Luister jij vooral naar mannen of naar vrouwen?

Enkele jaren geleden haalden Britse wetenschappers van de Universiteit van Sheffield de media met hun constatering dat mannen de stemmen van vrouwen waarnemen in de hersengebieden waar zij ook muziek verwerken. Mannen reageren anders op mannenstemmen die zij ook in een ander deel van de hersenen opvangen. Blijkbaar worden zij vooral aangenaam verrast door melodieuze vrouwenstemmen – zo maakte ik destijds op uit reacties die ik hoorde op de radio. Het is een schande dat ik het moet toegeven, maar eerlijk gezegd zijn de bevindingen voor mij maar al te herkenbaar…

Ik word zowel thuis als op het werk veelvuldig door vrouwenstemmen aangesproken en ik hoop toch dat ik deze stemmen niet slechts als ‘muziek’ waarneem. Mocht dat toch te vaak het geval zijn: mijn welgemeende excuses, dames – ik ben kennelijk onverbeterlijk man.

Als je meer wilt lezen moet je even hier kijken. Maar ga nu niet gelijk weg! Het lijkt me namelijk leuk als je hier op Vrijspraak even je stem laat horen. In de comments hoor je het verschil tussen mannen en vrouwen nauwelijks, dus ik reageer hoe dan ook inhoudelijk. Beloofd.

Ik heb de informatie uit het Britse onderzoek goed in mijn mannenbrein opgeslagen, want als ik nu mijn lieve vrouw of dochters wel hoor praten – zonder te reageren – dan kan ik dit goed verklaren. Of de dames dat ook leuk vinden? We zullen het veiligheidshalve maar niet vragen…

Hoe dan ook, ik moest aan dit bericht denken toen ik eens telde hoeveel vrouwen er in mijn iPhone zitten. Nee, ik heb het niet over de telefoonlijst – dat zou ook een interessante exercitie zijn – maar over de playlist. Ik tel zojuist 12 vrouwenstemmen en ruim 40 mannelijke stemmen. Die mannen zingen vaak als frontman in een rockband.

Welke mannenstemmen hoor ik het liefst? Bono van U2, Jon Foreman van Switchfoot en Gary Lightbody van Snow Patrol. Zanger Paskal Jacobsen van Bløf heeft ook een mooi setje stembanden als je het mij vraagt. Maar mijn grote muzikale mannenliefde (ik weet dat dit niet erg hetero klinkt – maar wat zou dat?) is Matthew Ward – ooit de meest buigzame mannenstem van 2nd Chapter of Acts. Die man zingt werkelijk als een engel en haalt noten die buiten het bereik van zijn zoete zussen liggen! Hemels!

Bob Dylan kan eigenlijk niet zingen, maar ik hoor ‘m toch graag. Bruce Springsteen kan wel zingen, maar ik hoor ‘m het liefst in ballads. Johnny Cash had een unieke stem – ik vind het prachtig en mijn zoon ook, maar de dames in huis raken acuut in een diepe depressie als we zijn melancholische muziek beluisteren. Ik heb niets van Roy Orbison – ken ook niet zo veel songs van hem – maar ik moet toch zeggen: wat een unieke, schitterende stem!

Wat vinden de 2 mannen en 3 vrouwen bij ons in huis mooi? James Morrison en Nikki Kerkhof. En wie heeft deze stemmen onder onze aandacht gebracht? Het moet gezegd: dochter Sosha (bijna 16) is in ons gezin de scout van bijzonder muzikaal talent. Ze zingt zelf ook graag, dus misschien heeft dat er iets mee te maken. Mijn smaak valt voor het grootste deel samen met die van Robin (bijna 18) – alleen bij hem mag het altijd nog een tikkie harder. We houden beiden van Flyleaf – een band met een geweldige zangeres. Robin vindt Marike Jager goed. En oh ja, ik moet bekennen dat ik geen muziek heb van Eva de Roovere – maar die stem en dat lekker maffe Fantastig Toch liedje vind ik stiekem geweldig en zo’n sensueel geluid wil je als man graag horen… Niet verder vertellen!

Nog meer muzikale bekentenissen betreffende de dames? Brooke Fraser is een mooie vrouw met een schitterende stem. En het zal wel seksistisch zijn, maar het valt me op dat de dames die in mijn iPhone mogen zingen er vaak ook zeer aantrekkelijk uit zien. Wat zegt dat over mij? Of zegt het iets over de muziekindustrie? Zijn die mannen ook aantrekkelijk? (Ik laat het aan de kenners over – geef maar een comment).

Ik zal jullie het complete mannenkoor uit mijn muziekverzameling besparen, maar deze dames mogen met hun zoete stemgeluiden via mijn oordopjes mijn mannenbrein prikkelen: Amy Grant, Bethany Dillion, Bonnie Raitt, Brooke Fraser (2x), Joan Osborne, Nikki Kerkhof, Patricia Kaas (Oh la la, Frans en vrouwelijk… ik kan er vrijwel geen woord van verstaan. Bovendien: ik haat kaas! Maar voor deze Franse fromage maak ik toch een uitzondering), Sandy Dane (jawel, bekend van Twitter), Sara Groves, Sheryl Crow (2x), Tracy Chapman en Natasha Beddingfield. Ik heb nog niet in de CD-kast gekeken, misschien doe ik dat een andere keer.

