Ook deze muren moeten om!

muurVia Twitter riep ik tweeps en bloggers op om aandacht te besteden aan de val van de Berlijnse muur, nu 20 jaar geleden. Dit is mijn eigen bijdrage – ik hoop dat er meer mensen aanhaken. De vraag is: welke muren moeten er wat jou betreft nog meer om?

Ik ben oud genoeg om me de val van de Berlijnse muur goed te kunnen herinneren. De muur viel terwijl ik ziek thuis zat en ik kon de gebeurtenissen via de televisie op de voet volgen. Ik wist dat ik een keerpunt in de geschiedenis meemaakte.

Het voormalige West-Duitsland heeft een enorme prijs betaald voor het economisch herstel van het voormalige Oost-Duitsland. De vrijheid die mensen kregen door de val van communistische staten is echter niet in geld uit te drukken. We mogen echt dankbaar zijn voor het veranderde klimaat tussen Oost en West en moeten er ook lessen uit trekken.

Helaas zijn veel mensen kort van memorie. We zijn nu druk bezig met het metselen van een nieuwe muur: een scheiding tussen ‘de moslimlanden’ en ‘het vrije Westen’. Sommige christenen lijken wel mee te willen metselen aan zo’n muur. Het gaat dit keer niet om een zichtbare muur, maar de scheiding is er niet minder pijnlijk door. Twee decennia geleden wist vrijwel iedereen aan onze kant van het ijzeren gordijn dat de dreiging van ‘die communisten in Rusland’ kwam en nu lijken veel mensen te geloven dat ‘de moslimwereld’ een invasie van het ‘christelijke’ Europa voorbereidt. Maar ik wil niet meegaan in die angst. Aan de andere kant van al die door mensen gemaakte ‘muren’ leven ook opa’s, oma’s, vaders, moeders en kinderen. Ik zal nooit meebouwen aan muren die mensen van elkaar gescheiden houden. Ik help liever met het afbreken van op angst gefundeerde vooroordelen. Steen voor steen!

En dan nog wat muren die wat mij betreft heel snel mogen omvallen: de muren die christenen van elkaar gescheiden houden en de muren die gelovigen bewust of onbewust hebben opgetrokken tussen hen en ‘de boze buitenwereld’. Natuurlijk zijn we als volgelingen geroepen tot een andere levensstijl dan gangbaar is, maar we hoeven ons boven niemand verheven te voelen. Er is veel mis binnen en buiten de kerk. We zijn net mensen. En ik meen dat Jezus ons heeft opgeroepen om de wereld in te gaan, niet om ons binnen veilige kerkmuurtjes terug te trekken.

“Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken.” Efeziërs 2:14

muren

9 gedachten over “Ook deze muren moeten om!

  1. Natuurlijk is dit een mooi, aansprekend stukje. Wij willen allemaal roepen dat we van elkaar houden, van soldaat tot opa en oma. Maar als er dan ineens een soldaat begint te schoeten en twaal mensen omlegt? Als er dan twee soldaten dreigen 100 mensen om te leggen? Als één van die honderd één van de kleinkinderen van één van die opa’s en oma’s is? Gaan we dan als dwaze opa’s en oma’s op de Dam zitten, in Jeruzalem wachten op de fatale schoten of doen we de ramen, de deuren dicht. En als er veel, heel veel geschoten wordt op onze kleinkinderen zouden we dan geen muren optrekken? De Berlijnse muur moet al heel lang weg. Hij was er niet om de Russen tegen te houden hier te komen, maar om ze in het oostblok te houden! Er zijn ook andere muren. Nehemia bouwde muren en dat was heel terecht, wij worden bewaakt door satelieten en programmas, digitale muren, en daar is niks mis mee. Natuurlijk is er uiteindelijk alleen veiligheid bij God, maar ja, dan ook weg met de verkeerslichten zal ik maar zeggen. De mnuren van Jerich, ze vallen om, sommige vandaag, andere morgen en ooit allemaal. Uw Koninkrijk kome!

    1. @ Simon – Bedankt voor je reactie!

      Dit is geen pleidooi voor het omverwerpen van alle muren. Nehemia en Jozua – twee verschillende verhalen. Jezus zei ook iets over de tempel, meen ik. De enige muur die daar nog van staat is de klaagmuur…

      Ik help als vrijwilliger in de bajes. Ik ben blij dat sommige mensen veilig achter een muur en achter slot en grendel zitten. Ik ben ook blij met de bescherming die de muren van ons huis bieden tegen weer en wind en tegen ongenode gasten. Dat is mijn punt natuurlijk niet. De muren die van mij mogen vallen zijn de zelfgemetselde scheidingswallen waarmee we medemensen onnodig uitsluiten of waarmee we onszelf isoleren en ernstig tekort doen.
      Ja, de muur in Berlijn was een gevangenismuur voor de mensen uit het voormalige Oostblok. Ik meen dat ik dit ook duidelijk maak in mijn stukje.

