Checkpoint Charlie

‘Checkpoint Charlie is wel erg toeristisch’, zo kreeg ik vooraf van iemand te horen. En het is waar, het is nogal een vertoning met die nepsoldaten en handelaren in Ostalgie spul (made in China, ongetwijfeld). Toch moet je er geweest zijn als je Berlijn bezoekt, vind ik. Het is in ieder geval een aardige plek om wat foto’s te maken. Ik ben vooral tevreden over die foto met de colafles en die andere met het koffiebekertje. Deze attributen laten zien hoe fake het allemaal is, maar eigenlijk is dat maar goed ook, want vroeger was de sfeer aan de grens een stuk grimmiger en die tijd is gelukkig voorbij. De mooiste foto vind ik die met de lampen…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

3 gedachten over “Checkpoint Charlie

  1. Checkpoint Charlie is inderdaad wel toeristisch, maar toch.
    Ik ben enkele jaren geleden met mijn jongste dochter een paar dagen in Berlijn geweest. Voor ons beiden een eerste bezoek.
    Mijn jongste dochter is uit 1989, en heeft dus nooit ‘met de muur geleefd’, om het zo maar eens te zeggen.

    Terwijl ik het idee heb dat ik de dreiging ervan heb gevoeld, toen hij werd gebouwd, al was ik nog erg jong ( ik ben uit 1954).

    Voor zover ik me herinner was het museum bij Checkpoint Charley echt een eyeopener voor mijn dochter. En ook vond het wel bijzonder te zien welke risico’s men nam om naar het Westen te kunnen komen, al wist ik dat voor een deel wel uit geschreven bronnen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