En nu jij: welke mannen- of vrouwenstemmen vind jij mooi? Wat vind je er zo bijzonder aan? Is er een beetje evenwicht tussen heren en dames in je muziekcollectie? Moet je ook eerlijk bekennen dat je vaak meer naar het stemgeluid luistert dan naar wat er gecommuniceerd wordt? En is daar in dagelijks sociaal verkeer en in muzikale sferen soms iets mis mee? Laat je stem horen!

Maar nu: voor elk wat wils… Bono en Andrea.

16 gedachten over “Luister jij vooral naar mannen of naar vrouwen?

  1. Mooie clip!

    Stemmen die me in beroering brengen:
    •Bono
    •Sting
    •Sinead O’Connor
    •Dolores O’Riordan
    •Alison Moyet
    •Michelle Shocked
    •Suzanne Vega
    •Dylan
    •Larry Norman

    Maar….met gemak noem ik er nog 10.

  2. Ik vind gewoon mooi dat in een lied de stemmen afwisselen. Man – Vrouw. O.A. zoals hier in deze clip. Persoonlijk vind ik een mannenstem, warmer 🙂

    Een mannenkoor bijvoorbeeld klinkt veel mooier dan een vrouwenkoor.

    Wie eigenlijk een heel mooie sensibele stem heeft is José Carreras. Als vrouwenstem, Béatrice Gobin, heeft een zeer zuivere stem.

    Verde nog: Julien Clerc.
    Sting
    Rob 🙂 🙂 (heeft echt goede stem)

    Ach ja, ik zou eigenlijk kunnen blijven opnoemen in verschillende muziek genres.

    M-C

  3. Ik zag iets staan over Dylan en moest reageren :))

    Voor sommigen is goed zingen, de aanvaarde zangtechnieken respecteren. Voor velen is goed zingen, er voor zorgen dat je niet vervelend klinkt of moet gaan ‘interpreteren’.

    Dylan bijvoorbeeld moet je interpreteren of begrijpen. Als dat lukt, of het overkomt je, dan ontdek je schoonheid en weet je, Dylan kan zingen, maar doorbreekt de technische conventies.

    Een vrouwenstem moet echt anders zijn en dan kan ik ze onwaarschijnlijk mooi vinden.

    Enkele ander mannenstemmen die bijzonder zijn:

    Peter Gabriel (Genesis)
    Elvis Costello
    Tom Waits
    Mark Knopfler (Dire Straits)
    James Taylor
    David Sylvian
    Bryan Ferry (Roxy Music)
    Gerry Rafferty
    Van Morrison
    Robert Cray
    Mike Scott (Waterboys)
    Roger Waters (Pink Floyd)

    Enkele vrouwen:

    Harriet Wheeler (The Sundays)
    Kate Bush
    Alison Krauss
    Tracy Chapman
    Trijntje Oosterhuis (wanneer ze Bacharach zingt)

  4. Dit is dus mijn favoriete mannenstem: MATTHEW WARD. De beelden zijn ook mooi, maar een keer luisteren met je ogen dicht is aan te bevelen!

  5. Man / vrouw zit hier in de itunes denk ik op 80/20…

    Een paar namen van vrouwen:
    Aretha Franklin, Angie Stone, Erykah Badu, Carol King, Diane Birch (aanrader!), Dianne Reeves (jazz), Emiliana Torrini, Etta James (klassieker!), Lauryn Hill, Joni Mitchell (natuurlijk), Macy Gray, Marianne Faithfull, Mahalia Jackson, Nina Simone, Alison Krauss, Sinead O’Connor,

  6. Lastige vraag. Als ik kijk naar aantallen dan denk ik 60 man / 40 vrouw. Maar als ik die mannenstemmen zou moeten karakteriseren merk ik dat veel mannenstemmen net als Matthew Ward toch een dichter bij de vrouwencategorie zitten dan ik me voor deze vraag realiseerde.

  7. He Paul,

    Mijn ervaring is (ja kom maar op met die psycholgische verklaring )dat ik naarmate ik ouder word steeds meer van mannenstemmen ben gaan houden. Volgens mij ligt dat vooral aan de genres, zoals jezelf een beetje aangaf, met disco is een vrouwenstem lekker, met rock of jazz vaak wat minder warm.
    Mijn cd collectie is denk ik 50/50 qua vocaal M/V. Mijn Ipod vooral mannelijk. En natuurlijk de hierboven genoemde combinaties m/v die vaak heerlijk zijn.
    Voor mij zijn teksten overigens wél heel belangrijk, als de muziek mooi is maar de tekst me niet bevalt luister ik niet meer naar het nummer!
    En wat die melancholie betreft, ik was en ben gecharmeerd van Leonard Cohen, juist om zijn melancholische stemgeluid.

