Je moet er even bij stil staan

Bloem langs de weg

Ik hoorde een tijd geleden het verhaal van een Surinaamse man die geen gemakkelijk leven had. Hij zuchtte aan het eind van zijn relaas en zei: “Maar God geeft altijd bloemetjes langs de weg”. Die woorden zijn sindsdien bij mij gebleven.

Vanmorgen was ik alleen in de auto op weg naar Alphen aan den Rijn voor een kerkdienst in de Geniepoort – een enorm groot huis dat vol zit met mannen die geen gemakkelijk leven hebben. Ik was te vroeg en reed langzaam over de N207 (het heeft geen zin om te vroeg aan te komen, want dan zit je alleen maar langer bij de ingang te wachten). Bij Leimuiden en Jacobswoude ging ik even de weg af en wat verderop zag ik een veld vol zonnebloemen. Ik reed de auto de berm in, pakte mijn camera en liep de akker op.

Ik heb genoten van Gods bloemetjes langs de weg en laat jou graag meegenieten. Je moet er oog voor hebben en je moet er even bij stil staan. Als mensen later bij God komen met het verhaal dat ze nooit iets van Hem gemerkt hebben, dan zal Hij misschien wel vragen: “Heb je dan al mijn bloemen langs de weg niet zien staan?”

De dominee vroeg of ik tijdens de dienst een lied wilde zingen: Houd mij vast, laat uw liefde stromen. Dat heb ik gedaan. Na afloop hebben we weer bloemen weggegeven. Geen zonnebloemen, maar rozen. En geen stoere man die een bloem weigerde – ze vroegen er soms wel om 2 of 3. Ik hou erg veel van bloemen. God houdt erg veel van mensen. Ik moet nog beter leren om af en toe stil te staan en met zijn ogen naar anderen te kijken.

Klik op de foto’s voor grote weergave. Klik daarna nogmaals voor extra groot beeld.

All pictures © Paul Abspoel. All flowers © God.

2 gedachten over “Je moet er even bij stil staan

  1. Mooie beeldspraak, “Maar God geeft altijd bloemetjes langs de weg”. Mooie uitwerking van jouw kant ook. ps. de link Houd mij vast, laat uw liefde stromen, linkt naar dit artikel. Misschien niet helemaal de bedoeling?

    1. Bedankt, Vincent. De link is ‘gerepareerd’ (ook een manier om bloglezers vast te houden: gewoon teruglinken naar m’n eigen blog – ha ha. Maar nu kun je op YouTube het genoemde lied horen – dat was mijn bedoeling). Hartelijke groet!

Zeg iets terug op Vrijspraak

