Een boek dat ik graag in de hoek wil gooien

Als uitgever ben ik verdacht als het om de bespreking van ‘eigen’ boeken gaat. Zeker als ik zelf ook nog eens voor de vertaling heb gezorgd. Mensen die mijn blog volgen, weten dat ik ook aandacht geef aan boeken die door anderen uitgegeven worden. Ik hoop dus op een beetje krediet. Bovendien ga ik nu allemaal negatieve dingen over ons boek STOP THE TRAFFIK schrijven.

Het boek STOP THE TRAFFIK is een grote verzameling ellende. Tijdens het lezen heb ik verschillende keren de neiging gehad om het met een zwaai in de hoek te gooien. En dat was nog niet het ergste. Later zette ik me aan de vertaling van verhalen over gedwongen prostitutie, slavenarbeid, uitbuiting en kindermisbruik. Ik werk liever aan een boek met positieve, opwekkende inhoud – kan ik je melden. En troost zoeken bij koffie en een stukje chocolade, dat gaat ook niet langer zonder gewetensbezwaar. Of het moet gaan om eerlijke koffie en fair-trade cacao, dan doe ik natuurlijk weer iets goeds en opbeurends.

Raad ik je aan om dit boek nu niet te kopen? Nee, dat is niet mijn advies. Koop het, lees het, word boos en gooi het in de hoek. Ga naar buiten en reageer je af op een onschuldig, dood object dat tegen een stootje kan en geen schadeclaims oplevert. Stamp op de grond, schreeuw naar de hemel en sla tegen de muur. Zeg tegen verbaasde voorbijgangers dat je het zat bent. Kom in actie, doe iets.

Raap het boek weer op en geef het door aan een ander, zodat die persoon zich ook verschrikkelijk boos kan maken en rot kan voelen. Waarom? Omdat woede een enorme energie kan vrijmaken. Energie die je kan omzetten in iets goeds, iets opbouwends, iets bevrijdends. Lees in dit boek ook wat je kunt doen, dat je niet boos en machteloos hoeft te blijven staan, dat je samen met andere goedwillende mensen een vuist kunt maken en daadwerkelijk iets kunt betekenen voor mensen die vertrapt en misbruikt worden.

Het boek STOP THE TRAFFIK is geen ‘christelijk’ boek zoals je dat misschien van Ark Media verwacht. Er staan geen bijbelteksten of overdenkingen in. Geen opwekkende, geloofsopbouwende getuigenissen. Tegelijkertijd is dit de meest christelijke uitgave uit onze geschiedenis. Koop dit boek en oordeel zelf.

En voor de goede orde: het boek STOP THE TRAFFIK is ook een bundel vol hoop. Maar daar wilde ik niet mee beginnen. Je leest bijvoorbeeld verhalen over mensen die bevrijd zijn, hun recht gekregen hebben. En ook over schuldigen die opgepakt en gestraft zijn. Je krijgt praktische tips en wordt doorverwezen naar organisaties die opkomen voor verdrukten. Natuurlijk blijven wij niet bij de pakken neerzitten, want wij zijn mensen die met heel ons hart geloven in liefde, recht en gerechtigheid.

Woede over onrecht is een goede vorm van boosheid. Het is woede die door God gedeeld wordt. Lees deze kleine selectie van bijbelteksten die ons oproepen om te breken met onrecht en op te komen voor mensen die uitgebuit en verdrukt worden en zie dat ik niet zomaar iets beweer:

U mag een slaaf die bij u zijn toevlucht zoekt, niet uitleveren aan zijn meester. U moet hem opnemen en hem een plaats gunnen in de stad die hij uitkiest. U mag hem niet uitbuiten. (Deuteronomium 23)

Ik vestigde mijn aandacht op alle onderdrukking die er is onder de zon en zag de tranen van de onderdrukten. Er is niemand die hen bijstaat. De onderdrukkers onderdrukken hen met harde hand, en er is niemand die hen bijstaat. (Prediker 4)

Het volk gaf zich over aan uitbuiting en diefstal, het onderdrukte de machtelozen en de armen, het buitte de vreemdelingen uit en deed hun geen recht. Ik heb gezocht naar iemand die een muur om de stad kon bouwen, die voor het land in de bres wilde springen opdat het niet zou worden vernietigd – maar zo iemand heb ik niet gevonden. (Ezechiël 22)

Wee degenen die onrechtvaardige wetten uitvaardigen, die de onderdrukking wettelijk bekrachtigen. Zij verdraaien het recht van de zwakken en ontnemen de armen van mijn volk hun deel. Weduwen vallen hun ten prooi, wezen worden door hen beroofd. Maar wat doen jullie op de dag van de vergelding, wanneer ver weg de storm opsteekt? Bij wie zoeken jullie dan je toevlucht, waar laten jullie je rijke buit? (Jesaja 10)

Moge hij [de koning] recht doen aan de zwakken, redding bieden aan de armen, maar de onderdrukker neerslaan. (Psalm 72)

Beter een schamel bezit, rechtvaardig verworven, dan een grote rijkdom, verkregen door onrecht. (Spreuken 16)

Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God. (Micha 6)

Wee hem die een stad bouwt op bloed en een vesting op onrecht. (Habakuk 2)

En vanuit de hemel openbaart Gods toorn zich over al het kwaad en onrecht van hen die met hun onrechtvaardigheid de waarheid geweld aandoen. (Romeinen 1)

Maar iedereen die onrecht doet zal daarvoor boeten, en daarbij wordt geen onderscheid gemaakt. (Kolossenzen 3)

Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven. (Jakobus 1)

STOP THE TRAFFIK, Steve Chalke en Cherie Blair. Uitgave Ark Media Amsterdam, in samenwerking met STOP THE TRAFFIK Nederland. Je kunt het boek hier bestellen, maar het is ook bij elke serieuze boekhandel te koop of te bestellen.

LEES OOK: STEFAN SPREEKT

En zo spreekt de Heer van de kerk als het om misbruik van vertrouwen bij kinderen gaat (ik citeer uit The Message van Eugene Peterson omdat deze woorden luid en duidelijk overkomen):

At about the same time, the disciples came to Jesus asking, “Who gets the highest rank in God’s kingdom?”
For an answer Jesus called over a child, whom he stood in the middle of the room, and said, “I’m telling you, once and for all, that unless you return to square one and start over like children, you’re not even going to get a look at the kingdom, let alone get in. Whoever becomes simple and elemental again, like this child, will rank high in God’s kingdom. What’s more, when you receive the childlike on my account, it’s the same as receiving me. “But if you give them a hard time, bullying or taking advantage of their simple trust, you’ll soon wish you hadn’t. You’d be better off dropped in the middle of the lake with a millstone around your neck. Doom to the world for giving these God-believing children a hard time! Hard times are inevitable, but you don’t have to make it worse—and it’s doomsday to you if you do.

Zeg iets terug op Vrijspraak

