Christen én fotomodel

teun1De laatste tijd heb ik hier het een en ander geschreven over uiterlijke schoonheid. Ik noemde een paar christelijke artiesten die gezegend zijn met een mooie stem én een prachtig uiterlijk. Van die mooie mensen kun je nog volhouden dat je ze bewondert vanwege hun fantastische stemgeluid en artistieke kwaliteiten, maar ik beweer dat het uiterlijk ook een belangrijke rol speelt in de wereld van christelijke muziek en entertainment (denk aan televisie) en dat we daar niet zo schijnheilig over moeten doen. Het is gewoon leuk om mooie mensen te bewonderen maar die bewondering moet natuurlijk niet omslaan in een soort ‘verafgoding’.

Christelijke artiesten krijgen nog wel de kans om zich uit te spreken of door een liedtekst iets van hun innerlijke gevoelens mee te delen. Maar hoe zit dat met christenen die gezegend zijn met een mooi uiterlijk en daar hun brood mee verdienen? Kan dat in praktijk wel, of zijn deze twee werelden van innerlijk en uiterlijk onverenigbaar?

Ik heb een paar vragen voorgelegd aan een gelovig fotomodel. Haar naam is Teun Koedijker (‘model Tara’) en zij was zo vriendelijk om mijn vragen kort te beantwoorden. Mocht je zelf nog andere vragen hebben, laat die dan in een comment achter – wellicht reageert zij dan hier zelf ook nog.

– Vind je jezelf mooi?

Ja, ik vind mezelf mooi.

– Hoe is het om vooral op je uiterlijk beoordeeld te worden? Kun je daar goed mee omgaan?

Ik word niet op uiterlijk beoordeeld door mensen die ik belangrijk vind. Zij kennen juist mijn innerlijk en vinden dat leuk aan mij. Mensen die alleen op uiterlijk beoordelen zijn oppervlakkig.

– Is het lastig om als gelovige vrouw in de modellenwereld te werken? Welke moeilijkheden en valkuilen kom je in praktijk tegen?

Niet lastig. Als je je aan je eigen principes houdt en dit ook laat weten aan fotografen, dan is het niet moeilijk. De behandeling van een bureau is heel hard en daarom ben ik weggegaan bij mijn bureaus. Je wordt daar als pop behandeld in plaats van als mens.

– Zou je andere christelijke meisjes / vrouwen aanraden om modellenwerk te gaan doen wanneer zij daar een geschikt uiterlijk voor hebben?

Als ze het zelf leuk vinden raad ik het aan. Het is wel een harde wereld, je leert er veel van en kan er erg zelfstandig van worden. Doe het voor de ervaring, maar niet voor het geld. Dat krijg je toch niet.

– Is ijdelheid volgens jou zonde?

IJdelheid is geen zonde.

– Is een mooi uiterlijk een lust of een last?

Schoonheid is geen last als je ermee om weet te gaan. Voor anderen kan het een lust zijn, maar ook daar leer je mee omgaan.

Wil je zelf nog iets zeggen / toevoegen?

Ja: www.model-tara.com

Bedankt, Teun! 😉

teunkoedijker

8 gedachten over “Christen én fotomodel

  1. Ja, vind ik eigenlijk ook wel! 😉 Kan er helaas geen complimenten voor aannemen. En ik denk dat het geen lucky shot is. Wel vakwerk (van model en fotograaf, uiteraard). Leuk ook om in de statistieken te zien dat onderwerpen over uiterlijke schoonheid steeds hoog scoren (dit mini-interview ook), maar in de comments blijft het dan weer opvallend stil. Leuk dat je die stilte hier zelf even doorbreekt. Joehoe – is hier nog iemand? Ha, ha.

  2. Hoi Paul,
    Ja als je zo blijft doorzeuren dan MOET ik wel reageren  Eerlijk gezegd kwam ik deze blogs vandaag pas tegen. Nou vind ik Arie Boomsma ook een heel aantrekkelijke man, maar heb niet zo’n zin in een discussie over hem, die wordt m.i. veel te veel gevoerd. Ben het helemaal met je eens dat over uiterlijk bij christenen een enorme dubbele moraal heerst. Dat stoort me al heel lang. Een paar jaar geleden ben ik eens gaan zoeken in wat er over Esther wordt gezegd in boeken, preken en commentaren. Ik hielp mee in de voorbereidingen voor een serie over Esther in onze kerk. Alle commentaren, boeken en preken gaan altijd over de innerlijke schoonheid van Esther. Terwijl het feit blijft dat Esther uitgekozen werd om haar schoonheid en ze er nog weet ik hoe lang over deed om die schoonheid te verbeteren in allerlei baden en cosmetica. Natuurlijk komt je innerlijke schoonheid naar buiten en als het alleen maar uiterlijk is, is het meestal plastic. Dat neemt niet weg dat je mooi mag zijn als man en zeker ook als vrouw Wij leren onze meiden veel te weinig om mooi te zijn. Dat is overigens niet synoniem voor sexy, maar wel zeer aantrekkelijk om naar te kijken.
    Overigens zijn fotomodellen vooral mooi op foto’s en omdat zij zelf en hun visagisten en fotografen hun vak goed verstaan en weten waar de lampen op moeten schijnen. Er zijn fotomodellen die in het echte leven veel minder mooi zijn (naar onze begrippen dan..) en er zijn beeldschone vrouwen die het op de foto niet goed doen. Dat zegt dus allemaal helemaal niks, behalve dat je het juiste vak moet kiezen en moet genieten van prachtige foto’s en mooi vakwerk.
    Zag vandaag nog een leuke foto voorbij komen bij RTL Boulevard van Oprah Winfrey zonder makeup http://antiadvertisingagency.com/wp-content/uploads/2007/06/oprah20no20makeup21-1.jpg
    Doet verder niet ter zake, want de discussie of Oprah nou wel of geen christen is, laat staan een mooie vrouw is een heel andere blog!En dan heb ik het nog niet eens over het feit of je wel naar RTL Boulevard zou moeten kijken.
    Ik pleit er in elk geval voor dat christenvrouwen veel meer worden gestimuleerd om de door de schepper gegeven schoonheid te laten zien en te onderhouden.
    Ik kan je verzekeren dat dat op mijn leeftijd steeds meer tijd en steeds meer geld kost….
    irene

  3. Bedankt voor je reactie, Irene. En: je wordt op je wenken bediend, want ik heb zojuist een overdenking over Ester op mijn blog gezet. Nog voor ik jouw comment las! (In reactie op een eerder comment van IJsbrand op mijn blog post Koning Arie). Toeval? 😉

  4. Een aantal comments is hier binnengekomen nadat iemand hier met een hulpvraag gereageerd had. Op verzoek van deze persoon zijn de comments weer door mij verwijderd – ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben. Het ging om een gevoelig onderwerp, vandaar.
    De reacties zijn wel allemaal doorgegeven aan desbetreffende persoon en ze zijn zeker in dank ontvangen!

Zeg iets terug op Vrijspraak

