Hij heeft de zijnen liefgehad tot het einde

Hij heeft de zijnen liefgehad tot het einde (Joh 13,1)

Daar staat Hij,
Met de waskom en de doek
De Meester-knecht,
Indien Ik u niet was, hebt gij geen deel aan Mij

Daar zit Hij.
Gebroken brood, vergoten wijn
Ons Paaslam
Vurig heb Ik begeerd dit Pascha met u te eten

Daar worstelt Hij,
Bloedtranen om de lijdenskelk
Enige Hogepriester
Zo weinig bij machte een uur met Mij te waken?

Daar hangt Hij
Eli, Eli, lama sabachthani
De geliefde, Vaders enige
Zie uw moeder, zie uw zoon

Daar sterft Hij
Het is volbracht,
Liefde tot het einde,
Waarlijk dit was een Zoon Gods

Daar lag Hij,
Hoofddoeken en lege windsels
Rabboeni, de gekruisigde leeft.
Houdt Mij niet vast, Ik ga naar de Vader,

Straks komt Hij,
Elk oog zal Hem zien,
Met ogen als een vuurvlam en uit zijn mond een zwaard,
Zie Ik kom spoedig!

Veertig-dagentijd Robbert-Jan Perk

Zeg iets terug op Vrijspraak

