Geloven onder een open hemel

Juni 2009 349Deze blogpost sluit aan bij een aantal twitterberichten die ik vanmorgen de wereld in zond. Ik kreeg wat vragen en tegenwerpingen en het valt niet mee om binnen de beperkingen van Twitter duidelijk te maken wat je bedoelt. Dat is zelfs met een uitgebreide blogpost niet altijd mogelijk! Maar laat mij een eerlijke poging doen. Ik spreek uit mijn hart als een struikelende volgeling van Jezus die ‘in een wazige spiegel kijkt’ (zie: But A Poor Reflection). 

Belangrijk: deze blogpost is niet tegen iemand geschreven maar vóór allen die het lezen willen! Reacties worden – als altijd – op prijs gesteld.

God is niet afhankelijk van ons geloof en Hij is evenmin afhankelijk van onze twijfel. Ik geloof dat Hij door profeten tot de mensen gesproken heeft in de tijden van het oude testament. Ik geloof dat Hij direct tot ons gesproken heeft en zichzelf aan ons geopenbaard heeft in zijn Zoon, Jezus Christus. Ik geloof dat het getuigenis van de eerste leerlingen van Jezus betrouwbaar is en dat zij het onderwijs van hun Heer op een zorgvuldige wijze aan ons hebben doorgegeven. Ik geloof dat Jezus gestorven en weer uit de dood opgestaan is en dat Hij na zijn hemelvaart een andere Trooster gezonden heeft, precies zoals Hij dat vooraf beloofd had (een Pleitbezorger die de woorden van Jezus bij hen in herinnering zou brengen volgens Joh. 14:26). Ik geloof dat deze Pleitbezorger, de heilige Geest, inderdaad over de volgelingen van Jezus gekomen is, zoals beschreven in Handelingen 2. Ik geloof dat de Geest van God ons leidt in Waarheid, zoals Jezus dat voorzegd heeft: “De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat.” (Joh. 16:13).

Ik geloof dat de Geest van God ook gegeven wordt aan zijn volgelingen vandaag. Er is een draadloze verbinding tussen beneden en boven, maar helaas met storing op de lijn. Die storing komt niet van boven, maar van beneden. Het kan wel heel lang stil zijn boven – dat zijn de tijden waarin een gelovige gewoon moet vertrouwen en blijven doen wat hem of haar is opgedragen – zonder in paniek te raken. En dat is zeker niet gemakkelijk. Als ik sommige mensenlevens zie, hebben enkele gelovigen wel erg veel genade en geloof nodig om door te kunnen gaan. Daar heb ik veel respect voor – ook als zij (bijna) onder de druk bezwijken. Geloven is ook een strijd!

God heeft zich aan ons kenbaar gemaakt door zijn schepping (Rom. 1). Hij is een van ons geworden in Jezus Christus, Zoon van God en Mensenzoon. Toen Jezus na het volbrengen van zijn missie terugkeerde naar de hemel, liet Hij zijn vrienden niet als wezen achter. Zijn Geest spreekt tot ons hart (gevoel, non-verbaal) en ons verstand (denken, verbaal). Dat doet Hij door zijn Woord, de boeken van het oude en nieuwe testament, maar Gods Geest kan zich ook rechtstreeks tot ons wenden. Met woorden, maar ook door inspiratie en ingevingen die non-verbaal kunnen zijn. De vrede die God ons door zijn Geest in het hart kan geven, is een voorbeeld van wat niet in woorden te vatten is en het verstand te boven gaat.

Ik mis in de geloof- en twijfeldiscussie die de laatste tijd woedt in christelijke media en blogs vaak de naam van Jezus. Ook is er opvallend weinig aandacht voor de werking van de heilige Geest. Er wordt een enkele keer over God gesproken als zou Hij niet meer zijn dan een intermenselijke aangelegenheid – “een God die gebeurt”. Daarmee haal je God in mijn ogen omlaag en reduceer je Hem tot een communicatieproces, tot iets dat deel uitmaakt van de schepping. Is Hij actief betrokken bij ons menselijk denken en spreken? Dat geloof ik wel. Maar Hij valt er niet mee samen. Anderen spreken over God als de Onkenbare. Zij lijken zich in twijfel en/of onwetendheid te hullen omdat zij van mening zijn dat je niets met zekerheid over God kunt zeggen, dat Hij niet direct kenbaar is en dat er al te vaak stelligheden – vaak menselijke bedenksels – over Hem zijn verkondigd. In dat laatste bezwaar herken ik veel en we moeten zeker oppassen. Wie over God spreekt moet dat doen in eerbied en bescheidenheid en dat wat je over Hem zegt moet rijmen met wat het Woord leert. Maar zeggen dat we ‘niets’ van Hem kunnen weten is beweren dat we ‘iets’ van Hem kunnen weten: namelijk dat Hij onkenbaar is. En wie kan beweren dat dergelijke kennis waar is? Daarbij mis ik de mogelijkheid van openbaring: waarom zou God Zich niet aan ons kenbaar kunnen maken? Ik geloof stellig dat Hij dat kan en doet.

Ik geloof dat Jezus direct tot Paulus sprak toen deze religieuze man – menende goed te doen – fanatiek de eerste christenen vervolgde. Ik geloof en ervaar ook dat God door zijn Woord en Geest ook vandaag direct tot ons kan spreken. Ook spreekt God nog altijd door zijn schepping en door onze medegelovigen. Toegegeven, het is niet gemakkelijk om tussen alle geluiden die stem te verstaan die kan klinken als het gefluister van een zachte bries. Maar het is wel mogelijk!