  2. Mooie blog Paul. Ik denk ook even aan een ander heikel onderwerp onder christenen (en anderen): de muur in het ‘Heilige Land’. Die moet ook nog weg, maar is zelfs nog in aanbouw… Een dramatisch iets dat al zoveel jaren een cirkel van geweld is. Ook iets waar we misschien aan wennen, of soms een wat eenzijdige kijk op hebben. In ieder geval: ja muren moeten weg, ze brengen geen werkelijke veiligheid. Vanuit geestelijke vrijheid leef je vanuit een andere veiligheid en kun je juist over muren heen komen en anderen bereiken en met elkaar naar verbinding zoeken.

    1. En toen lazen we in het ND dat er een enorme muur in Marokko staat, om woestijnradikalen, of wat was het, buiten de deur te houden. Veel ernstiger en onmenselijker dan in Israël. Daar hoor je bijna niemand over… Nou ja, ik wist er ook niets van natuurlijk.

    2. @RemmeltMeijer – De muur die tussen Israël en de Palestijnse gebieden wordt gebouwd is een droevig voorbeeld. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik wel snap dat bewoners van grensgebieden zich willen verschuilen achter een muur, zij zijn immers vaak slachtoffer als er gewelddadigheden uitbreken. Toch is dit geen oplossing en moeten centrale overheden andere maatregelen nemen.
      Ik heb wel eens gehoord dat mensen via blogs en sociale netwerken ook daar met elkaar in gesprek blijven. Dat is misschien een weg naar meer wederzijds begrip: laat de mensen met elkaar in gesprek gaan, laat ze met elkaar kennismaken, breek eerst het vijandsbeeld af en dan de muur.

      @Entgegnung – Dit keer ben je niet in de spambak gekomen. Zou er dan toch ergens een virtuele muur afgebroken zijn? 😉 Overigens maakt ook dit duidelijk dat we vaak filters en spambakken nodig hebben omdat er enkele mensen zijn die ons willen bestoken met ongewenste zooi. Jij hoort daar wat mij betreft zeker niet bij, maar kennelijk staat er ergens een schakelaartje verkeerd of maak jij gebruik van een verbinding die ook door een spammer gebruikt wordt. Dat weet ik niet zeker, ik ben ook niet zo technisch als jij misschien denkt. Ik ben vooral een gebruiker van techniek, het gaat mij uiteindelijk om de communicatie tussen mensen. Ik zie internet dan ook vooral als een verbindingsmogelijkheid. Het gaat erom dat ik de mensen die ik hier leer kennen ook in het echte leven opzoek. Te veel mensen schuilen ook achter een muur van anonimiteit (grapje). Maar gelukkig kun je sommige van die mensen toch een beetje uit hun schulp laten kruipen. Ik heb misschien makkelijk praten, want ik merk niets van vervelende repercussies over mijn openheid op internet. Misschien ben jij wel iets te voorzichtig en ik iets te onbevangen / naïef?

  3. Deze posting zal wel weer automatisch in de spambak terecht komen. Sorry Paul. Ja, je noemde ook iets van muren onder bloggers. De eerste is techniek. Ik ben niet zo handig daarin. Wil je mee doen, koop dan mee, experimenteer dan mee. Misschien eens een praktische workshop voor dummies?
    Tweede muur. Op internet is een curieuze mix van functioneel contact en gewoon contact tussen broeders en zusters. Wel eens wat verwarrend, helemaal als ook postings vaker niet verschijnen; en eventueel niet in de spambak zitten. Ik ben geen christelijk werker. Seculiere baan en nog wat van die dingen. Heb al gauw het idee dat ik niet zo interessant ben voor anderen. Zal wel een muur in mijn eigen hart zijn (snif).
    Ik kom overigens uit een heel andere blogcultuur en doe daar nog iets. Daar is iedereen anoniem, maar we kennen elkaar toch. Hier is het opener en fatsoenlijker (leer ik veel van), maar dat rauwe en directe zonder moderation, kan ook heel leuk zijn.
    Waar was ik tijdens Berlijn? Ik had toen geen TV en net verkering met mijn huidige vrouw. Ik was in de wolken denk ik.

  4. Ik was een moeder van drie jonge kinderen toen de muur viel en het maakte diepe indruk op mij.

    Ik was 8 jaar toen de muur werd gebouwd en ik kan niet zeggen dat ik dat als feit toen heb opgepikt.

    Maar ik heb wel de indruk dat ik me iets herinner van de spanningen in die jaren, niet alleen die muur, ook de Cubacrisis.
    De bussen met noodrantsoenen die mijn ouders in huis hadden, al wist ik niet wat daarvan de bedoeling was.

    Maar het gevoel van spanning, dat heb ik denk ik echt wel ervaren.

    Ik vond het wel een eyeopener voor mezelf toen ik me realiseerde dat voor mijn jongste dochter, geboren oktober 1988, de muur er nooit is geweest.

    Ik ben met haar een paar jaar geleden op stedentrip in Berlijn geweest. Het was voor ons beiden ons eerste bezoek aan die stad.

    Voor ons beiden een heel mooie ervaring.

    Ik ken mensen die er zijn geweest “voor” en “na” de muur. En ik hoor van hen dat het een wereld van verschil is.

Zeg iets terug op Vrijspraak

