Op zoek naar echtheid

enige_echte

De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust, zijn oren horen, en ze blijven horen. Wat er was, zal er altijd weer zijn, wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan. Er is niets nieuws onder de zon. Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’ dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest. (Prediker 1:7-10)

Vanmorgen werd ik wakker met de gedachte dat mensen vandaag minder waarde hechten aan ‘nieuw, nieuw, nieuw!’ En ook dat is geen originele gedachte. De reclame heeft ons jarenlang wijsgemaakt dat we steeds iets nieuws moeten aanschaffen om gelukkig en tevreden te zijn. Maar we merken dat het bezit van de zaak ook vaak het eind van het vermaak betekent. De jacht is mooier dan de prooi. Veel kasten staan vol met spullen die ooit een ‘noodzakelijke’ aanschaf waren.

Het is niet zo dat de hele samenleving massaal tot het inzicht gekomen is dat het dure onzin is om steeds ‘nieuw, nieuw, nieuw’ te kopen. Was het maar waar! Maar ik denk wel dat er steeds meer mensen zijn die ontdekken dat nieuw niet altijd beter, waardevoller of duurzamer is. Het is slim om iets voor een prikkie te kopen via marktplaats of een Vintage winkeltje. Het is leuk om iets te kopen dat zo ouderwets is dat het weer voor hip kan doorgaan. Kijk om je heen en je ziet de retro-stijl overal. Zelfs het zojuist gebruikte woord hip is weer in zwang, maar vandaag moet je er dus het woord helemaal aan toevoegen om het gevoel compleet te maken. Let maar op, nu hoor je vaak zeggen dat iets ‘helemaal geweldig’ of ‘helemaal toppie’ is en dat je er ‘helemaal blij’ van wordt.

vintage

Ik ben geen cultuurfilosoof, maar ik denk dat we een omslagpunt gepasseerd zijn. De verstandige consumenten worden kritischer en nemen geen genoegen meer met het label ‘nieuw’. Het is zelfs in veel gevallen een betere aanbeveling te benadrukken dat iets al lang bestaat en dat het tijdloos, eerlijk, duurzaam en authentiek is. De reclamemensen hebben dit natuurlijk al lang ontdekt en maken ook van deze trend weer een commercieel verhaal.

Wat betekent dit voor onze denk- en geloofswereld? Het betekent dat er meer ruimte in onze cultuur ontstaat voor zaken die tijdloos, waardevast, beproefd en duurzaam zijn.

Er is altijd een golfbeweging in de geschiedenis en cultuur waarneembaar geweest, dus ook deze retro-ontwikkeling is ‘niet nieuw’. Maar wat mij betreft is hij zeer welkom. De tijd is gekomen voor herbezinning  en -waardering. ‘Omzien om vooruit te kijken’ heb ik dat op het PoMoDeVo blog genoemd. Mijn zoektocht in de geschiedenis van onze eigen geestelijke cultuur mag je ook in dit licht zien. Ik wil niet langer ‘nieuw, nieuw, nieuw’, maar ‘echt, echt, echt’.

‘Duurzaamheid’ – ik gebruikte het woord al. ‘Authenticiteit’ – kijk maar hoe vaak dit woord opduikt… En vooral: ‘eerlijk’ – want we willen niet langer door beleids-, reclame- en andere praatjesmakers voorgelogen worden! Laat me weten wat je denkt.

10 gedachten over “Op zoek naar echtheid

  1. Ken je de nieuwe Vintage Roland? E 4999,- in de winkel. Hij is lekker nieuw en mooi… Ik heb er even op gespeeld, een juweeltje. De toetsen dansen onder je vingers en het geluid is magnifiek.

    Moet je die niet hebben? 😉

  2. Mijn grote wens is een oude Guarneri, maar met een gebruikte Stradivarius neem ik ook genoegen.

    Ik heb genoten van je stukje Paul. Je slaat de spijker weer eens op z’n kop. Ik werd ‘gewoon’ wakker met de krant. Las de column van Gerard den Hertog, met de titel: Hoe actueel is de Reformatie nog? Informatief als het was, moet ik zeggen dat ik jouw stukie beter vond.
    Een prettige werkdag gewenst u allen en nu heb ik mijn trein gemist. Helemaal onthaasten heet dat in modern Nederlands; heb ik net geleerd 🙂

