieten in ons land wonen maar vergeet niet dat Nazi Duitsland een wereldoorlog kon ontketenen terwijl Hitler’s percentage fanatieke aanhangers slechts een klein deel van de bevolking was.
    ‘Wees nuchter en waakt’ staat er in de bijbel en laten we dat doen plus laat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid opnemen en doen wat je als Christen moet doen. Dat is in mijn ogen je verzetten tegen alle machten die niet Jezus op de hoogste plaats zetten maar zelf op de troon willen gaan zitten. In de Islam is Jezus wel bekend maar hij is zeker niet de zoon van God. Dat staat ook expliciet op de tekst van de rotskoepelmoskee in Jeruzalem nml: ” God heeft geen zoon” zie de uitleg op de volgende site: http://www.dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?f=9&t=3865
    Hoezo ‘de Islam kent dezelfde God als de Christenen? Nee, mijn God heeft een zoon die zelf God was en voor mij in de bres sprong maar Allah eist van zijn volgelingen te doen wat zij niet kunnen volbrengen. Mohammed bracht wetten en regels van Allah (lees Gods grote tegenspeler) zoals Mozes de wet ook bracht maar Mijn God bracht Zijn genade bij mij in mijn hart. God zij geloofd en gedankt voor Zijn Goedheid.

  29. @ Gerrit – bedankt. Ik zit op kantoor en houd mijn reactie kort – ook om te voorkomen dat we in herhaling vervallen. Over het kleine percentage fanatieke aanhangers van Hitler zou ik nog wel eens met je van gedachten willen wisselen, want er was brede steun voor het nazisme en het verzet was kleinschalig en verdeeld. Na WO2 heeft iedereen in het verzet gezeten of ‘wist men van niets’, maar dat is natuurlijk vaak een kwestie van jezelf achteraf ‘verontschuldigen’.
    We zijn het met elkaar eens dat Jezus Gods Zoon is en dat Hij de enige Weg tot behoud is. Die geloofsbelijdenis maakt jou en mij tot christenen. Die geloofsbelijdenis wordt niet gedeeld door moslims, zoals wij hun geloofsopvattingen niet onderschrijven. Dat is de discussie niet. De vraag die uitgangspunt voor deze post was: hoe gaan we om met vrijheid van meningsuiting en is het terecht wanneer iemand alleen voor het hebben en verkondigen van een mening (een mening die ik toevallig niet deel) veroordeeld kan worden. Het moet nog blijken of het in het geval Wilders tot een veroordeling komt, maar ik wilde deze vraag doordenken en ter discussie stellen. Niet in de ijdele hoop dat wij hier de grote problemen tussen wereldgodsdiensten en de botstingen tussen beschavingen kunnen oplossen.

    Bedankt voor het delen van je gedachten!

    Nog een opmerking… Er is maar één God en Hij heeft zich geopenbaard en gegeven in zijn Zoon Jezus Christus. Moslims hebben in mijn ogen een verkeerd beeld van God, want alleen Jezus is de afstraling van zijn Wezen (de volheid van God woonde lichamelijk in Hem – mysterieus, maar dit is wat de Bijbel leert en dit is wat ik geloof).
    Ik geloof wel dat er veel oprechte moslims zijn en ik ben hoopvol gestemd over het grote aantal dat zich tot Jezus bekeert. Soms door tussenkomst van christenen, maar opmerkelijk genoeg ook vaak door dromen en wonderlijke gebeurtenissen – dus door de werking van de Heilige Geest. De Heer waakt Zelf over zijn kerk. Groet!

  30. Ik merk nog even op dat er hierboven tussentijds nieuwe reacties zijn verschenen die wat langer in de wacht hebben gestaan. Sommige reacties moesten even wachten op goedkeuring en werden niet automatisch geplaatst, vandaar.

    @ Derk – bedankt voor je reactie en voor de moeite die je genomen hebt om hem hier opnieuw te plaatsen. Ik ben het met je eens.

  31. Wat Wilders betreft laat ik het zo verwoorden dat hij liever een Nederland (en Europa) zou zien zonder moslims en dat ik dat ook liever zou hebben en dat we dat ieder vanuit een heel andere achtergrond motiveren en be-argumenteren. In WO2 waren er heel wat verzetsstrijders maar niet allemaal zagen ze de demonische krachten achter het derde rijk.

    groet
    Gerrit

  32. @Gerrit,

    en de vraag is dan wie er in dezen het derde rijk voorstaan?
    ik zat gisteravond nog even naar de talkshow van Sophie te kijken, (http://goedgelovig.wordpress.com/comments/feed/) en was toch behoorlijk geschokt wat de jongens van de NVP te vertellen hadden. Nou is dat (tot nog toe) een kleine partij, maar ik maak me toch wel zorgen over opkomend antisemitisme en anti-islamisme in NL.
    Wie haat zaait zal dood oogsten…

