Waarom zou je bidden?

Wat heeft het voor zin om te bidden? Die vraag heb ik mezelf gesteld bij het schrijven van twee overdenkingen voor ‘Preek door de Week’ van de Meerkerk. We zijn in onze kerk bezig met een serie over het gebed. Vorige week, komende week en de week daarop is het sub-thema ‘Iedereen kan bidden’. Dat geloof ik ook. En stiekem denk ik dat iedereen wel eens bidt – ook als je dat niet openlijk zult zeggen of toegeven. Laat het me weten als ik het wat jou betreft mis heb!

Mijn overdenkingen hebben te maken met Job. Deze figuur uit het Oude Testament werd onevenredig hard getroffen door verdriet en ellende. Toch bleef hij een vroom en integer man. Zijn vrienden komen langs om uitgebreid met hem te praten – nadat zij een tijd zwijgend zijn verdriet hebben gedeeld (laten we dat niet vergeten!) De discussie die dan volgt is een hoogtepunt uit de wereldliteratuur. Grote vragen komen voorbij. Waarom treft het kwaad goede mensen? Waar komt lijden vandaan en wie is daar de oorzaak van? Kun je nog wel in God geloven als er zoveel ellende is? Eigenlijk moet je dus gewoon Job gaan lezen. Maar je kunt ook eerst mijn overdenkingen lezen en me laten weten of het je iets zegt.

Waarom zou je bidden?

“Wie is de Ontzagwekkende dat wij hem zouden eren? Wat baat het ons tot hem te bidden?” Job 21:15

Als er één groot gevaar is bij het schrijven (en lezen!) van deze overdenkingen, dan is het wel dat we te gemakkelijk een bijbeltekst als vertrekpunt kiezen om onze eigen gedachten te onderbouwen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.

Waar komt de eenregelige tekst boven deze overdenking vandaan? Uit Job. Waar gaat dat boek over? Over een man die getroffen wordt door groot onheil, geen idee heeft waarom deze ellende hem treft en DESONDANKS trouw blijft aan God.

Job is aan het woord in hoofdstuk 21. Maar de regel die ik hierboven heb geciteerd is niet de mening van Job, maar een uitspraak die andere mensen volgens Job zouden kunnen doen. Als je het hele betoog leest, wordt duidelijk wat hier speelt. Job zegt met zoveel woorden: er zijn mensen die zich helemaal niet aan God storen, maar ze lijden desondanks geen gebrek en leven rustig verder. Dergelijke mensen zullen (spottend!) zeggen: Waarom zouden wij eerbied voor God hebben? Waarom zouden wij bidden?

Wat is ons antwoord? Dat weet ik niet. Maar dit is mijn antwoord: bidden heeft zin. Omdat het ons helpt om onze gedachten tot bedaren te brengen en omdat we eerlijk gewetensonderzoek moeten doen. Als er niemand is die ons hoort, dan nog zou het ‘nuttig’ kunnen zijn om te bidden. Maar pas op, bidden is niet hetzelfde als stilletjes piekeren, mediteren of evalueren. Er is wis en waarachtig Iemand die ons hoort en ziet. Hij weet al vooraf wat we gaan denken en zeggen, dus we vertellen Hem nooit iets nieuws. Toch wil Hij aanbeden, gebeden en gekend worden.

God verhoort gebeden, niet altijd op de tijd en wijze die wij ‘uitgestippeld’ hebben, want God is soeverein. God is onze Vader en Hij heeft niet alleen belangstelling voor onze wensenlijstjes of klaagzangen. Deze losse spreuk durf ik wel ‘uit de context’ te citeren zodat we er over kunnen nadenken: “Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.” (Spreuken 3:5-6)

Bidden blijft moeilijk

Neem een voorbeeld aan het geduldige lijden van de profeten die in de naam van de Heer spraken. Degenen die standhielden prijzen we gelukkig! U hebt gehoord hoe standvastig Job was, en u weet welke uitkomst de Heer gaf; de Heer is immers liefdevol en barmhartig. Jakobus 5:10

Ga me niet vertellen dat bidden gemakkelijk is. Het is niet moeilijk om je handen te vouwen en je ogen te sluiten. Maar lukt het je ook om geconcentreerd te zijn en te blijven? Ik vind bidden niet gemakkelijk.

Zelf moet ik bewust de stilte opzoeken om te kunnen bidden. In gezelschap durf ik wel hardop een gebed uit te spreken, maar dan let ik toch ook wel weer goed op wat ik zeg. Het is niet zo gemakkelijk om publiekelijk mijn hart uit te storten, mijn zonden te benoemen en te belijden, maar ik geloof ook niet dat God van mij vraagt om dat publiekelijk te doen. Maar zelfs alleen in de stilte vind ik het niet gemakkelijk om te bidden.

Jezus geeft ons het advies om naar onze binnenkamer te gaan en God ‘in het verborgene’ te zoeken. Een echte binnenkamer had de Heer niet, Hij had niet eens een kussen voor zijn hoofd. Maar Jezus zocht stille plaatsen op om alleen met zijn Vader te zijn.

Als je in de Bijbel zoekt naar teksten over ‘bidden’, dan stuit je onvermijdelijk op teksten die vragen of zelfs tegenspraak oproepen. In Gods Woord lezen over bidden is dus evenmin ‘gemakkelijk’. Wat moet je bijvoorbeeld denken van teksten in Jakobus die stellen dat God je zal genezen als je dat aan Hem vraagt? Er zijn immers mensen waar ernstig voor gebeden wordt en die – vanuit menselijk perspectief – niet genezen. Maar dat wil niet zeggen dat er niet is gebeden naar Gods wil. Het kan wel zo zijn dat Gods wil niet overeenstemt met onze wensen. Ik geloof ook dat zijn wegen hoger zijn dan die van ons. Hoe dan ook, bidden blijft moeilijk. Maar leven zonder te bidden… dat is pas echt iets om wanhopig van te worden!

Een gedachte over “Waarom zou je bidden?

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s