  3. Eerlijk en echt. Volgens mij wordt het probleem van de toekomst dat we niemand meer vertrouwen en niet meer weten wat echt is. Wie kun je nog vertrouwen? Wat is reëel en onze loyaliteit waard?
    Als Gert-Jan Spruyt al niet meer kan beoordelen of Dirk Scheeringa de boel oplicht, waar blijven we dan? En als de PVV steeds meer ‘retro’ en links-reactionair wordt, wie kun je dan nog vertrouwen in de politiek?
    Vaste kaders vallen weg, dat is al erg genoeg, maar je vriend wordt je vijand en vice versa. Wantrouwen is gonna be the great killer. Wantrouwen tegen de politiek, banken, incasso-bureau’s, energie-leveranciers, mensen aan de deur etc., deurwaarders en je familie. Ik zie het somber in. De ouderen onder ons krijgen er al last van. Berovingen en eenzaamheid.
    Kortom, ik heb een zware dag gehad 😦

    1. Ik heb zomaar het vermoeden dat jij geneigd bent de zwarte kaart te trekken. Er is zeker veel reden voor bezorgdheid, maar ik signaleer juist een positieve ontwikkeling: mensen willen echtheid, authenticiteit en staan open voor traditie en voor dingen die waardevast zijn. Of zie ik het te optimistisch?
      Natuurlijk is het voor een belangrijk deel ook een modetrend. Het is leuk om in een retro VW-kever, Fiat 500 of Chrysler PT rond te rijden en je moet daar veel geld voor neertellen. Voor sommige vintage artikelen moet je woekerprijzen betalen. Het is niet allemaal positief te duiden.
      Maar ik denk dat er aanknopingspunten zijn voor mensen zoals jij en ik die anderen willen wijzen op tijdloze waarden en waarheden. Mensen zijn teleurgesteld in grote namen, autoriteiten. Trendwatcher Faith Popcorn sprak jaren geleden al over ‘icon toppling’. Presidenten, bankdirecteuren, televisiedominees, politici en grote instellingen / bedrijven blijken lemen voeten te hebben. De aandacht gaat nu vaak naar anti-helden, underdogs. De media worden steeds verder gedemocratiseerd. We krijgen vrachtladingen vol pulp over ons heen via de massamedia, maar op internet kunnen enkelingen veel invloed hebben en gebeurt veel moois en creatiefs. Juist als je uit je schulp kruipt en transparant wilt zijn is er weer een kans dat je gehoord wordt en herkenning vindt bij anderen. Ik vind het fascinerend om te zien hoe het virtuele leven steeds meer verweven raakt met het echte leven. We experimenteren er nu nog mee (blogs, twitter, communities, netwerken) en het kan nog alle kanten op. Maar degenen die echt en kwetsbaar durven zijn, hebben goede kansen in deze tijd. Al loop je daarbij natuurlijk ook risico’s (maar dat is ook waar voor het dagelijks leven). Wat mij een gevaar lijkt: mensen die helemaal opgaan in de virtuele wereld (games, communities). De uitdaging is om op internet te communiceren en te delen en in real life je overtuigingen vóór te leven.
      Nou ja, een heel verhaal weer. Had wel een nieuwe blogpost kunnen zijn 😉

  4. @Paul
    Moest je verhaal twee keer lezen om het goed tot me door te laten dringen. Ik schreef net een reactie op mijn eigen wordpress.blog en ja hoor, het kwam in de spambak. Ik schreef daar gister een artikel in het kader van de maand van de spiritualiteit. Zie link.
    http://entgegnung.wordpress.com/2009/10/24/ervaringen-met-welke-christus/#comments
    Op mijn werk kwam ik klant tegen die eerherstel wilde voor zij zou sterven. Generatie die veel refereeert aan de oorlog. Daardoor was mijn reactie mede beïnvloed. De crisis? Zolang je werk hebt is er niets aan de hand, zo las ik in de krant.
    Ja, dat van die communities e.d. ervaar ik ook als positief. Mijn horizon is duidelijk verbreed door de vele nieuwe mensen die ik via internet heb mogen leren kennen. Klinkt beetje vroom zo, maar goed. kwetsbaarheid? We moetebn gewoon oook op onze hoede zijn. Als metafoor kun je wijzen op het toenemend wapenbezit onder jongeren. Echt kwetsbaar zijn is niet veilig. Kunnen wij dat aan?

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s