Misschien discussiëren we wel te veel en luisteren we te weinig. ‘Stilte is de zendtijd van de Heilige Geest’ las ik laatst. Laten we vaker stil worden.

10 gedachten over “Geloven onder een open hemel

  1. Paul, je hebt m’n onbehagen bij de hele discussie over twijfel prachtig verwoord! Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus en de Heilige Geest wel erg afwezig zijn in de discussie. Laten we inderdaad eens wat minder ‘over’ God praten en wat meer ‘met’ Hem en vooral luisteren ‘naar’ Hem. In de stilte die vaak zo oorverdovend afwezig is in onze samenleving…. In de momenten dat ik die stilte welbewust opzoek, lijken mijn eerst o zo belangrijke twijfels er opeens niet zo gewichtig meer… Als sneeuw voor de Zo(o)n.

    1. Ja, onbehagen voel ik ook. Maar ook over het feit dat er een discussie ontbrandt die ‘gewonnen’ moet worden. Ook ik laat me soms verleiden om ‘punten te scoren’. Dat is geen mooie eigenschap en het is niet iets waar ik bijzonder trots op ben. Ik wil evenmin gehoor geven aan de oproep tot een ‘tegenoffensief’. Eerlijke twijfel verdient een plaats en de twijfelaar mag met zijn/haar pijn niet in de discussie sneuvelen. Een goede vraag kan ons dichterbij het juiste antwoord brengen en God is boven elke twijfel verheven.

    1. Nou, dat zou mooi zijn, Niels! Ik vind deze standaardheader op zich niet verkeerd, maar het is leuker om zo’n blog een ‘eigen smoel’ te geven. Laat me maar weten hoe ik een eigen header kan invoegen zonder de totale opmaak te verstoren. Ik vind dit overigens wel een functioneel en strak ontwerp – ook bij deze comments. Het bevalt me wel.

      1. Oh sorry, jij zit natuurlijk bij WordPress.com en ik heb een eigen website via WordPress CMS. Ik denk dus niet dat het mogelijk is. Wonderlijk dat we dan toch dezelfde template kunnen hebben!

        1. Ja, dat klopt. WordPress kondigde dit nieuwe template aan voor gebruikers die niet zelf hosten. Ik sprong er direct bovenop 😉 Zij meldden er ook bij dat dit template voorheen alleen buiten hun eigen hosting om aangeboden werd. Ik ben best tevreden met deze standaardoplossing. Mijn foto’s in de blogposts zorgen er hopelijk voor dat het geheel visueel aantrekkelijk en gevarieerd blijft.

          1. Don’t worry, in ieder geval lezen de commentaren inderdaad een stuk beter! Ben er ook tevreden mee. Nou… genoeg over onze template.
            🙂

            1. Ja, laten we het over deze blogpost hebben. Vind je het wat of is mijn publieke geloofsbelijdenis te overweldigend, te massief. Die opbouwende kritiek (zie hieronder) kan ik best hebben.
              Comments worden steeds smaller, by the way. Ha, ha.

  2. Je zegt mooie dingen Paul en ik zou er persoonlijk meer over kunnen zeggen en allerlei instemming kunnen geven. Tegelijk vergroot je bij mij een gevoel van onbehagen omdat je wel heel sterk uit een ‘ik geloof’ spreekt met stellingen en hoofdzinnen, wat op mij massief overkomt: je bevind je immers in een context met discussie, zoekers, vragen, perspectieven, enz. Nu schrijf je ‘tegen niemand en niets’, dat waardeer ik qua intentie: overstijg de klassieke debat-sfeer, doe ik met je mee. Maar een gesprek mis ik op deze manier wat. Wat bedoel je met ‘ik mis de naam van Jezus’ en andere elementen: bij wie, in welke benadering/blog, enz? Snap je mijn frustratie?
    Kortom: mij zou je dienen door iets dichterbij de ander te blijven met wie je in gesprek wilt zijn, dat zou in mijn ogen winst opleveren in wat je te zeggen hebt.

    1. Hoi Remmelt. Ik ben op allerlei blogs en in twitterberichten met mensen persoonlijk in discussie gegaan. En ik ga een gesprek van hart tot hart in real life evenmin uit de weg – dat weet je wel. Dit blog is mijn ‘Vrijspraak’ stukje in cyberspace en ik had behoefte aan een openhartige en persoonlijke geloofsbelijdenis. Bij alle twijfel is het m.i. niet verkeerd om mee te delen waar je zelf ten diepste van overtuigd bent.
      Bij medebloggers heb ik ook aangegeven wanneer ik de naam van Jezus miste en de afwezigheid van de heilige Geest in de discussie (waarmee niet gezegd is dat Hij impliciet overal afwezig was!) is anderen ook opgevallen.
      Dichtbij anderen blijven – dat verlangen deel ik. Maar ik kom niet dichterbij anderen door zelf verstoppertje te spelen. Openhartigheid betekent ruimte voor kwetsbaarheid want ik kan door anderen op mijn beleden geloof aangevallen worden. Maar ik hoop dat je hier ook leest dat ik commentaar verwelkom en opensta voor correctie. Door het Woord, door medegelovigen en – last but not least – door de Geest…
      PS voor een tekst met minder stelligheid en meer empathie verwijs ik naar http://www.butapoorreflection.wordpress.com Ik heb hopelijk niet de indruk gewekt dat ik hiermee de discussie op slot wil gooien. Ik blijf ook leren, aannemen en uitdelen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s