Woorden voor onderweg

Leuk! M’n boekje Psalmen to Go is nu verkrijgbaar. En datzelfde geldt voor Erica Kramer’s Treinreflecties en iPray van David Winter. Vormgeving van boekjes en display is het werk van collega Remco de Vries.

De boekjes uit deze serie Woorden voor onderweg zijn bedoeld om mee te nemen en te lezen tijdens woon- werkverkeer. In de trein of bus. Een moment om stil te staan bij een bijbeltekst (bijvoorbeeld omdat je toch al in de file zit) en deze woorden te overwegen. Elke overdenking wordt afgesloten met wat woorden die je op je reis mee kunt nemen. Hieronder heb ik 1 van de 40 overdenkingen weergegeven. Bij wijze van voorproefje.

Onbevangen op weg

Hoe lieflijk is uw woning,
HEER van de hemelse machten.
Van verlangen smacht mijn ziel
naar de voorhoven van de HEER.
Mijn hart en mijn lijf roepen
om de levende God.
Psalm 84:2,3

Een psalm van verlangen! Deze woorden raken in mijn hart een gevoelige snaar. Iets in mijn ziel resoneert mee met dit pelgrimslied. Diep in mij leeft datzelfde verlangen om in Gods aanwezigheid te zijn en ik weet zeker dat ik deze hunkering met veel gelovigen deel!

Dit diepe verlangen is een antwoord op Gods verlangen, daar ben ik ook zeker van. Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad (1 Johannes 4:19). En het verlangen naar ons gezelschap – hoe vreemd het ook klinkt – is een hartsverlangen van onze Schepper. Wij zijn niet gemaakt voor religie, maar voor relatie.

Pure liefde komt van God. Hij is liefde. Hij is onbeschrijfelijk groot, al doen de psalmschrijvers nog zo hun best zijn glorie in woorden te vatten. Gods grootheid werd voor mensen zichtbaar door zijn bereidheid af te dalen naar ons niveau. Dat deed Hij al in de tijd dat het volk van Israël onderweg was naar het beloofde land. God was bereid om woning te maken in een tent, een tabernakel. (Ex. 25)

Dit boekje hebben we Psalmen to Go genoemd. Dat is zeker van toepassing op deze psalm: ‘Want God, de HEER, is een zon en een schild. Genade en glorie schenkt de HEER, zijn weldaden weigert hij niet aan wie onbevangen op weg gaan.’ (vers 12)

In gedachten zie ik pelgrims zingend onbevangen op weg gaan naar Jeruzalem. Ze moeten een grote afstand afleggen, maar hun hartsverlangen houdt hen gaande. De pelgrims komen om het Loofhuttenfeest te vieren (sukkot, het afsluitende, zevendaagse feest) en denken terug aan de tijd dat hun volksgenoten in tenten woonden.

Zoals het volk van Israël door de woestijn trok en in tenten moest wonen, zo vertrouwen wij erop dat we hier op aarde een ‘tijdelijke woning’ hebben. (2 Korintiërs 5:1)

Om over na te denken
Johannes 1:14 vertelt ons dat God in Jezus onder ons gewoond heeft – letterlijk staat er: ‘getabernakeld’. In Jezus laat God zien dat Hij zich niet van ons afgewend heeft.

Woorden voor onderweg
God, dank U voor uw Zoon die onder ons woonde. In Hem was uw volheid lichamelijk aanwezig. Door Hem mogen wij ook weer in uw aanwezigheid komen!

Deze nieuwe serie met bijbelse overdenkingen kenmerkt zich door de lage prijs en het opvallende formaat. De kleine boekjes lenen zich ervoor om snel bij je te steken als je naar school, je werk of op reis gaat. Origineel om weg te geven!

In Psalmen to Go neemt Paul Abspoel de lezer mee door de psalmen. Hij verbaast zich opnieuw over de eeuwenoude teksten en gebruikt zijn inspiratie om de lezer verder op weg te helpen in het geloof en het leven.

Treinreflecties is geschreven door debutant Erica Kramer. Zelf reist zij dagelijks met de trein en in korte pakkende teksten roert zij thema’s aan die voor reizigers zeer herkenbaar zijn. Toegankelijk en kort; een goed begin van elke dag!

iPray is een verzameling gebeden voor elk moment van de dag. Ondergebracht in thema’s geeft dit boekje een overzichtelijk scala aan gebeden: traditioneel, bijbels en modern. Waardevol om bij je te dragen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s