Houten Avondmaal

daar stond ik
medeplichtig toeschouwer
machteloos toeziend

hoe christus op zijn kruis
in stukken werd gezaagd

horen & zien ging
door merg & been
zaagsel als bloed
balk & splinters

verdeel de timmerman

origineel kunstwerk
een afgezaagd beeld
als pijnlijke preek

crime scene investigation

veelzeggend scheurt de cirkelzaag
mijn stiltegordijn aan flarden

heel het lichaam
neem & eet

8 gedachten over “Houten Avondmaal

  1. Het is belangrijk om te weten dat ik dit gedicht schreef naar aanleiding van een bijeenkomst afgelopen vrijdag. Een kunstenaar zaagde toen met een cirkelzaag een zelfgemaakt kruisbeeld in stukken. Iedere toeschouwer kreeg een stukje van het hout. Ik heb mijn stuk op de foto gezet (ook gebruikt voor het HEEL HET LICHAAM initiatief) en naar woorden gezocht die de pijn van verdeeldheid beschrijven. Ik hoop dat je het meevoelt. En dat je er ook uiting aan geeft.

    1. Hoi Jeroen – man, wat ben je oud geworden! (avatar) 😉
      Een informele bijeenkomst die door Otto de Bruijne bijeen was geroepen om na te denken over de toekomst van de kerk. De cirkelzaagactie was de afsluiting. Preek zonder woorden. Erg indrukwekkend.

Zeg iets terug op Vrijspraak

