Luisteren in de stilte

101_0147Luister, God, naar mijn gebed, verberg u niet als ik om hulp smeek, sla acht op mij en geef mij antwoord. Klagend loop ik rond, radeloos… (Psalm 55:2,3)

Onze zintuigen worden elk wakker moment gebombardeerd met prikkels. Vaak ongevraagd, want we leven in een wereld die voortdurend signalen uitzendt. Veel van die prikkels zoeken we ook bewust op, door televisie te kijken, radio te luisteren, te lezen, te gamen of te internetten. Wanneer ben je voor het laatst in de stilte geweest?

Bidden lijkt soms op eenrichtingsverkeer. Je stuurt je mededelingen, dankbetuigingen, wensen en klachten omhoog in de hoop dat daar Iemand luistert. Je gelooft dat dit zo is, maar het blijft vaak akelig stil aan de andere kant van de lijn. “God, luistert U eigenlijk wel?”

Soms vrees ik dat God zich heeft teruggetrokken en dat wij het hier beneden allemaal maar moeten uitzoeken. Ik zou me daar wel iets bij kunnen voorstellen. De aarde blijft als een mislukt project ergens in een donker hoekje van het heelal rondtollen terwijl God elders bezig is met nieuw creatief werk waar meer eer aan te behalen valt.

Oneerbiedige gedachten? Ik denk het niet. De psalmen staan vol met wanhopige vragen en kreten van kleine mensen die zich afvragen of God nog wel acht op hen slaat. David is zo’n gelovig mens. Hij doet niet alsof hij constant ‘een open lijntje naar de hemel’ heeft. Er zijn momenten in zijn geloofsleven waarop God heel erg ver weg lijkt en David maakt daar geen geheim van.

Geloofshelden durven eerlijk te zijn over hun vertwijfeling. David is zo’n held. Maar denk ook aan moeder Theresa die jarenlang eenvoudig trouw was aan haar roeping, terwijl de hemel bleef zwijgen. Wat een voorbeeld van volhardend geloof!

Een journalist vroeg haar eens wat ze zei in haar gebeden. “Ik zeg niets. Ik luister slechts,” antwoordde Moeder Theresa. “En wat zegt God dan tegen u?” “Hij zegt niets. Hij luistert slechts.”

We zijn deel van een schepping die zich van haar Schepper heeft afgekeerd. Maar God is er nog. We kunnen Hem in alle rust en stilte vinden. Natuurlijk mogen we bij Hem ons hart uitstorten. Maar we mogen ook zwijgend, woordloos afstemmen. Ik geloof dat God luistert.

Heer, wij weten niet wat we in ons gebed moeten zeggen, maar uw Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. Rom. 8:26

Geschreven voor Preek door de Week van De Meerkerk

Klik op de foto’s voor grotere weergave.

101_0093

11 gedachten over “Luisteren in de stilte

  1. Raak, Paul, je woorden zullen raken. Want we herkennen inderdaad allemaal de schijnafwezigheid van God, kennen we ook onze afwezigheid bij Hem? Zijn we bereid ons toe te vertrouwen, 24/7?
    Door de geluiden heen van niet alleen weleer, maar van nu en alle dag?
    Lawaai genoeg, maar stilte is schaars. Zelfs in onze Christelijke diensten zijn we geneigd om de stilte te overschreeuwen. Misschien overschreeuwen we God zelf…. het lijkt erop dat we iets in onszelf overschreeuwen. Als we – als in de Psalmen – onze eigen twijfel, vragen, wantrouwen en ook ons plezier en uitzicht eerlijk naar elkaar en Hem uitspreken, mogen we weten: God sprak en spreekt – Hij zoekt en wil zich laten vinden. Ha! Door alle geluiden heen! Misschien wel in de stem van jou of mij….

    PS. die bladfoto is subliem, die wil ik graag gebruiken.

    Groet,
    Rob

  2. De meest heerlijke viering vind ik die waarin ook de stilte zijn plek krijgt. Helaas is dat in de gemiddelde kerk ver te zoeken. Maar regelmatig ga ik op retraite in een klooster en daar is het wél. Dat heeft ook mijn leven buiten die retraites om erg veranderd.

    Wie het leuk vindt, kan een uitgebreid retraiteverslag lezen.

  3. Hebben we ook niet sterk de behoefte aan een profetisch geluid in de gemeente en de ruimte hierin te mogen participeren? De stem van God klinkt in ieders leven en iedereen kan profeteren volgens Paulus (I Kor.14). Is het dan niet geweldig als ieder ook iets kan delen in de samenkomsten en we gezamenlijk de liefde van God met elkaar kunnen bevatten? En… zijn we dat kwijtgeraakt?

    1. Als je de stilte benadrukt, kun je op het spreken wijzen. En andersom. In deze overdenking gaat het mij er vooral om dat we in een wereld vol lawaai en prikkels leven en dat we ervoor moeten zorgen dat we ook in de stilte naar God leren luisteren. Jezus heeft ons dat voorbeeld gegeven door stille plekken op te zoeken en in de vroege uren bij God te zijn.
      Geloofswaarheden staan vaak naast elkaar – niet altijd tegenover elkaar. Ja, we moeten stil worden om God te leren verstaan. Hij spreekt (althans niet bij mij!) niet met een hoorbare stem, maar Hij spreekt tot mijn ziel en ik leer zijn wil te verstaan. Daar moet ik wel rustig en stil voor zijn. Tegelijkertijd is het óók waar dat we Gods waarheid moeten verkondigen – desnoods tegen alle gangbare opvattingen in. Daar heb je dus gelijk in. En spreken moet op een ordelijke manier gebeuren, daar hebben we ook instructies voor gekregen.
      Bedankt voor je bijdragen en vragen!

  4. Goeie blog Paul. Het gaat werkelijk de hele dag door m’n hoofd. Moet en wil meer bidden. Al dat aktivisme van ons. We maken onszelf nog eens gek. Het is ook wat je zelf aankan natuurlijk. Ik ga zo direct afsluiten.
    Wees eens eerlijk Paul. Doe jij ook niet meer dan je aankan? Oeps, heb je niet willen adviseren hoor.

    1. “Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft.” 😉

      Ja, ik moet oppassen met te veel activisme. Maar Jezus moest ook even slapen in de boot omdat hij erg veel van zichzelf gevergd had, dus het is ook een vorm van navolging… Soms moet je even flink gas geven, soms moet je stevig op de rem gaan staan. Ik let er wel op, maar het kan inderdaad beter. Vorige week zondag een lange wandeling gemaakt om m’n hoofd weer wat leeg te laten waaien. Gisteravond extreem vroeg naar bed gegaan om weer eens wat rust te vinden. Zo’n overdenking als hierboven schrijf ik natuurlijk óók voor mezelf. Ik kan soms zo druk zijn dat ik bijna vergeet bij te tanken. Ik moet op de balans blijven letten. Bedankt voor je zorg, dat waardeer ik.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s