Kaashaat

We kregen aan tafel een onverwachte strikvraag van onze jongste dochter: “Als je een miljoen zou krijgen voor het opeten van een groot blok kaas, zou je dat dan doen?”
Veel mensen hoeven geen seconde na te denken over zo’n vraag, want zij zijn verzot op kaas en een miljoen is natuurlijk ook nooit weg. Maar in onze context ligt dat iets gecompliceerder. Onze huwelijksband wordt namelijk gevormd door geloof, hoop en liefde – maar zeker ook door een gedeelde afkeer van kaas. Mijn vrouw en ik zijn kaashaters!

“Nee, dat zou ik niet doen,” zei mijn vrouw beslist. “Nou, ik wel”, zei ik – geheel tegen mijn heilige principes in. Mijn wederhelft kent alle geheime vrouwenlisten en merkte nog op dat ik niet wist wat onze dochter met ‘een miljoen’ bedoelde. Misschien een miljoen blokken kaas?

“Ik kan het rustig zeggen, want als zij mij een miljoen kan geven, dan is dat miljoen toch al van mij. Ze is immers minderjarig,” sputterde ik tegen. De kaas en het miljoen bleken niet te bestaan en we gingen gewoon aan de maaltijd. Onze dochters zijn overigens gek op kaas, dus het gaat hier niet om een erfelijke afwijking.

Veel mensen zijn gek op geld. Ze willen er zelfs hun heilige principes voor opzij zetten! Mijn slimme dochter heeft haar vader gemakkelijk ontmaskerd en die kon zich vervolgens alleen nog maar beroepen op zijn vaderlijke ‘eigendomsrechten’ met een zogenaamd spierballenargument: ik ben de baas!

Wie bezit jouw bezittingen? Door wie of wat ben jij bezeten? Ben je een vrij mens, los van hebzucht – levend van genoeg? Vragen die me nog meer aan het denken zetten dan dat afschrikwekkende blok kaas.

‘Laat mij eens een denarie zien. Van wie zijn de afbeelding en het opschrift op deze munt?’ ‘Van de keizer,’ antwoordden ze. Daarop zei hij tegen hen: ‘Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’ (Lucas 20:24,25)

Geschreven voor Preek door de Week – van de Meerkerk

Meer stof tot nadenken nodig? Bekijk deze Twilight Zone video waar Danny Butler me op attendeerde:

3 gedachten over “Kaashaat

Zeg iets terug op Vrijspraak