  33. Pijnlijke en confronterende invuloefening: vul in gedachten eens ‘christen’ of ‘jood’ in als je het over moslims hebt – bijvoorbeeld in de comments die wij nu samen geschreven hebben. Een zin als “liever een Nederland zonder moslims” krijgt dan plots een schokkend karakter. Hoe zou dat komen? Ik zou zo’n zin niet voor mijn rekening willen nemen en vind de gedachte verwerpelijk. Moslims zijn mensen, schepselen van God. Ze hebben een andere levensovertuiging en een andere cultuur, maar het zijn geen monsters die ons op komen vreten. Ik deel de zorgen van relirel, maar niet de angst van Gerrit. Ik wijs nu overigens niet alleen naar anderen, ook in mijn eigen comments staan woorden als ‘streng moslimregime’… en als je even doorzoekt zul je ongetwijfeld meer zinnen tegenkomen die door zo’n invuloefening een akelige klank krijgen. Ik bedoel dit als eye opener voor ons allemaal: hoe hard wordt er soms over hele grote groepen mensen gesproken? En willen we daar wel aan meedoen – is het in de Geest van Christus?

  34. Beste Paul,
    Wel Paul ik durf die bewering best voor mijn rekening te nemen hoor daar heb ik geen moeite mee. En ik durf ook nog te beweren dat ik christen ben.
    Hoe denk jij dan over Willem van Oranje en Maurits en Frederik Hendrik en die anderen die vochten tegen het Spaanse juk van een roomse overheersing en de inquisitie? Ja ja vaderlandse geschiedenis maar nog niet vergeten. Zij hebben gevochten voor vrijheid van godsdienst die zij onder de roomse overheersing niet hadden. Ik denk dat Wilders bang is andere vrijheden te verliezen onder een Islamitische overheersing maar ik vrees voor mijn godsdienst vrijheid (en niet ongegrond zoals je in alle moslimlanden kunt zien). De Oranjes uit de 16e en 17e eeuw werden als mannen van stavast beschouwd en ik denk dat we die nu echt te kort komen of zelfs helemaal missen. Hou je rug recht en durf te zeggen wat je wilt maar doe het op zo’n manier dat je God iedere avond recht in het gezicht kunt kijken,
    groet

  35. @ Gerrit – Ja, ik heb Geschiedenis, Staatsinrichting en Nederlands gestudeerd en “de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd…” (denk eens goed na over die opvallende zin uit het Wilhelmus)

    Je kunt die vergelijking echt niet zomaar trekken. Had je nou iets gezegd over de Moren die in Spanje tijdens een bijna zeven eeuwen durende bezetting voor een hoge beschaving gezorgd hebben en vervolgens door de RK christenen tijdens de reconquista weer terug gedreven werden en – net als de joden – konden kiezen tussen gedwongen bekering tot het christendom (lekker christelijk) of “terugkeer”, dan had ik nog wel een historische parallel kunnen ontdekken. Niet een parallel die ons als model voor het heden zou moeten dienen, maar toch…

    Over mannen van stavast gesproken, de gebroeders Johan en Cornelis De Wit werden 20 augustus 1672 op beestachtige wijze door het volk vermoord, opgehitst door orangisten. Ja, dat waren nog eens tijden – laten we daar naar terugverlangen! Je kunt ook nog wat verder terug gaan in de tijd: de katholieken weer in schuilkerken, een nieuwe beeldenstorm, ketters op de brandstapel… Joepie!

    Ik stel voor dat we maar gewoon in deze tijd blijven, hier en nu hebben we problemen genoeg en de geschiedenis ligt onherroepelijk achter ons. En ik heb geen enkele reden om te betwijfelen dat je christen bent. Bovendien ga ik ervan uit dat je dit allemaal oprecht meent. Maar ik ben het oprecht niet met je eens. Gelukkig dat we dat in alle redelijkheid samen kunnen vaststellen, vind je ook niet?

    En vrezen voor mijn godsdienstvrijheid doe ik voorlopig niet. Maar als er een bedreiging is voor serieuze gelovigen, dan komt die vooral uit de hoek van de onverdraagzaamheid voor alle religies (ongeloof als de nieuwe norm met als credo: gij zult tolerant zijn en anders zullen wij u daartoe dwingen). Mede daarom moeten we het voor Wilders opnemen wanneer hij zijn mening in en buiten het parlement wil verkondigen. Ik pleit er juist voor dat hij die vrijheid behoudt – ook al ben ik het hartgrondig oneens met deze man! De volgende die voor een onwelgevallige mening vervolgd zou kunnen worden – dat ben jij. Of ik. Vrijspraak!

  36. Ik denk niet dat Gerrit bnag is, daarvoor ken ik hem te goed. Ik denk dat hij heel realistisch is. Verder onthoud ik mij van enig commentaar.

  37. @ Alie – dat neem ik gelijk van je aan. Een stevige discussie moet kunnen, met respect voor elkaars opvattingen – ook als die tegenover elkaar staan. Toch? Groetjes aan jou en aan Gerrit.

Zeg iets terug op Vrijspraak

