Krijtland

margratenwat waren wij
geen twintig nog
mijn lief
wij gingen samen

het spoor bracht ons
tot aan maastricht
naar epen
met de fiets

onvoorbereid voor deze oogst
van velden vol met kruisen
margraten, akker van de dood
en wij wisten van niets

ik zag de namen
jongens nog
van ver over de plas
ik keek tot ik de
beelden zag

daar onder al dat gras
verdorde beenderenvallei
verkalkt hun leven kwijt

wij staan springlevend
nog versteld
en altijd
in het krijt

5 gedachten over “Krijtland

  1. Zo word je met je levend zijn, je wortels, je waarden en je (on)verwachtingen geconfronteerd. “nog altijd in het krijt” … sterke regels samen met de kalk (ontkalkt?). Knap, Paul!

    Hoelang zullen de volgende generaties versteld staan?
    Groet!
    Rob

  2. Bedankt voor jullie woorden van waardering. Het gedicht is gebaseerd op een echte gebeurtenis – we stonden werkelijk versteld en verbijsterd te kijken naar dat massagraf met kruisen en een enkele Davidsster. Wat een offers! En wij gingen voor het eerst samen van een fiets- en kampeervakantie genieten. Ik voelde me gewoon schuldig tegenover al die ‘leeftijdsgenoten’ die daar tot stof vergaan waren. Ik hoop dat ik ze met dit gedicht wat eer kan brengen. Wij konden van de vrijheid genieten waar zij met hun leven voor betaald hadden. Die gedachte gaf me destijds weer de vrijmoedigheid om dankbaar door te fietsen. Met mijn lief – dat ook nog.

    PS Epen: Limburgs krijtland. De associatie drong zich aan me op: botten, mergel, gekrijte kruisjes alsof de doden geturfd werden door een onzichtbare hand – doorgestreepte mensenlevens… Het beeld stelde ik met behulp van PhotoShop Elements samen uit vrijmoedig geleende plaatjes. Zo is het toch weer een eigen creatie… passend bij het gedicht.

Zeg iets terug op Vrijspraak

