Wolken, wind en water

Afgelopen weekend hebben we met familie doorgebracht aan de rand van de Biesbosch. We logeerden in een natuurvriendenhuis – alleen bereikbaar met een bootje dat, met dank aan Annie M.G. Schmidt, de ‘Heen en weer wolf’ was gedoopt.

Echt geïsoleerd zit je daar niet, want mobiele telefoons hebben tegenwoordig bijna overal bereik en de televisie (met Eredivisie Live) was ook door iemand meegenomen. Toch is het goed en leuk om af en toe met familie of vrienden even ‘weg’ te zijn. We leven van afspraak naar afspraak en het lukt steeds moeilijker om alle mensen op te zoeken die je graag te vriend wilt houden. Sociale netwerken zijn mooi, maar Facebook, Hyves- en Twittervrienden komen niet al te vaak bij het open haardvuur zitten.

Zo’n weekend is ook weer snel voorbij. We hebben in ieder geval veel plezier gehad – de ene groep shoppend in Dordt, de andere groep op patrouille langs de biergrens. Feijenoord en Ajax waren zo vriendelijk het op een akkoordje te gooien, dus de vrede kon ook in ons huis bewaard blijven. (Ajax is overigens wel veel beter en uitdoelpunten tellen dubbel).

De Biesbosch. Ik ben er wel eerder geweest, maar ik moet er gewoon eens een paar dagen doorbrengen. Mijn broer Johan nodigde me al uit. Hij heeft wel een bootje waarmee we door kunnen dringen tot de verborgen schoonheid van dit natuurgebied. Nu ben ik alleen aan de rand geweest en deze tekst wrijft me in dat ik daarmee toch wat kansen heb laten liggen: “Bij vorst is de Biesbosch betoverend mooi. Het licht wordt staalblauw en een oranje zon schijnt op de rietkragen, waar vastgevroren ijsschotsen bij eb in de lucht blijven zweven.” (bron) Dus toch maar terugkeren voordat het lente wordt?

Ik heb wat foto’s gemaakt achter het natuurvriendenhuis. Een groep jongeren was bezig met het knotten van de wilgen. Er was wat sneeuw gevallen, maar omdat de temperatuur rond het vriespunt bleef schommelen, was het wat zompig en modderig. Volgende keer neem ik betere schoenen mee en zorg ik dat er meer tijd is om foto’s te maken.

Grappig om te zien hoe de sneeuwvlokken op takjes blijven liggen. Ook (bevroren) druppels zijn het waard gefotografeerd te worden. Het licht is mooi, de wind blaast de wolken over het water… De vogels laten zien dat zij hier werkelijk in hun element zijn. Prachtig. Misschien moet ik eens een fotografieweekend organiseren in datzelfde huis? Lijkt me leuk!

Hieronder wat indrukken. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

Een gedachte over “Wolken, wind en water

Zeg iets terug op Vrijspraak

