Naar de Keukenhof als toerist in eigen land

Koikenhoof. Dat is mijn poging om Keukenhof uit te spreken als ware ik een buitenlands toerist.

Hoe lang was ik er niet geweest? Ik schat meer dan 20 jaar. De laatste keer was ik er met een grote groep Finnen die met mijn oudste broer op reis waren en ons land aandeden.

De Keukenhof is iets voor toeristen, daar heb je als Hollander niet veel te zoeken. Onzin natuurlijk. Maar er was wel een Finse Hollander (mijn neef Jonathan) voor nodig om mij weer eens naar deze bloemententoonstelling in Lisse te laten gaan. En omdat ik de laatste jaren steeds meer plezier begin te krijgen in mijn fotografiehobby, ging ik dit keer gewapend met camera plus een flinke lens.

Aangenaam was het wel, zonnig niet echt. Maar dat mocht de pret niet drukken. Leuk om een middagje met mijn neef op te trekken (appelgebak, cappuccino, wafel met slagroom – want je moet toch wat eten) en om ook al die mensen te zien die vanuit alle windstreken naar dit kleurrijke stukje Nederland komen.  Zoals het leuke stel dat hier linksboven staat afgebeeld. De man vroeg mij: Can you please take our picture? Natuurlijk, maar dan wilde ik ook zelf graag een plaatje schieten van deze vriendelijke Aziatische bezoekers! En dat mocht.

Ik weet niet waar ik meer van genoten heb: van de bloemen of van de mensen. Het is echt fantastisch om die diversiteit te zien. Kijk bijvoorbeeld naar dit schattige meisje dat poseert bij Hollandse klompen. Hartstikke lief toch?

Als je naar mijn foto’s kijkt dan zou je moeten concluderen dat ik meer van de orchideeën, tulpen en rozen heb genoten dan van de mensen. Eerlijk gezegd zou ik veel meer mensen willen fotograferen, maar ja… de mensen zullen het wel gek vinden als ik zomaar iedereen op de gevoelige plaat vastleg. En soms was ik ook gewoon niet snel genoeg. Zo keek ik door mijn lens naar een bloem die ik van heel dichtbij wilde fotograferen. Ik zat gehurkt en merkte dat er ineens een klein meisje naast me stond. Ik draaide mijn hoofd naar rechts en zag een schitterende smile. Heel even maar, toen liep ze weer met haar vader en moeder mee die iets in een – ik denk Arabische – taal zeiden. Schitterend.

Ik zag ook twee vrouwen die een dansje maakten bij het draaiorgel. De zon brak niet door, maar ik voelde de lente in al m’n lichaamscellen. En dan de lucht van wafels… De geur van rozen… Prachtige sculpturen die hier en daar de concurrentie aangaan met de kleurrijke bloemen. Kijk, daar word ik dus blij van.

En mijn stoere neef – laten we niet vergeten dat hij een Nederlander is, al heeft hij hier nooit gewoond – genoot volop. We liepen door een stukje ‘duinachtig’ gebied met schelpenpaden. Hij vertelde over de vakanties bij opa en oma in Bakkum en zei dat hij die paden zo prachtig vond. De molen vond hij mooi, de bruggetjes, maar ook de draaiorgelmuziek die hij wel als ringtone op zijn iPhone wilde hebben omdat hij er zo vrolijk van werd (we hoorden de Nederlandse inzending voor het Eurovisie songfestival).

Als je op mijn fotoblog kijkt kun je een paar van de beelden zien die ik heb vastgelegd. Zowel beeldige bloemen als bloemrijke sculpturen. Er komen deze week nog wel wat foto’s bij – stay tuned. En hier zal ik ook een kleine selectie als fotogalerij plaatsen. Dan kun je even meegenieten zonder zelf naar de Koikenhoof te gaan. Maar als ik je een tip mag geven: ga er gewoon (weer) eens heen. De bomen zijn er nu nog kaal, maar er is meer dan genoeg te zien. Ik ga zeker nog een keer dit voorjaar.

Klik op de foto’s voor grote weergave

6 gedachten over “Naar de Keukenhof als toerist in eigen land

  1. en ik maar schelden op al die toeristen die zo heerlijk mijn wegen verstoppen om naar de koikenhof te gaan. Je hebt gelijk Paul, het is schitterend……….. rondom het koikenhof is het ook echt heel mooi. In het keukenhofbos bv, ben je daar wel eens geweest?

Zeg iets terug op Vrijspraak

