Je bent een beeld

sept 2009 406miserabel mens
je bent een beeld
om lang bij stil te staan

ik had van je gehoord
maar nu zag ik je zitten
in een passende omgeving
van spinrag en dorre bladeren

iemand die je verhaal goed kent
heeft – heel attent – .
potscherven bij je neergelegd

maar ook dat vriendelijk gebaar
dringt niet tot je door
je kunt jezelf niet krabben
je bent een beeld

van lijdzaamheid
groot verdriet
en diep geloof

elk goedbedoeld antwoord
roept nieuwe vragen op

onrecht is gewoon
niet recht te praten

sept 2009 404

Toelichting… “Je bent een beeld” is van toepassing op het bronzen beeld van Job in de bijbelse beeldentuin te Hoofddorp. Maar ik bedoel het ook in overdrachtelijke zin: Job representeert alle onschuldig getroffen mensen. Daarnaast is er deze diepe laag: elk mens is gemaakt naar het beeld van God. God is in Jezus het lijden niet uit de weg gegaan. Job is in zekere zin ook een beeld van Jezus die onschuldig leed. Jobs ultieme houvast: ‘Ik weet: mijn redder leeft, en hij zal ten slotte hier op aarde ingrijpen’ (Job 19:25) mag alle gelovigen hoop geven!

2 gedachten over “Je bent een beeld

Zeg iets terug op Vrijspraak

