Heb ik het nu verkeerd verstaan of begrepen?

Ik luisterde opnieuw naar de lezing die Otto de Bruijne gaf tijdens de jaarvergadering van de Evangelische Alliantie. Op dit blog en op Twitter had ik daar zo goed mogelijk verslag van gedaan, maar nu kunnen jullie zelf de lezing integraal beluisteren – zonder mijn filter. Dit is de link – nog tot 6 november online!

Vanaf mijn plekje achterin de zaal heb ik me ingespannen om alles goed te volgen. Ik vind Otto de Bruijne namelijk een inspirerende man en ik meen dat we zuinig op dergelijke mensen moeten zijn en goed naar hen moeten luisteren. Maar in een rumoerige omgeving laat mijn gehoor het wel eens afweten. Nu ik de toespraak terug kan luisteren, vallen me weer andere dingen op – Otto had ook erg veel mee te delen in die drie kwartier die hem toebedeeld waren.

Zelf kwam ik ook nog even kort aan het woord – je kunt dat fragment beluisteren vanaf 45 minuten. Otto de Bruijne roept dan ineens [45:32]  “Heeft iemand dit gezien, of niet?” Er wordt vervolgens wat gelachen… Maar waarom? Omdat vrijwel iedereen het boek wel gelezen had, of (dat zou erg pijnlijk zijn!) NOG NIET?

Lees mijn transcriptie hieronder en help mij alstublieft uit de droom: heb ik het nu verkeerd begrepen?

Vincenza la Porta: “Kunnen mensen vanuit de zaal zeggen: heeft het gesprek opgeleverd? [Bedoeld wordt: het onderzoek plus boek ‘Ooit Evangelisch’ PJA] Heeft het je zelf geholpen om na te denken over dit thema? Of was het gewoon leuk weer een symposium, leuk ideetje.”

Otto de Bruijne: “Heeft iemand dit gezien, of niet?” *gelach* [Ik zat achterin de zaal en begreep dat Otto zijn boek/onderzoek bedoelde. Ik was een van de drie mensen die hun hand opstaken, maar kan me toch niet voorstellen dat alle anderen het boek nog niet gezien/gelezen hadden! PJA] Otto de Bruijne: “Ik heb er één bij me, namelijk nog. Er zijn er twee, drie die het gezien hebben. Maar het is gewoon in de handel.” Vincenza La Porta: “Je kan het gewoon kopen, uitgeverij Kok Kampen, gewoon te bestellen bij elke boekwinkel…

Vincenza La Porta: “Maar is het een gesprek geweest? Ik zie af en toe een knikje.”

Paul Abspoel: “Er is veel op internet in blogosphere over het boek geschreven; dat gebeurt nog steeds. Er is nog relatief veel discussie hierover maar die vindt vaak plaats buiten de kerkdeuren, maar in de sociale communities op internet.”

Vincenza La Porta: “Ja, precies. En is dat qua leeftijd ook de dertigers, zeg je?”

Paul Abspoel: “Ja, dat zijn vaak jonge mensen en een hoop mensen die rond de dertig zijn [ik denk dat ik zoiets zei PJA] die vaak begonnen zijn op blogs en op Twitter en…”

Vincenza La Porta: “En wat lees je daar in? Kan je daar iets uit teruggeven?”

Paul Abspoel: “Nou ja…”

Vincenza La Porta: “Instemming of…”

Paul Abspoel: “Ik zou zeggen, zoek het op. Er wordt veel over geschreven. Als je ‘Ooit Evangelisch’ gaat Googelen dan kom je veel beschouwingen tegen.”

Tot zover mijn transcriptie. Ik kan mijn eigen woorden amper verstaan, maar ik zat dan ook helemaal achterin de zaal – ver van de microfoon. Ik vroeg direct na bovenstaande discussie aan Hans Eschbach – die op de stoel naast mij zat – of ik het nou verkeerd begrepen had: waren er in dit gezelschap maar 2-3 mensen die het boek “Ooit Evangelisch” gezien en gelezen hadden? Dat kan toch niet! Nee, zei Hans, het ging om mensen die het boek nog niet gelezen hadden. Ik was gerustgesteld (mijn gehoor is namelijk niet al te best en de afstand tot de spreker kan ook een rol gespeeld hebben). Maar nu luister ik het fragment nog eens thuis in alle rust met de hoofdtelefoon terug en denk ik dat ik het toch goed begrepen heb… Maar dit zou werkelijk schokkend zijn! Een jaarvergadering Evangelische Alliantie en maar een enkeling die dit belangrijke boek gezien/gelezen heeft? Ik weiger dat te geloven! Luister zelf naar dit fragment 45:30 – Ben ik nou gek / begrijp ik het verkeerd?? Wie het weet, mag het zeggen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

