Rozen uit Ethiopië

Ik maakte gisteren een praatje met de bloemenman die bij onze Albert Heijn staat. Op de radio hoorde ik dat de bloemen- en sierteeltsector nu in de knel komt vanwege het gesloten luchtruim. Onze export krijgt een enorme klap door de aswolk, terwijl – als ik nu naar buiten kijk – er geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn.
Mijn trip naar Londen gaat niet door (London Book Fair) omdat ook EasyJet aan de grond blijft, ik veel afzeggingen kreeg en me afvroeg of ik er wel op andere wijze zou kunnen komen en – ook niet onbelangrijk – of ik dan wel weer snel thuis zou kunnen komen. Jammer. Maar een weekend thuis met het gezin is geen straf. En nu kon ik gisteravond onverwachts naar een concert van Prink Project (Nederlandse Pink Floyd tribute band van prima kwaliteit!). Een vriend van mijn broer zat ‘vast’ in Ierland, dus er was een kaartje beschikbaar. Geen spijt van gehad dat ik dit kaartje heb overgenomen! En nu is dezelfde broer (Frank) met de auto naar Spanje (!) om daar vrienden op te halen die niet naar huis kunnen terugvliegen. Mijn broer is te goed voor deze wereld.
Wat ook pink is en van prima kwaliteit: die rozen uit Ehiopië. En ik vraag me af wie er nu meer getroffen wordt door de aswolk: Holland of dat Afrikaanse land. Ik hoop dat de wolk weer gauw overdrijft en verdwijnt uit het luchtruim. Maar ik hoor ook verhalen over eerdere uitbarstingen in voorgaande eeuwen die maandenlang hebben aangehouden. Je moet er niet aan denken wat dat voor de economie gaat betekenen.

Natuurlijk vraag ik me ook af waarom wij rozen uit Ethiopië moeten halen. Laten we op die manier onze eigen kwekers niet in de kou staan? Aan de andere kant is het goed dat we importeren uit een Afrikaans land en daar hoeven ze de bloemen niet in helverlichte en kunstmatig verwarmde kassen te kweken. Maar ze moeten wel door de lucht worden aangevoerd om hier te komen. Rare wereld vol dilemma’s.

Every cloud has a silver lining. Gisteren was er een strak blauwe lucht zonder vliegtuigsporen. Dat heb ik in deze Schipholregio nog nooit meegemaakt. Vandaag dus buiten foto’s maken, nadat ik gisteren de bloemetjes hebben binnengezet. Klik op de foto voor een vergroting en kijk ook even op m’n fotoblog als je dat leuk vindt.

9 gedachten over “Rozen uit Ethiopië

  1. Het is misschien leuk om te weten dat veel rozenkwekers in Ethiopië Nederlanders zijn die vaak uit christelijk perspectief daar zijn begonnen om zo werk te creëren voor de bevolking.

  2. rozen uit Ethiopië: de meest getroffene zal de zwarte bevolking van Ethiopië zijn die in de immense serres werken – waar ze zich per fiets moeten verplaatsen van punt A naar punt B. Deze serres worden uitgebaat door Nederlanders (sorry).

    1. Sorry (voor wie?) Als er misstanden zijn, dan moeten we die bekend maken. Kun je wat meer vertellen over deze situatie? Ik weet er eerlijk gezegd niets van.

  3. Hoi Paul,
    N.a.v. onze tweets een reactie. Een lastig dilemma; ‘wat is moreel gezien het beste?’ Joke heeft een beetje een punt, v.d. Giessen wat minder. Ik heb aantal jaar in de rozen in Afrika gewerkt (advies/relatie) en het klopt dat er veel Nederlanders en andere Europeanen zitten. Vaak noodgedwongen omdat gas en arbeid in NL te duur is om nog fatsoenlijk te kunnen telen tegen betaalbare prijs. Het begon met kleinbloemige rozen en nu volgen ook grootbloemige, omdat afrikaanse kwaliteit steeds beter wordt/is. Het is jammer voor de NL kwekers die er alles aan doen om met gesloten circuits te telen door de opwekking van hun warmte te gebruiken voor opwekking van electriciteit (of andersom). Vaak wordt ook nog (rest) electriciteit weer terug verkocht aan ‘het net’. Er verdwijnen dus door de mondialisering steeds meer tuinders uit ons land. Wat betreft die ‘lichtkassen’, tja, dat is een punt, maar er wordt alles aan gedaan om de boel af te schermen. Wat betreft de werkverschaffing in Ethiopie; het is mooi dat lokale bevolking arbeid heeft door de rozenteelt, want anders was er niets. Nu is het meestal niet zo dat dat de intentie is, want die is gewoon ‘geld verdienen’. Op het moment dat dat op de een of andere manier niet meer aan de orde is, dan heeft men niets meer te zoeken in Ethiopie.

  4. Hoe je anders in Londen komt? Gewoon met de Benelux (of Thalys) naar Brussel Zuid en daar overstappen op de Eurostar, dan stap je hartje Londen uit, dan wel stap je op de Underground. Ik weet natuurlijk niet of hij nu niet uitverkocht is. Met de TGV van de Spaanse grens naar hier gaat trouwens ook heel goed en snel.

    1. In theorie zou dat misschien kunnen, Derk. Maar in praktijk kom ik in de problemen – vrees ik. Er zijn geen tickets meer voor de oversteek per trein / ferry. En wat Spanje – Nederland betreft: mijn broer vertelde me dat de eerste plaatsen komende donderdag beschikbaar waren… Datzelfde geldt voor huurauto’s vanuit Spanje (en dat kost een vermogen, uiteraard)

Zeg iets terug op Vrijspraak

