Sorry, Heer

Sorry seems to be the hardest word… Maar ik denk dat het eerder een te gemakkelijk woord is. In onze tijd kun je fouten maken, de oorzaken en gevolgen ontkennen, de schuld afschuiven en je eigen straatje schoonvegen (ik heb niemand speciaal in gedachten – het zou nu ook heel goed over mijzelf kunnen gaan). Als je niet meer onder de verwijten uit kunt komen, dan zeg je – liefst vluchtig en ingepakt in een veelheid van verzachtende woorden: ‘sorry’.

Volgelingen van Jezus zouden geen moeite moeten hebben met excuses aanbieden en vergeving vragen. We leven allemaal van genade, nietwaar? Ik maak elke dag fouten. Gisteravond moest ik van mezelf nog even de trap op om tegen een van mijn drie kinderen te zeggen dat ik niet zo chagrijnig had moeten reageren op een onschuldige vraag en dat ik spijt had van mijn onaardige reactie. Kinderen hebben een groot hart – ze kunnen heel veel vergeven. Volwassenen hebben meer last van misplaatste trots – ik geef het eerlijk toe.

Waarom dit verhaal? Omdat ik me graag aansluit bij een initiatief van Rob (op Twitter bekend als Instantypo) die een mooi gebed online zette op dit blog. Graag zeg ik – in deze week van het gebed – deze woorden dagelijks eerbiedig na en sluit ik gepast af met: Amen (= zo is het; het is waar en zeker). Voel je vrij om mee te bidden!

Smeekgebed voor de christelijke eenheid

Heer Jezus Christus, Gij hebt voor ons gebeden, dat wij één zouden zijn, zoals Gij één zijt met de Vader. Voor ons gebrek aan vrede en eenheid: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor het gebrek aan aandacht voor het woord dat van uw goddelijk Hart is uitgegaan: “Ik heb nog andere schapen die niet van deze kudde zijn; ook hen moet Ik leiden en zij zullen luisteren naar mijn stem”: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor het vaak spottende, kleingeestige of overdreven twisten met onze mede-christenen, voor ons gebrek aan soepelheid en onze harde oordelen: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor alle gewelddaden, vroeger en zelfs nu nog door ons gepleegd jegens onze christelijke broeders: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor alle niet gerechtvaardigde, beperkende maatregelen die we ten opzichte van elkaar hebben genomen: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor de hoogmoed en zelfoverschatting die ons gedrag tegenover onze mede-christenen eeuwenlang hebben gekenmerkt en ons onbegrip ten opzichte van hen: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor ons slechte voorbeeld dat de uitwerking der genade in hun harten heeft vertraagd, verminderd of teniet gedaan: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Voor het verzuim van een veelvuldig, vurig en broederlijk gebed voor elkaar: Schenk ons vergiffenis, Heer.

Ondanks de beperkingen van onze verstandelijke en geestelijke vermogens: Leid ons tot eenheid, Heer.

Ondanks onze verscheidenheid van taal, ras en volk: Leid ons tot eenheid, Heer.

Ondanks onze onwetendheid, vooroordelen en natuurlijke afkeer: Leid ons tot eenheid, Heer.

Tot uw meerdere eer en glorie: Leid ons tot eenheid, Heer.

Terwille van de overtuiging van het goede en de waarheid: Leid ons tot eenheid, Heer.

Opdat er slechts één kudde zal zijn en één herder: Leid ons tot eenheid, Heer.

Om de hoogmoed der duivelse machten te beschamen: Leid ons tot eenheid, Heer.

Opdat er vrede heerse op aarde: Leid ons tot eenheid, Heer.

Om het hart van uw Zoon te verblijden: Leid ons tot eenheid, Heer.

Abbé Paul Couturier (1881-1953)

AMEN

2 gedachten over “Sorry, Heer

  1. Dankjewel Paul, voor dit eerlijk getuigenis. Als ik overpeins hoe vergevensbereid kinderen zijn, dan wordt mijn hart geraakt. Dan is het zo evident dat Christus de kinderkens tot voorbeeld stelt. Hen (en hen die er wat lijken) behoort werkelijk het hemelenrijk.

    Laat ons dan ook met kinderlijk vertrouwen bidden voor eenheid onder de kinderen van de Vader, want onze oudste Broer heeft er zijn leven voor over gehad.

    1. Zo is het.

      Hij pakte een kind op en zette het in hun midden neer; hij sloeg zijn arm eromheen en zei tegen hen: ‘Wie in mijn naam één zo’n kind bij zich opneemt, neemt mij op; en wie mij opneemt, neemt niet mij op, maar hem die mij gezonden heeft.’ (uit Marcus 9)

Zeg iets terug op Vrijspraak

