Jas aan, camera pakken en buiten komen! Nu!

We waren die 2e januaridag al lekker buiten geweest en ik had heel veel foto’s gemaakt van besneeuwde landschappen en ijzig witte stadsgezichten. Het was warm en gezellig binnen, geen reden om weer naar buiten te rennen. Maar daar dacht Marc anders over: “Rob, Paul, jas aan, camera pakken en buiten komen! Nu!”

Wat doe je dan? Je gehoorzaamt gewillig en stapt opnieuw de sneeuw in. En dat was maar goed ook, want ik heb zelden zo’n mooie zonsondergang gezien! Een witte wereld met een oranje zon aan de horizon, mistflarden boven de weilanden – te mooi voor woorden. En we hebben gedrieën plaatjes geschoten tot het te donker werd. Lang niet alle foto’s zijn gelukt – althans, niet bij mij – maar ik kan toch iets laten zien van deze fraaie winterse lichtshow.

Mijn camera en deze amateurfotograaf hebben zo hun beperkingen – al heb ik best een paar leuke foto’s met dit Kodak EasyShare Z1012 IS cameraatje gemaakt. Met of zonder voorgeprogrammeerde ‘zonsondergang-modus’ (of ‘sneeuwstand’ – want die keuze heb ik ook nog) is het niet eenvoudig om zo’n botsing van licht en sneeuw, mist en schaduwen goed vast te leggen. Maar ik heb het geprobeerd en ben benieuwd naar de foto’s die Rob (houd zijn fotoblog in de gaten!) en Marc met hun semi-professionele Canonnen hebben geschoten.

Een andere zwager, Ronald, kwam er ook nog even bij met zijn digitale camera’tje. Hij staat de paarse lucht te fotograferen en is daardoor hier ook nog even mooi in beeld… Mijn Kodakje en ik hebben ook ons best gedaan. Zie hieronder en – als je het leuk vindt – kijk dan ook op mijn fotoblog!

Klik op onderstaande afbeeldingen voor grotere weergave – dan komen de beelden veel beter tot hun recht.

11 gedachten over “Jas aan, camera pakken en buiten komen! Nu!

  1. Hoi Paul,

    Leuk om je site te ontdekken! Mooie titel ook, die invulling van deze term kom je niet veel meer tegen in deze toch wel redelijk barre internetwereld.

    Ik zie dat fotografie een van je hobby’s is. Ik heb daar zelf ook een site over: http://www.wilmakarels.nl/digitale-camera/
    Wellicht een keer iets om een blogje aan te wijden?
    Ik zal je site bij m’n links zetten.

    Groeten, Machiel

  2. Mooi zeg! Ga je deze foto’s ook weer afdrukken? Er zit wel wat tussen wat ik wel aan mijn muur zou willen ophangen!
    groet, Judith

  3. Zo’n Kodak Easyshare heb ik ook en jarenlang gebruikt. Totdat ik een half jaar geleden een spiegelreflex kocht.
    Maar zo’n Kodak compactcamera is handig om mee te nemen.
    Kodakcamera’s geven ook mooie, levende kleuren. Terwijl de foto’s van zo’n spiegelreflex vaak nog bewerkt moeten worden.

    1. Ik zou graag een Nikon kopen. Maar ja, ’t is toch een hoop geld voor een hobby. Ben niet ontevreden over de kwaliteit van de foto’s bij Kodak, maar het toestel heeft duidelijk beperkingen. Vaak een schaduw in de hoeken, maar ook af en toe haperende bediening. Lenskapje is heel irritant, vloog er steeds van af. Maar sinds ik een ring van de lens heb verloren (in de sneeuw) past dat kapje er toch niet meer op. Anyway, het toestel wordt intensief gebruikt en ik doe ‘m niet weg – ook niet als ik iets nieuws heb.

      1. Zeker, een spiegelreflex is duur. Ik heb ook lang getwijfeld of ik er een zou kopen. Uiteindelijk een Canon eos450d gekocht, heb er nog geen moment spijt van gehad. Online gekocht (www.vergelijk.nl). Scheelt behoorlijk!

Zeg iets terug op Vrijspraak

