Sla de onderdrukker neer

sla de onderdrukker neerMoge hij recht doen aan de zwakken, redding bieden aan de armen, maar de onderdrukker neerslaan. (Ps 72,4)

Als ik een overdenking schrijf, dan denk ik goed na over de woorden die ik gebruik. Kun je bijvoorbeeld als titel boven zo’n overdenking “Sla de onderdrukker neer” zetten? Het valt me op dat de Bijbel de dingen bij hun naam noemt.

Gods Woord staat vol woorden van troost en bemoediging. Er zijn bijbelgedeelten die blijdschap en verwondering bij mij oproepen. Maar er zijn ook woorden die pijnlijk confronterend zijn. Ik geloof dat die teksten niet per ongeluk in de Bijbel gekomen zijn, maar dat God wil dat we ze lezen. Mocht je de neiging hebben om bepaalde Bijbelgedeelten of –verzen over te slaan, dan raad ik je aan om deze juist te gaan lezen. Goede kans dat God met die woorden direct tot je hart wil spreken!

“God, sla de onderdrukker neer!” Is dat een gedachte die ‘passend’ is voor een christen? Ik denk het wel. Het zijn woorden die voortkomen uit diepe verontwaardiging over onrecht. En als je de bijbelse geschiedenis goed leest, dan is de Schepper prima in staat om af te rekenen met een onderdrukker.

Maar ik heb al te veel aandacht gegeven aan één stukje van dit vers. Laten we kijken naar de woorden die eraan vooraf gaan: God, doe recht aan de zwakken, bied redding aan de armen!

Stop the TraffikIk las een boek over mensen die uitgebuit worden en in armoede en ellende moeten leven. Het boek brengt de gruwelijke praktijken aan het licht van slavernij, kindermisbruik en gedwongen prostitutie. De titel van het boek is: Stop the Traffik. (Dat woord ‘traffik’ heeft betrekking op de internationale mensenhandel: human trafficking). Door het lezen van dit boek kwam ik er achter hoe gewetenloos en omvangrijk deze misdrijven plaatsvinden. Miljoenen mensen worden in slavernij gehouden, uitgebuit en onderdrukt. Ook in ons land worden vrouwen tot prostitutie gedwongen en jongeren gemanipuleerd en afhankelijk gemaakt van misdadigers. We mogen daar onze ogen niet voor sluiten!

Gary Haugen, de Harvard jurist die met zijn organisatie International Justice Mission (IJM) opkomt voor uitgebuite mensen, zei eens: “God heeft een plan met deze wereld en wij zijn dat plan.” Wat kunnen wij tegen onrecht doen?

Heer, gebruik mij in de strijd! Laat uw Koninkrijk komen, uw wil geschieden in de hemel en op aarde!

Geschreven voor Preek door de week van De Meerkerk

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s