Beelden van de Buchmesse

IMG_0784Vorige week heb ik een paar filmpjes online gezet om jullie een indruk te geven van mijn bezoek aan de Buchmesse in Frankfurt, Duitsland. Donderdagmiddag voelde ik me steeds beroerder worden, een aantal afspraken moest ik ’s middags laten schieten – gelukkig kon mijn collega Erica Kramer ze alleen afhandelen. Ik had dikke ogen, een loopneus en een kriebel in mijn keel – dat is niet echt fijn als je gesprekken gaat voeren en geconcentreerd moet blijven.

Ik liep naar buiten waar de frisse lucht me goed deed. Over het terrein liep ik tot aan de voet van de Messeturm (bijnaam: ‘Der Bleistift’ – oftewel: het potlood). Deze toren bepaalt de skyline van Frankfurt, al zijn er meer hoge gebouwen en objecten die deze stad samen het aanzien van een echte metropool geven. Ik liep ook langs een oud, statig gebouw. Ik kon stiekem even binnen lopen en zag dat er op het oog niets te doen was. Er stond alleen een hoogwerker opgesteld in een zaal die wel een beetje met Ahoy Rotterdam te vergelijken is. In de verte hoorde ik Duits geschreeuw en hondengeblaf. Ik denk dat ik dit over de installatie van de zaal hoorde. Het was eerlijk gezegd wat beangstigend en ik liep voor alle zekerheid maar weer gauw naar buiten. Daar zag ik de gedenksteen die ik bij mijn vorige post geplaatst heb. In deze hal werden in november 1933 de joodse inwoners van Frankfurt bijeen gedreven en mishandeld voordat zij op transport naar een concentratiekamp werden gezet. De naam ‘Festhalle’ is moeilijk te rijmen met zo’n inktzwarte geschiedenis… De Duitsers hebben een woord voor het gevoel dat ik op deze plaats had: Unheimlich.

Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave

Een gedachte over “Beelden van de Buchmesse

Zeg iets terug op Vrijspraak

