Heel het Lichaam in Azië – Jenny

Jenny is een Nederlandse vriendin. Ik ken haar al sinds m’n tienerjaren en dankzij internet hebben we weer wat contact gekregen. Jenny werkt in een Aziatisch land waar de situatie voor christenen heel anders is dan bij ons in Nederland en België. Ze is bereid om mee te werken aan mijn 40-dagenproject Heel het Lichaam, maar haar eerste reactie is afhoudend. Ze heeft niet het gevoel dat ze iets over ‘de kerk’ kan zeggen, maar ik denk dat ze belangrijke inzichten en ervaringen met ons te delen heeft. Ik heb – met toestemming – een paar gedeelten uit haar e-mail overgenomen.

Jenny over de situatie van de kerk in het land waar zij woont en werkt:

Ik kan niet veel over kerken zeggen in dit land. Het draait meestal alleen om geld en macht. De ervaringen die ik heb zijn zo negatief, dat God zei: ‘Nu stop je met negatief erover te zijn en ga je bidden voor verandering’. Hier heeft de voorganger alle macht, en worden bijbelteksten compleet misbruikt (ga naar huis en verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de voorganger…). Deze kerken betalen mensen om in hun kerk te zitten en zodoende lijkt het een normale kerk (ik heb het over mijn stad nu – we zijn een kleine gemeenschap).

Huisgemeente

Ik ben aan het bidden gegaan en de kerken lopen leeg. En ik heb meer gesprekken met individuele mensen dan ooit… Ik vroeg God of ik een huisgemeente kan stichten, maar ben zo bang door alles wat ik om me heen zag, dat ik zei: U moet het maken, want anders gaat het net zo als met die andere kerken.

Compleet veranderd

Ik bid met en voor iedereen (problemen, ziekte…) en als ze hier eten vraag ik naast een zegen voor het eten ook een zegen voor de mensen die daarbij aanwezig zijn. Een van die vrouwen zag dingen veranderen in haar leven, dus die vroeg me of ik de Bijbel met haar wilde lezen. Een andere vrouw die bij mij in huis komt werd christen door het getuigenis van een ander en is compleet veranderd, van een bezorgde in een blijmoedige vrouw die overal voor bidt.

Is het goed als ik bid?

Mensen hier zijn erg tegen het christendom, want voor hen is het boeddhisme het belangrijkst. Ik kan alleen maar laten zien hoe God in mijn leven werkt. De buitenlandse leraren waar ik mee werk zijn ook tegen het christendom. Maar laatst was een van hen bij mij te gast en toen ik wou bidden vroeg hij: ‘Is het goed als ik bid?’ En hij zei zo’n standaard gebed op… Geweldig! (We waren met een grote groep).

Verkeerd beeld

Een Australische vriend klaagde een keer over ‘die christenen’. Ik zei: ‘Man, dan zit jij hier echt in het verkeerde huis!’ Hij keek me aan en zei: ‘Ja maar jouw geloof is persoonlijk, je legt niet allemaal regeltjes op…’ Waarschijnlijk heeft deze man een verkeerd beeld van God gekregen. Ik zei: ‘Kijk naar Jezus, was dat een gek of was hij een goede man? Jezus at met hoeren en tollenaars, en hij heeft ons maar twee ‘wetten’ gegeven: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.’

Dagelijks leven

Wat ik ervaar van God geef ik door. Ik zei tegen Hem: ‘Ik heb geen idee hoe ik een kerk moet stichten, maar als ik door kan geven wat u me geeft, dan kan het een goede groep worden.’ Dus… ik ben net begonnen en sinds een jaar geef ik een papier met een ‘bijbelse foto’ en een bijbeltekst aan die twee vrouwen. Dan leer ik ze hoe ze de tekst in hun dagelijkse leven kunnen toepassen.

Spirituele wereld

Dit is een maatschappij net als in de tijd van Abraham, ze aanbidden beelden van goden en veel is ‘uiterlijk’ om zoveel mogelijk te doen voor dat beeld… Er heerst veel bijgeloof. Dat maakt het voor mij heel makkelijk om over een Spirituele God te praten. Mensen hier zijn vreselijk bang voor geesten. Ik leer ze dat alle geesten onder Jezus’ voeten zijn gesteld. Ik bind hier elke dag van alles, als mensen komen bind ik de verkeerde invloeden. Ik zeg: “Blijf buiten het hek in Jezus’ naam” en dan hebben we het super gezellig en fijn in mijn huis.
Een God die licht is

Gebed is 100% het werk. Echt waar. Ik vraag God om iets en Hij verhoort snel – ook als het om allerlei praktische zaken gaat. De spirituele wereld is hier heel dichtbij. Paulus zegt dat we ‘strijden’ tegen de overheden en machten in de hemelse gewesten. Dat is zo waar. Gelukkig hebben we een God die licht is, waar Hij komt (als ik bid of zijn Geest door de stad kan gaan) kan de duisternis niet blijven. Een ding verhoort God nog niet. Ik zit al weer 4 maanden thuis, elke ‘winter’ heb ik een dip waarin ik een poos niet kan lopen en ik heb dan veel ontstekingen. Ik snap er niets van, want ik zeg tegen God: ‘Heer, u bent almachtig. Waarom ben ik weer ziek?’ Niet echt een getuigenis, voel me er soms naar onder. Als ik sterk zou zijn, zou ik meer van Zijn kracht kunnen laten zien…

Vader God, U bent naar deze wereld gekomen omdat u diepe ontferming had over de mensen hier. Door Jezus zijn uw liefde en licht openbaar geworden. Deze liefde en dit licht leven nu door uw Geest in ons. Het was voor Jezus en zijn discipelen zo makkelijk om mensen uw koninkrijk binnen te brengen. De christenen van nu zijn in aantal met zo veel meer, maar zo verdeeld en afgeleid door ‘onbelangrijke’ zaken dat we vergeten zijn dat het om de bouw van uw Koninkrijk gaat, dat het mogelijk is om de mensen om ons heen te zegenen met uw liefde en licht. Heer, help ons om zo leeg te zijn van onszelf, dat we gevuld met U in Jezus’ voetsporen treden. Heer, ‘heel uw Lichaam’ hier op aarde. Amen.

Jenny is gastblogger in het kader van mijn 40-dagenproject HEEL HET LICHAAM. Lees ook de bijdragen van Mauricio uit Colombia, Rebecca uit Kenia en Cori uit Zuid Afrika.

Een gedachte over “Heel het Lichaam in Azië – Jenny

  1. Bedankt voor je blog, Jenny. Ik vind je getuigenis indrukwekkend en zal voor je blijven bidden. Ik heb maar één ding ‘op te merken’… Gods kracht openbaart zich juist in jouw zwakheid. Je hoeft dus niet zelf ‘sterk’ te zijn – dat ben je juist in al je zwakheid en afhankelijkheid. Be blessed, sis.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s