Wees niet bang, maar blijf geloven

Is angst verkeerd? Nee, angst is functioneel. Het is goed om bang te zijn voor reële gevaren. Een angstig gevoel kan je behoeden voor misstappen en onverantwoorde risico’s. Angst kan je waarschuwen en alert maken. Niets mis met die angst. Bang zijn is ook een begrijpelijke reactie op het onbekende, het ‘geheel andere’ – datgene waar je je niet vertrouwd mee voelt. In dat geval moet je oppassen voor angst, want die vorm van vrees kan je onsympathiek, apathisch en wereldvreemd maken.

Je kunt ervoor kiezen om voor het onbekende weg te vluchten. Je kunt het demoniseren zodat je er nog banger van wordt dan je al was. Je kunt zelfs andere mensen bang maken met jouw vrees. Maar angst slaat op de vlucht als je haar moedig tegemoet treedt. Mogelijke vijanden kunnen onbekende vrienden zijn en ‘onoverkomelijke’ moeilijkheden blijken soms uitzonderlijke mogelijkheden te bieden. Het is maar hoe je naar de mensen en omstandigheden kijkt!

Het Kerstcadeau dat ‘Jezus Messias’ heet is aan alle kanten beplakt met het opschrift: ‘Wees niet bang!’ Ik sluit niet uit dat de hemelse Afzender er uit vaderlijke zorg ook een paar stickers met ‘Voorzichtig, breekbaar!’ bij geplakt heeft, maar die boodschap is destijds niet zo goed overgekomen en nog altijd wordt er onvoorzichtig met Gods geschenk omgesprongen.

Jezus kwam als kwetsbare baby, maar hij werd een flinke, intelligente jongen. Daarna een sterke, wijze man. Gelukkig was hij dapper als een leeuw én mak als een schaap. Hij kon met geestelijk overwicht dwars door een vijandige menigte heenlopen. Maar hij was ook moedig genoeg om zich als een willoos dier te laten grijpen, mishandelen en slachten. Jezus is een verbijsterend Godsgeschenk. Sterk en zwak. Gruwelijk mooi.

God is moedig. Hij heeft heel wat op het spel gezet toen hij de wereld en het leven schiep. Hij nam een enorm risico door de mens het beheer over zijn mooie schepping te geven. Alsof je een Stradivarius aan een klein kind toevertrouwt. Soms denk ik dat zijn experiment volledig uit de hand is gelopen. Gods liefde en creativiteit waren kennelijk groter dan zijn zorgen over een mislukking. Bovendien: het is te vroeg om over een mislukking te spreken, want God is nog bezig en zijn kunstwerk is niet af.

God is moedig. Hij heeft grote risico’s genomen toen hij zijn Zoon naar onze planeet stuurde om een begin te maken met een nieuwe schepping. Alleen de liefde van een gepassioneerde minnaar durft dat aan. Maar het was geen waanzinnige gok. De Zoon had alle vertrouwen van zijn Vader en Hij heeft dat vertrouwen niet beschaamd.

Was de Zoon niet bang? Doodsbang. Misschien minder voor de publiekelijke vernedering, de pijn en de haat, maar des te meer voor het moment dat Hij zijn Vader los moest laten. Of andersom.

Jezus was moedig. Het moet zijn stem geweest zijn die sprak: “Hier ben ik, zend mij.” Hij sleepte zich met zijn laatste menselijke krachten naar de plaats van kruisiging. Een plaats van onheil, een plaats van heil. Hij accepteerde aan dat kruis geen slokje verdovende wijn, maar dronk de beker van gramschap wel tot de laatste druppel leeg. Hoe diep hij gegaan is kan geen mens beschrijven. Tot in het dodenrijk en terug. Jazeker: terug!

Dezelfde Jezus die zich door zijn Vader liet zenden, stuurde zijn vertwijfelde, angstige vrienden op pad om het goede nieuws van het Koninkrijk bekend te maken: “Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.” Die oproep is bij mijn weten nog steeds niet ingetrokken – dus volgelingen van Jezus gaan nog altijd dapper op weg.

De tekst ‘wees niet bang’ komt heel vaak in de Bijbel voor. Niet omdat er geen aanleiding is om angstig te zijn – aanleidingen zijn er genoeg – maar omdat een angstige houding haaks staat op een leven van geloof. Voor liefde is moed nodig. Voor geloof is moed nodig. Voor leven is moed nodig.

Ik wens je dit toe voor het eind van dit jaar en de onbekende toekomst die voor je ligt: wees niet bang, maar blijf geloven!

Vrees niet, laat de angst je niet verlammen: heb ik het je niet vanaf het begin laten horen, heb ik het je niet aldoor verteld? Jullie zijn mijn getuigen: is er een god buiten mij, of een andere rots? Ik ken er geen. (Jesaja 44:8)

Wees niet bang, maar blijf geloven. (Jezus in Marcus 5:36)

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. (1 Joh. 4:18)

Heb je ook een bijdrage over ‘Wees niet bang’ op je blog geschreven? Laat het even in een comment weten en link terug. Bedankt!

.

14 gedachten over “Wees niet bang, maar blijf geloven

  1. Een handig overzicht van Henk-Jan vind je hier: http://twubs.com/weesnietbang

    Ik heb de bijdragen van Rob Haster, Henk-Jan vd Klis, John Miller, Simon van Groningen, Basalk en Christiaan W. Lustig gelezen. Lydia Vroegindeweij heeft een YouTube video gepost die ook heel geruststellend is 😉 – haar blog heb ik nog niet gevonden.

    Toch ben ik nu bang dat ik iemand vergeet… O nee, ik zou niet bang zijn! Stel mij gerust en geef even door of er nog meer onbevreesde bloggers met een WEES NIET BANG bijdrage te vinden zijn.

    Goede Kerst allen!

  2. Mooie overdenking, Paul. Ik denk dat God zijn tijd ver vooruit is en dat wij daardoor constant achter de feiten aanlopen. Maar we hoeven niet bang te zijn. Hij zorgt dat het goedkomt. Op het kerstcadeau zat nog een sticker: ten minste houdbaar tot … eeuwigheid.
    Gezegende kerstdagen.

  3. Pingback: Wees niet bang!

Zeg iets terug op Vrijspraak

