Schenk aandacht aan alles wat deugdzaam is en lof verdient – Are You Serious, Churches?

Annemieke Schollaardt, Gerard Ekdom en Giel Beelen hebben zich zes dagen laten opsluiten in een glazen huis te Groningen voor de actie Serious Request. Ze vasten uit solidariteit met mensen die het veel moeilijker hebben dan wij in dit volgevreten deel van de wereld. In ruil voor donaties draaien de 3FM DJ’s verzoeknummers van luisteraars. Dit jaar gaat de opbrengst naar maatregelen tegen malaria, een ziekte die elke 30 seconden een mensenleven eist. Dit nieuwsfeit kan je moeilijk ontgaan zijn.

Medeblogger en twitterpastor (tegen wil en dank) Boele Ytsma is zeer enthousiast over dit initiatief en liet ook al bij eerdere edities van Serious Request zijn bijval blijken. Dit keer, met het glazen huis in zijn eigen Groningen, probeerde hij op bevlogen wijze – maar in een laat stadium – wat kerken in beweging te krijgen onder de noemer Serious Churches.

Zelf heb ik gemerkt dat het niet gemakkelijk is om kerken vlak voor de kerst in beweging te krijgen om actief mee te doen aan de sympathieke actie. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er onder de honderdduizenden plaatjesaanvragers en sympathisanten niet ook veel gelovigen zitten. Eigenlijk is het voor deze actie totaal irrelevant of je wel of niet gelovig bent – als je maar een hart in je lijf hebt dat klopt voor een ander!

Boele vroeg mij om op mijn blog ‘persoonlijk te reflecteren’ op Serious Request en Serious Churches. Ik moest denken aan een bijbeltekst die ons oproept aandacht te schenken “aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.” (Fil. 4:8). Serious Request valt daar wat mij betreft helemaal onder.

Ik ben dus van mening dat Serious Request bijval verdient en dat Boele er goed aan doet om kerken wakker te porren. Te vaak zijn kerken zo druk bezig met hun eigen ‘dingen’ (oké, de zaak van de Heer) dat zij mogelijkheden over het hoofd zien om actief steun te geven aan initiatieven die buiten de christelijke subcultuur bijval verdienen. Een prima kans om goed te doen en als geloofsgemeenschappen publiekelijk een mooie actie te ondersteunen. En natuurlijk weet ik dat kerken ook op sociaal en medisch gebied al heel veel goed werk doen, laten we dat niet vergeten!

Omdat kerken over het algemeen niet bekend staan om hun flexibiliteit en snelle schakelvermogen (en veel kerken hebben het natuurlijk ook heel erg druk zo vlak voor kerst) stel ik voor dat er voor volgend jaar al eerder wat lijntjes worden uitgegooid naar de kerken. Zodra bekend is waar het Glazen Huis volgend jaar verrijst, zouden de locale kerken zich ook van hun transparante en hartverwarmende kant kunnen laten zien. Dat is een mooi begin. En dan: overal in het land die kerkgebouwen opengooien om dit goede doel te steunen! Ik ben helemaal vóór en wil in mijn eigen woonplaats graag meehelpen.

8 gedachten over “Schenk aandacht aan alles wat deugdzaam is en lof verdient – Are You Serious, Churches?

  1. pfff… alleen die giel beelen vangt al 200.000 euro per jaar van de PUBLIEKE omroepen…

    waar hebben we het over? onzinnige actie van over het paard getilde yuppen. laat iedereen gewoon geven en noem dit geen vasten aub.

    ik snap niet waarom we hier opeens aan mee moeten doen…

    1. Je moet helemaal niks. En niet eten uit solidariteit is gewoon vasten. Waarom zou ik het anders noemen? Kan best zijn dat Giel Beelen een vet salaris heeft. Datzelfde geldt voor topspelers in andere markten. Hoe dan ook, hij zet zich in voor een goede zaak en gebruikt zijn mogelijkheden en populariteit om mensen daarvoor te mobiliseren. Dat heeft een enorm resultaat en het helpt ook om problemen onder de aandacht te brengen. Heb jij een betere methode die meer effect heeft?

  2. Jazeker, maar die vertel ik niet online. Een christen moet gewoon zijn christenplicht doen en heeft daar geen enkele poeha voor nodig. Ook geen extra aandacht.

    Verder vind ik het prima dat giel & co dit doen. maar het is jezus’ principe om “goed doen” niet op de hoek van de straat te doen. Geef zonder dat een ander het weet.

    1. Hoi Johan. “…prima dat giel & co dit doen” klinkt al weer een stuk genuanceerder dan: “Onzinnige actie van over het paard getilde yuppen”.

      Ik snap wel dat jij het nogal een vertoning vindt en ik zie ook wel dat er een hoop aandachttrekkerij in het spel is, maar dat hoort bij de wereld van het amusement en dat is niet iets waar ik hier een lans voor breek. Ik roep christenen en kerken op om bijval te geven aan een inzamelingsactie die als doel heeft een hoop ellende in de wereld te bestrijden. Ik denk dan op mijn beurt: wie kan daar tegen zijn?

      Jezus deed zijn goede daden niet allemaal in vostrekte anonimiteit. Denk aan het voeden van een menigte, dat blijft lastig geheim. Ook zijn leerlingen deden veel goed werk onder de mensen. Daar is niets mis mee, als je het maar niet voor eigen eer of gewin doet. Sterker nog, we worden in de bijbel opgeroepen om goede daden te doen die opvallen:

      “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.” Mat. 5:16

      “Zo zijn ook goede daden duidelijk zichtbaar; en wanneer ze dat niet zijn, blijven ze niet voor altijd verborgen.” 1 Tim. 5:25

      Dit is geen oproep om als een farizeeër te pronken met goede gaven of daden – dat weet jij hopelijk ook wel.

    2. Ik Denk dat ons ‘goede’ ‘publieke’ gedrag juist nog dat is, waardoor we als Christenen niet geheel stilletjes in de marge verdwijnen. We hoeven niet pocherig te doen (op de hoek van de straten) en het hoeft niet met poeha, maar in een tijd waarin veel via de media gespeeld wordt, kun je toch niet helemaal achterblijven en ‘onzichtbaar’ functioneren?

      Als je kijkt naar oude Romeinse teksten uit de eerste eeuwen na Christus, was het juist publiek diaconaat, het goed doen, wat de niet-Christenen en bestuurders opviel. Op die manier wat aandacht krijgen in bv media kan mijns inziens geen kwaad.

  3. 3FM is niet bepaald een christelijke radiozender….Ik weet waarover ik praat: op mijn vorige werkplek stond ‘ie de hele dag aan.
    Deejays die soms vloeken of spotten met het geloof. Nihilistische muziek, lege teksten, soms druipend van de erotiek.

    En dan zo’n mediaspektakel. Met veel bombarie geld inzamelen.
    Ik heb met kerst 2 christelijke hulporganisaties geld gegeven. Serious Request heeft geen cent van mij gekregen.

    1. Ik zeg ook niet dat 3FM een ‘christelijke zender’ zou zijn. Ik zeg dat de actie van deze popzender bijval verdient – ook van kerken en individuele gelovigen. Christenen staan vaak bekend om waar zij ‘tegen’ zijn. Ik denk dat deze actie een goede gelegenheid biedt iets positiefs te doen en het goede te ondersteunen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

