Stil verdriet

100_8893ik heb je wel gezien
maar niets gezegd
tegen je gebogen rug
je hangende hoofd

ik weet dat je een meisje bent
dat je een knuffel bij je hebt
en een slaapmatje
dat je alleen bent

en dat ik nu pas
om je huil

7 gedachten over “Stil verdriet

  1. Ja, op die foto ben ik trots, maar niet op het feit dat ik pas thuis werkelijk besefte wat ik gefotografeerd had. Het lijkt er op of ik vlak achter haar gestaan heb, maar ik heb een flinke afstand gehouden. Ik was uit op mooie plaatjes, niet op gebroken mensen. Daarom dit gedicht als openbare belijdenis van tekortschieten.
    Op die plek lopen en zitten veel ‘dolende mensen’. Ik liep achter het CS bij het IJ. Dat is geen plek voor middelbare mannen om meisjes aan te spreken. Maar nu denk ik: shit, dat kind had mijn dochter kunnen zijn en misschien had ik even naar haar kunnen luisteren, iets kunnen doen – weet ik veel. Daarom moet ik er achteraf om huilen, zoals het gedicht met minder woorden zegt.
    Jezus moet nog veel werk van mij maken.

  2. Je weet niet wie ze was en waar ze naar op weg was, of dat ze op weg was van iets naar niets. En je weet al helemaal niet hoe ze gereageerd had als je haar had aangesproken, misschien was ze wel beledigd geweest omdat je dacht dat ze een dolend persoon was. Ik denk dat de emotie die de foto oproept heel sterk is. Dat denk ik omdat blijkt dat relativeren van haar aanwezigheid daar moeilijk blijkt voor je.

    Prachtige foto!

    1. Dank je, JC. Ik realiseer me dat we soms een kans missen en dat dit dan ook weer een leermoment is. Als ze me had uitgescholden, bespuugd of wat dan ook – dan had ik dat verder zo gelaten en had ik mezelf niets te hoeven verwijten. Nu denk ik dat ik in ieder geval had kunnen proberen om iets vriendelijks tegen haar te zeggen. Maar dat is achteraf. Ik kwel mezelf hier verder niet mee, maar heb er met een gedicht uiting aan gegeven en in mijn hart en hoofd lering uit getrokken.
      Hoe vaak gebeurt het niet dat je bij jezelf zegt: “Ik had eigenlijk…” – maar ja, we zijn feilbare mensen & work in progress.
      Bedankt voor je vriendelijke comment. Be blessed.

Zeg iets terug op Vrijspraak

