Soms zie je zo’n plek

Soms zie je zo’n plek waarvan je denkt: hier moet ik eens een foto maken. Tenminste, zo gaat dat bij mij. Deze schuur met oldtimers staat langs de IJweg in Haarlemmermeer. Ik ga de foto’s die ik daar vandaag gemaakt heb ook voor de lol wat bewerken (sepia) en op m’n fotoblog zetten. Het lijkt wel of dit plaatje uit de oude doos komt, alsof de tijd heeft stilgestaan. Grappig.

We hebben hier de grootste hemel van de hele wereld…

Vanmiddag reed ik na werktijd naar de IJweg. In dit poldergebied, op voormalige zeebodem, groeien vooral suikerbieten en aardappels. Maar de laatste jaren komt er steeds meer asfalt en beton. Toch blijven er plekken die landelijk en mooi zijn en – eerlijk is eerlijk – de gemeente Haarlemmermeer doet veel aan groenvoorziening en recreatie. Wij wonen met veel plezier in Hoofddorp en als hobbyfotograaf kan ik me hier wel uitleven. De polder is mooi met al die rechte lijnen en de lage horzion (we hebben hier de grootste hemel van de hele wereld). De vaarten, sloten, akkers, wolkenluchten – er is genoeg te zien. En de dynamiek van Schiphol is ook interessant; ik wil zeker ook meer foto’s gaan maken van vliegtuigen. Binnen een half uur zit je hier in de duinen en aan het strand en ook de bollenvelden zijn niet ver hiervandaan. Sterker nog, er liggen nu zelfs bollenvelden langs de IJweg. Ze hebben daar een heel stuk polderkleigrond afgegraven en er zandgrond gestort. Kennelijk loont dat de moeite. In ieder geval levert het mooie plaatjes op. Vind ik. Nou ja, ik lijk wel van de VVV Haarlemmermeer 😉 Klik op de foto’s voor grotere weergave.

3 gedachten over “Soms zie je zo’n plek

  1. Zo ken ik de IJweg inderdaad niet. Mijn moeder is geboren op een boerderij vlakbij de Geniedijk. Haar ene broer had de boerderij overgenomen, ik ben er als kind wel geweest met koren maaien. Zijn zoons wonen er nog. Alleen is een groot deel van het akkerland doorsneden door de Rondweg.

  2. Je foto’s in sepia op je fotoblog zijn werkelijk meer dan de moeite waard. Knappe kunstwerken. De foto met de bloemen is vergroot één prachtig kleurenspel. Zeer mooi.

  3. In licht en luchtstromen
    kleurenwaaierend palet
    coloriet van gecultiveerde creatie
    deinende lijnen ritmiek van zon en wind
    Bestemd voor tijdelijkheid
    eeuwige waarde, waar het begon
    in de vaas van dierbaar dichtbij
    in de hand van door tranen verblind
    recht de stelen naar de zon

Zeg iets terug op Vrijspraak

