Uitzingen

101_0478Liggend op mijn bed denk ik aan u, wakend in de nacht prevel ik uw naam. U bent altijd mijn hulp geweest, ik juichte in de schaduw van uw vleugels. Ik ben aan u gehecht, met heel mijn ziel, uw rechterhand houdt mij vast. (Psalm 63:7-9)

David schreef deze Psalm terwijl hij in de woestijn van Juda verbleef. De woestijn roept beelden van droogte, eenzaamheid en gevaar op. Het is een plaats waar je kunt smachten naar water, snakken naar uitkomst, smeken om hulp.

Als je in de woestijn belandt, dan moet je iets hebben om op te teren. Woestijndieren, zoals kamelen, zijn zo gemaakt dat zij een ingebouwde reservevoorraad hebben. Zij kunnen het een tijd uitzingen zonder water en voedsel.

David kon het ook een tijd uitzingen. Juist de psalmen die hij schreef in de wildernis, in de droge perioden van zijn leven, laten zijn sterke geloof en hechte relatie met God zien. Dat geloof kwam hem niet via een woestijnstorm plotseling aanwaaien, nee – dat had hij meegenomen de woestijn in. Vertrouwen op God hield hem lichamelijk en geestelijk in leven.

Een geestelijk verweesd mens, en daarmee bedoel ik iemand die niet (meer) in verbinding met de Schepper staat, zal zich in de woestijn verloren voelen. Gelovigen die God als Vader hebben, kunnen dat ook ervaren, maar zij dragen wel een reservevoorraad vertrouwen met zich mee. Die voorraad is aangelegd in betere omstandigheden. Zij weten nog hoe zij God dankten voor zijn gulheid toen het leven hen toelachte en zij hun geluk niet opkonden. Zeker, ze ervaren nu een gemis, een leegte, een akelige eenzaamheid, maar op grond van hun geloofservaring weten zij dat dit een moeilijke fase is waar je vol vertrouwen doorheen kunt komen. Je kunt het uitzingen, als je God blijft prijzen.

David kent dat geheim. Hij is aan God gehecht. Hij stemt zijn gedachten af op zijn Maker, laat zijn ziel volstromen met hoop en kracht. Hij vertrouwt erop dat er weer betere tijden zullen komen, dat er uitredding zal zijn.

Vader, we zeggen het David na: uw liefde is meer dan het leven. We zijn aan U gehecht omdat wij in ons geloofsleven uw liefde en trouw hebben leren kennen.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk De foto maakte ik op de Geniedijk tussen Aalsmeer en Hoofddorp, afgelopen zondagmiddag. Klik erop voor grotere weergave.

Een gedachte over “Uitzingen

Zeg iets terug op Vrijspraak

