Heel het Lichaam in Kenia – gastblog van Rebecca Opetsi

Rebecca Opetsi Alitsi leeft als gehandicapte zwarte vrouw in de grootste sloppenwijk van Afrika: Kibera in Naïrobi, Kenia. Ze studeert sociale wetenschappen aan de Katholieke Universiteit van Naïrobi, is intelligent en ondernemend. Ik ken haar via haar weblog, e-mail contacten en Facebook.

Rebecca zet zich in voor School for the girls. Meisjes die, net als zij, een handicap hebben, krijgen daar onderwijs en leren een handwerk. Hun kleurrijke, zelfgemaakte omslagdoeken, kikoys, kun je via internet bestellen. Hiermee steun je dit initiatief op een respectvolle manier en je krijgt iets moois uit Afrika daar voor terug.

Onlangs heb ik een fotoproject gerealiseerd om wat geld in te zamelen voor Rebecca. Er is een bedrag overgemaakt (dank jullie!) maar er is meer nodig. Ik kom binnenkort met een tweede fotoproject.

Hieronder kun je de woorden van Rebecca Opetsi lezen die ik vandaag per mail heb ontvangen. Haar woorden hebben me diep geraakt. Zolang we de pijn nog voelen, doen de zenuwen in het Lichaam nog hun werk. Als je de pijn niet voelt, moet je je afvragen of je werkelijk deel van het Lichaam bent…

Rebecca: “Ik bid dat de stammenstrijd in de kerk mag verdwijnen”

Wat ik echt mooi vind in het christelijk geloof is hoe Christus Zelf zich opstelde ten opzichte van de hele mensheid. Ik denk dat Hij genezing in de wereld bracht en dat wij datzelfde als christenen mogen doen. Hij had een evenwichtige levensstijl: “Geef aan God wat van God is en aan de keizer wat van de keizer is.”

Kenia mag je een christelijk land noemen aangezien 80% van de mensen hier christen is. Dat percentage bestaat uit ‘main stream’ gelovigen en leden van Afrikaanse onafhankelijke kerken.

Ik vind het mooi dat gelovigen in mijn land echt proberen om Christus te volgen en willen laten zien dat ze bij Hem horen. Sommige mensen leven echt uit geloof en zoeken ook wat goed is – niet alleen voor zichzelf, maar ook voor het welzijn van iedereen. Het doet me pijn als mensen wel vanuit hun geloof spreken, maar er niet naar handelen.

Ik bid voor de heelwording van de kerk in ons land, omdat de kerk vandaag vaak op geld gericht is. Als je geen geld hebt, dan zijn er voorgangers die beweren dat ze dan niet voor je kunnen bidden. We hebben genezing en heelheid in onze kerk nodig waar het de leiding betreft. Zij kiezen niet altijd de kant van de onderdrukten, maar van de onderdrukkers. Zo is er sprake van sociaal onrecht. Ze trekken zich het lijden van de arme mensen niet aan.

De onderlinge verdeeldheid, de stammenstrijd, is zo extreem geworden dat gelovigen elkaar niet meer beschouwen als broers en zussen. Er is geen eenheid in de kerk, mensen gedragen zich ten opzichte van elkaar zoals Kaïn deed met zijn broer. Gewoonlijk beleven de mensen het niet zoals ik het hier onder woorden breng, maar als er problemen zijn in dit land, dan zul je zien dat we de ander als Kaïn zien of dat we zelf een Kaïn worden.

In de periode van geweld die uitbrak in Kenia rond de verkiezingen (2007-2008) was de kerk voor sommige mensen een veilige schuilplaats, terwijl andere mensen naar de kerk kwamen om te moorden. Er is geen eenheid in de kerk omdat andere kerken gezien worden als plaatsen voor de rijken en weer andere als kerken voor armen. Je moet ‘erbij horen’ om geaccepteerd te worden en als je pech hebt hoor je nergens bij. De laatste drie weken is dit in het land een steeds belangrijker onderwerp geworden, het land is echt getraumatiseerd.

Dit is mijn korte gebed:

Ik bid dat er een totale genezing, heelwording, van de kerk komt en dat God ons onze zonden vergeeft. Ik bid dat hij ons de ogen opent voor het licht. Zoals Christus stierf voor de mensheid, zo mogen wij ook met Hem sterven en weer opstaan. Ik bid dat onze fouten en vergissingen worden weggewassen, dat de stammenstrijd in de kerk mag verdwijnen en dat Jezus ons zal reinigen door zijn bloed zodat wij altijd zullen leren om ‘mijn broeders hoeder’ en ware volgelingen van Christus te zijn. Moge de Heilige Geest ons onderscheidingsvermogen geven zodat we de juiste keuzes maken.
Amen

TOELICHTING
Mensen die mijn blog volgen hebben gemerkt dat ik in deze 40-dagentijd bezig ben met het thema ‘Heel het Lichaam’. Directe aanleiding was een dramatische performance van een kunstenaar die onlangs voor mijn ogen een zelfgemaakt kruisbeeld van Christus in stukken zaagde. We kregen allemaal een stuk hout mee en dragen de stille pijn van verdeeldheid sindsdien mee in onze ziel. Ik kan me geen betere preek herinneren dan dit woordloze houten avondmaal. Het heeft me ertoe aangezet om in mijn eigen omgeving nog meer te werken aan genezing van pijn en opheffing van verdeeldheid. Ik neem me voor om over mijn privé-, kerk- en kantoormuren heen de eenheid met mijn broers en zussen in Christus actief te zoeken en te belijden. We moeten niet naar eenheid streven, we mogen de eenheid in Christus als feit erkennen en actief bewaren!

2 gedachten over “Heel het Lichaam in Kenia – gastblog van Rebecca Opetsi

Zeg iets terug op Vrijspraak

