Ondersteboven van Shane Claiborne?

HoeJezusDeWereldOpZijnKopZetGisteren mocht ik aanwezig zijn bij de presentatie van het boek Hoe Jezus de wereld op zijn kop zet (en mijn leven ook). Ik moet nog veel indrukken verwerken, maar dat komt nog wel… Laat ik alvast zeggen dat het een inspirerende bijeenkomst was en dat ik weer veel heb om over na te denken.

Emerging netwerk had een symposium met Shane Claiborne georganiseerd in Diemen. Omdat ik een discussieforum mocht leiden, had ik extra goed mijn best gedaan om het boek vooraf te lezen en te overdenken. Ik heb niet de Nederlandse vertaling gelezen, maar de oorspronkelijke uitgave uit de VS met de titel The Irrisistable Revolution.

01Puur_1_0Het is nu heel gemakkelijk voor mij om de lange Nederlandse titel onder vuur te nemen en te zeggen dat dit boek natuurlijk gewoon De Onweerstaanbare Revolutie had moeten heten, maar ik ben me ervan bewust dat het voor een christelijke uitgeverij veel denkwerk vergt om een pakkende Nederlandse titel te vinden. Wij hebben zelf – zoals hier wel eerder gemeld – nogal geworsteld met een Nederlandse titel voor Blue Like Jazz. We kwamen na lang beraad op de titel Puur met als subtitel Verlangen naar echt geloof. Het is achteraf bezien geen gelukkige keuze. Ik denk dat we de titel beter onvertaald hadden kunnen laten of zelfs van uitgave hadden moeten afzien. Ik denk dat de doelgroep voor deze boeken vaak heel goed in staat is om de tekst in het Engels te lezen. Voor ons was dat ook een reden om het boek van Shane Claiborne aan ons voorbij te laten gaan, maar ik ben blij dat onze collega’s van Buijten & Schipperheijn wel de moed hebben gehad om dit boek voor ons taalgebied beschikbaar te maken en ik wens oprecht dat deze uitgave veel herdrukken mag meemaken.

Ik vind dat mijn collega Guido Sneep van Buijten & Schipperheijn in ieder geval waardering verdient voor zijn gedurfde keuze om de cover van het boek op z’n kop af te drukken. Alleen aan de auteursnaam kun je nog zien wat de boven- en onderkant is van deze uitgave. In een tijd van dwarsliggers is het wel grappig dat er nu ook een onderstebovenboek beschikbaar is.

shaneclaiborneMensen die mij en andere enthousiaste christelijke bloggers en tweeps een beetje volgen, moeten gemerkt hebben dat velen van ons nogal onder de indruk zijn van Shane Claiborne en zijn boek. Een van de twittervrienden vroeg zich gisteravond zelfs af: “Veel mensen op mijn Twitter hebben het over ene Shane Claiborne. Wie is toch die man en waarom wordt hij zo verheerlijkt door breed publiek?” Ik kan me voorstellen dat zoveel belangstelling, gepraat en getwitter enige bevreemding of zelfs argwaan oproept. Laat ik direct stellen dat ik inderdaad veel sympathie heb voor Shane Claiborne als persoon. Hij is zeker een innemende, charismatische figuur. Maar ik ben geen dweper en wil geen mensen op een voetstuk plaatsen. Shane Claiborne is te bescheiden en te grappig om zichzelf een soort cultstatus aan te laten meten. Ik hoop dat hij vooral lekker zichzelf blijft bij alle belangstelling. Shane is een sympathieke kerel, maar ik ben vooral ondersteboven van zijn boek en van de Heer die we samen mogen volgen.

Verder ben ik nu vooral toe aan wat rust. Mijn bijdrage aan de bijeenkomst (het leiden van de forumdiscussie) kostte me behoorlijk wat energie. Veel mensen lieten me achteraf weten dat ik als moderator m’n best had gedaan, maar dat is een vriendelijke manier om te zeggen dat het niet zo lekker ging. Dat merkte ik zelf ook wel. Een van de genodigde forumleden meldde zich op het laatste moment wegens ziekte af (Keith Bakker) en gelukkig was Johan ter Beek bereid om zijn plaats in te nemen. Hij en de andere forumleden spanden zich ook optimaal in, maar deze opzet werkte gewoon niet. Een volgende keer maar gewoon allemaal onze moerstaal spreken, dan gaat het waarschijnlijk een stuk vlotter. Er komt natuurlijk nog een evaluatie en ik hoop dat er nog veel kansen komen om een vorm te vinden die wel werkt.

De toespraak van Shane Claiborne aan het begin van de bijeenkomst was wat mij betreft alleen al zeer de moeite waard. En ik heb ook erg genoten van de interactie met zoveel mensen die ik inmiddels steeds meer en beter leer kennen. De discussie met de zaal (gelukkig namen Martijn Vellekoop en Marc van der Woude deze taak van mij over!) vond ik interessant. Ook de toespraak van Chris Haw bevatte veel interessants. Ik hoop nog de tijd en gelegenheid te vinden om het een en ander terug te lezen op blogs. Er hebben ook videocamara’s meegedraaid, dus wie weet is het symposium straks nog geheel of gedeeltelijk online terug te zien.

Mijn dank aan Jan Wolsheimer, Nico-Dirk van Loo, Erik Zwart en Erik Bakker voor de organisatie! Ook de gemeenschap van JCFC in Diemen verdient waardering voor hun gastvrijheid en dienstbaarheid.

Foto Shane Claiborne (vooralsnog zonder toestemming) geleend van Emerging Netwerk

Een gedachte over “Ondersteboven van Shane Claiborne?

  1. Ook al vond ik het geweldig, ik blijf een Hollander 😉 Ik was helaas niet in de gelegenheid mijn vragen op de avond te stellen, maar zou het leuk vinden reacties te ontvangen op mijn blogimpressie!

Zeg iets terug op Vrijspraak