  8. Da’s nou iets waar ik nog nooit over nagedacht heb. Ik realiseer me nu ook dat ik veel te weinig muziek luister de laatste tijd en te weinig ‘ontdekkingen’ doe op muziekgebied. Gaan we wat aan doen.

    Ik luister het meest naar mannenstemmen en ik geloof ook dat ik eerder ‘geraakt’ wordt door mannenstemmen. Ik luister ook wel veel naar muziek die ik gewoon mooi vind ondanks dat de stem van de zanger op zich niet heel bijzonder is (Bijv. Sons of Korah).

    Maar goed, mooie mannenstemmen (niet :mooiemannenstemmen ;-)):
    Sting
    James Morrison
    Sufjan Stevens (dit nummer bijv, geweldig http://tinyurl.com/yh46cro)
    Elbert Smelt (van Trinity)
    Phill Collins
    Keith Green

    Mooie vrouwenstemmen
    Suzanne Vega
    Tracy Chapman
    Norah Jones
    Kinga Ban (Sela, Psalmen voor Nu)

    Dat nummer van Eddie Vedder is idd ook erg mooi. Komt ook door de associatie met Into The Wild.
    En Matthew Ward heeft idd ook een mooie stem, alleen raakt het me niet zo omdat ik de muziek zelf niet zo geweldig vind. Sommige stemmen raken me sowieso, ongeacht de muziek die ze maken. En dan gaat het toch vooral om mannenstemmen

  9. Was ik Alanis Morissette helemaal vergeten te noemen! En ik heb nog eens nagedacht over waarom mannenstemmen me eerder raken. Ik denk daarin ook meespeelt dat ik die stemmen als sexy en aantrekkelijk ervaar. En dat heb ik nu eenmaal niet met vrouwen ;-).

  10. Bedankt voor jullie reacties die ik thuis verder ga bestuderen en beluisteren!
    Annemarie vergat Alanis Morissette (vind ik ook geweldig!) en ik heb mijn grote held Neal Morse niet eens genoemd.
    Laat ik het compenseren met een muziekvideo die niet te bombastisch is (daar heeft Neal wel eens een handje van). Hier komt zijn stem goed uit de verf. Ogen dicht en luisteren maar!

  11. Hmm: ik luister meer mannen dan vrouwen, en hou soms vooral van mensen die ‘niet kunnen zingen.

    Mannenstemmen die ik graag hoor: Bob Dylan, Bono, sufjan Stevens, aaron Weiss (mewithouthyou) Neil Young, Jason Lyttle (Grandaddy), Larry Norman, Marcus Mumford …

    vrouwenstemmen: Dolores O Riordan (cranberries) Rosie Thomas, Beth Gibbons (Portishead), Karin Bergquist (over the Rhine) Karen Peris (the innocence mission), …

    Het samengaan van mannen- en vrouwenstellen kan ook heel mooi zijn, zoals bij the welcome wagon (en veel nummers van sufjan) of zelfs bij Leonard Cohen…

  12. Sinds nog niet zo lang heb ik echt Elbert Smelt “ontdekt”. Eerst hoorde ik zijn stem op de cd Gloria en zijn timbre deed mij toen al wat. Hij zoch precies zo dat het mij recht in mijn hart raakte. Maar ik verzon bij die stem een onopvallende doorsnee man. Tot ik hem zag op de dvd van het concert in Utrecht. Toen trof ook nog eens zijn hele persoon mij. Zo innemend, warm, overtuigend en intens gedreven. Daarna hoorde ik dat hij ook met 2 andere broers in Trinity zingt/fluit/blaast. Ik begon toen van alles over hem te lezen op internet en kwam erachter dat deze jongen niet alleen enorm begaafd en intelligent is (nu al afgestudeerd arts, 27 jaar), maar ook zeer gelovig en begaan met zijn medemens. Zo gaat hij deze maand weer terug naar zijn geboorteland, Peru, om daar iets te betekenen voor de allerarmsten. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik zijn stem helemaal het einde vind. Luister bijvoorbeeld eens naar Psalm 13 (nee, geen ouderwetse versie, integendeel) “How long O Lord”. Dat zingt hij met ene Liesbeth Koedoot, een goede mix. Dat nummer gaat mij door merg en been. Maar in Trinity is hij weer af en toe een dolle hond met een stralende lach en dan ook ineens soms weer ingetogen met bijna een fluwelen stem. Zo lief!

  13. Mij overkwam precies hetzelfde verhaal als jou Johanna!
    Elbert’s stem is geweldig maar zijn persoonlijkheid ook! Je wordt er helemaal blij van, dat is een ding dat zeker is!
    Dat geldt overigens ook voor de andere bandleden, die persoonlijkheid!
    Gewoon duidelijk een kind van God en dat is terug te horen in zijn stem en zijn uitstraling!

Zeg iets terug op Vrijspraak

