Gods werk moet zichtbaar worden

In het voorbijgaan zag Jezus iemand die al vanaf zijn geboorte blind was. Zijn leerlingen vroegen: “Rabbi, hoe komt het dat hij blind was toen hij geboren werd? Heeft hij zelf gezondigd of zijn ouders?” “Hij niet en zijn ouders ook niet”, was het antwoord van Jezus, “maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.” (Johannes 9:1-3)

Mijn zoon van 17 heeft zijn been gebroken. Dat kan gebeuren. Maar kan iemand uitleggen waarom dat moest gebeuren tijdens een jongerenkerkdienst waar hij voor het podium enthousiast stond te zingen en te springen? Ik snap het niet. Hij was amper hersteld van een zware bovenarm- schouderbreuk en dit is de vierde fractuur in zijn jonge leven. Waarom?

Niet lang geleden brak zijn zus ook haar scheen- en kuitbeen. Op het voetbalveld. Ze is er lang zoet mee geweest en moest ook op school terugknokken. Ons gezin is hecht en we slepen elkaar wel weer door zo’n periode van tegenslag heen. Mijn vraag naar het ‘waarom’ moet dan ook niet al te serieus genomen worden, want bij veel ongelukken is er geen ‘waarom’ maar domme pech. En botten die breken, kunnen gelukkig ook meestal weer aaneengroeien, dus we mogen eigenlijk niet te veel klagen.

Nee, dan die man die vanaf zijn geboorte blind was. Kon hij daar wat aan doen? Was het de schuld van zijn ouders? Ben je gek! Het was domme pech. Maar helemaal zinloos was het niet, want Jezus maakte duidelijk dat Gods werk door deze blinde man zichtbaar gemaakt moest worden. Jezus geneest de man met een merkwaardig moddermengsel. De man laat zich (nog altijd blind!) wegzenden om te baden en keert later genezen terug. Ongelofelijk!

Ik zat in een moeilijke levensfase toen ik dit Bijbelgedeelte las in een luxe hotel in Londen. Op dat moment kon ik wel janken. Er waren mij allerlei beloften gedaan die niet waargemaakt werden. Ik voelde me in de steek gelaten – ook door God. Nu kijk ik terug op die periode – het is 12,5 jaar geleden. Ik heb een andere baan, ik snap nu waarom ik door die moeilijke periode heen moest en kijk er zelfs dankbaar op terug. Ongelofelijk!

Heer, we snappen vaak helemaal niets van wat ons overkomt. En we kunnen ook knap opstandig worden door verdriet en tegenslag. We willen geloven dat U weet waartoe dit alles leiden zal.

Geschreven voor Preek door de week van de Meerkerk

Zeg iets terug op Vrijspraak

