Genadeloze natuurkrachten en de kracht van geloof

Deze blogpost is mijn reactie op een comment van Ronan – zie hier. Omdat het aantal comments op God is aanwezig op Haiti nogal oploopt, heb ik dit nu tot blogpost gepromoveerd. Laat me weten wat je ervan denkt, maar voel je ook vrij om (ook) op die vorige post te reageren.

Je hebt zeker gelijk dat wij, kleine en kwestbare mensjes, geneigd zijn om natuurlijke fenomenen en krachten te benoemen en te behandelen als bezielde wezens. Daar doen we allemaal aan mee door een wervelwind Katrina of Hugo te noemen. In werkelijkheid hebben we hier te maken met een natuurlijk, verklaarbaar fenomeen. Op Haïti zijn we keihard geconfronteerd met natuurlijke krachten en het blijkt opnieuw dat die genadeloos en blind toeslaan. Oude mensen, kleine kinderen, aardige en minder aardige personen, ongelovig, gelovig of bijgelovig – het maakt die oerkrachten niet uit – niemand blijft automatisch buiten schot.

Voor gelovige mensen is dat geen nieuws. De zon gaat op over goeden en kwaden, de regen valt op alle mensen. Geloven maakt je niet minder kwetsbaar. Wel kan geloof je helpen om moed te vatten, hoop te vinden en zin te geven aan wat een mens overkomt. Dat is wat mij betreft een belangrijke kracht van een religieuze levensovertuiging en je ziet dat ook seculiere mensen die diepe behoefte voelen (denk aan een wake, een stille tocht, een rouwdienst). Je zou heel nuchter en klinisch kunnen zeggen ‘zo is de natuur nu eenmaal’, maar mensen zijn – als je het mij vraagt – onverbeterlijk spiritueel.

De ene persoon is misschien wel vatbaarder / gevoeliger voor de geestelijke kant van het bestaan dan de ander. En die kant roept heel veel vragen op, dat zal ik niet ontkennen. Maar ik vind het – ook met mijn nuchtere verstand – onvoorstelbaar dat we in een 100% materieel universum leven. Je leest nu lettertjes van een scherm, maar je weet dat er een persoon achter zit met emoties en een karakter. Je vormt je waarschijnlijk ook een beeld van die persoon, zoals ik dat bij jou doe, maar je hebt me nooit gezien. Je kunt alleen sporen van mij waarnemen, indrukken opdoen. Het feit dat je mij nooit gezien hebt, wil niet zeggen dat ik dus ook niet besta. Sterker nog, het is niet waarschijnlijk dat deze letters, woorden en gedachten door een blinde natuurkracht op dit blog zijn gezet (al krijg je misschien soms wel die indruk, ha ha).

Jouw computer is niet ontstaan door blinde natuurkrachten. Dit blog is niet het product van een aardbeving of wervelwind. De zoen die jij je geliefde geeft is meer dan een moedwillige botsing van twee verzamelingen moleculen. Het gedicht en het schilderij of het muziekstuk dat jou diep in je hart raakt, aan het huilen maakt of doet lachen – het zijn levenloze zaken die toch een immateriële lading hebben.

We vinden het inmiddels heel normaal dat we draadloos internetten en mobiel bellen. Een paar eeuwen geleden zou je gebruikmakend van deze techniek wegens hekserij op de brandstapel gegooid worden. Ik kan radiogolven en internetverbindingen niet zien. Ik kan energie en licht niet verklaren – en het grappige is dat de knapste koppen daar uiteindelijk ook niet helemaal uitkomen. Het leven zit vol mysteries en open vragen – dat maakt het ook zo boeiend.

Het feit dat we een bewustzijn hebben, dit soort discussies kunnen voeren, levensvragen kunnen stellen… dat moet je toch aan het denken zetten. Wij zijn geen robots die betekenisloze signaaltjes uitwisselen en mechanisch op elkaar reageren. De wetenschap kan veel verklaren, maar het leven zit vol geheimen.

Ik probeer eerlijk na te denken over de implicaties van zo’n ramp als nu op Haïti. Ik ben er niet klaar mee door, zoals jij dat kennenlijk wel kunt, te zeggen dat dit alleen blinde natuurkrachten zijn. In mijn wereldbeeld is er veel meer aan de hand. Er komen ook immateriële, geestelijke krachten vrij. Hoop en liefde kun je niet op een weegschaaltje leggen. Woede en angst zijn niet uit te drukken in kubieke centimeters. Gelovige mensen hebben er een dimensie bij in het leven – maar dat maakt het ook zo moeilijk om er over te praten met iemand die het bestaan van die extra dimensie ongeloofwaardig (of misschien zelfs volkomen belachelijk) vindt.

Zeg iets terug op Vrijspraak

