Heel het Lichaam in Colombia: Mauricio Serna

Mauricio Serna heb ik leren kennen via Facebook. Hij is verloofd met Maria Eugenia Muñoz Galeano, maar dat is niet zijn enige liefdesrelatie, want op zijn Facebook-profiel staat bij het woord geloofsovertuiging: A deep relationship with Jesus, not religion…

Mauricio woont in Medellín, Colombia. Denk je bij het horen van die plaatsnaam en dat land direct aan geweld en drugshandel? Dan moet je zeker dit bericht van Mauricio lezen. Hij schreef me een tijd geleden al dat hij het spijtig vond dat mensen buiten zijn land zo’n negatief beeld hebben. Hij wil ons graag vertellen hoe hij nu tegen zijn land en tegen de kerk in Colombia aankijkt. Lees mee en laat van je horen!

Mauricio:

Als ik in het kort de kerk van Colombia zou moeten beschrijven, dan zou ik dat doen met het woord: EENHEID.

Twintig jaar geleden was mijn land vooral bekend vanwege drugshandel, de guerrillaoorlog en paramilitairen die de burgerbevolking lieten bloeden door iets wat je kan omschrijven als volkerenmoord en misdaden tegen de menselijkheid.
Maar in het jaar 1995, in de stad Cali, gaf de Heer zijn steun aan iets wat je niet voor mogelijk had kunnen houden. Cali, mijn thuisstad, was een gewelddadige stad waar een van de gevaarlijkste drugskartels van de wereld opereerde. Het geld van de drugshandel was tot alle gebieden van onze samenleving doorgedrongen. En juist in deze stad legde de Evangelische Christelijke Kerk hun ideologische verschillen opzij om voor het eerst in de geschiedenis van Colombia hun krachten te bundelen.

Pinksterkerken, Baptisen, Assemblies of God, Methodisten, Lutheranen, Presbyteranen en andere groepen kwamen op een avond samen in een voetbalstadion van deze stad, waar plaats is voor 55.000 mensen. Zij baden daar samen tot de Heer om vrede voor Colombia. Het stadion was volledig gevuld, buiten stonden er nog 15.000 gelovigen voor de ingang te wachten. Deze 15.000 mensen keerden niet naar huis terug, maar omsingelden het stadion en baden samen buiten.

Als gevolg van deze actie werd er die zaterdag en zondag niet één moord gepleegd in Cali, terwijl het gemiddelde van een weekend 20 moorden is. De gebedsbijeenkomsten gingen eens per maand door in het voetbalstadion en na 7 maanden waren de belangrijkste leiders van het Cali-kartel door de autoriteiten opgepakt.

Vandaag de dag ziet ons land er heel anders uit dan 20 jaar geleden. We hebben sociale problemen, toegegeven, en die horen bij een ontwikkelingsland. Er zijn nog steeds open wonden ten gevolge van oorlog, dood en corruptie, maar de mensen in Colombia voelen zich vandaag veiliger, en zijn veel positiever en optimistischer dan zij vroeger waren.

De paramilitaire beweging is nagenoeg verdwenen, de belangrijkste guerrillaleiders zijn verslagen of hebben zich overgegeven en de oorlog tegen de drugs heeft effect. Maar belangrijker nog: de Colombianen leren dat als Jezus niet Heer is in Colombia, wij geen hoop hebben. Er is nu meer religieuze verdraagzaamheid en de mensen komen in verbazingwekkende aantallen naar de kerk.
Er zijn kerken waar 7 diensten op een zondag gehouden worden. Dat hadden we 20 jaar geleden niet durven dromen. Volgens een onderzoek van het tijdschrift
Cambio, een van de bekendste algemene bladen van ons land, zal de meerderheid van de Colombiaanse bevolking in 2020 bij de Evangelische Christelijke Kerk horen – als de groei in hetzelfde tempo blijft doorgaan als vandaag.

Ik bid voor mijn land, Colombia, ik bid voor de mensen die aan de voeten van Christus zijn neergeknield, ik bid voor de heersers, ik bid dat de guerrillastrijders hun wapens neerleggen, ik bid voor de mensen die door geweld verdreven zijn, ik bid dat de wonden van oorlog zullen helen, ik bid voor een verenigde kerk, geheiligd en gereed voor uw komst, Jezus.

Mauricio is gastblogger in het kader van mijn 40-dagenproject HEEL HET LICHAAM. Lees ook de bijdrage van Rebecca uit Kenia en neem de moeite om even te reageren. Dat is ook bemoedigend voor deze mensen waar we – als je ook christen bent – toch een band mee zouden moeten voelen… Rebecca zit ook op Facebook – kijk maar bij haar profiel en sluit vriendschap met deze mensen!

Zeg iets terug op Vrijspraak

