Ik houd van hoogbouw

Als inwoner van Hoofddorp in Haarlemmermeer – levend op 4,5 meter onder de zeespiegel – ben ik behoorlijk down-to-earth (al zou je op basis van mijn hemelvaartsblog misschien anders vermoeden). Maar ik heb een fascinatie voor hoogbouw. Niet dat ik alles weet van de hoogste gebouwen in ons land of daarbuiten, maar ik vind het gewoon machtig mooi om hoge gebouwen te zien. Ik ben op JFK New York geweest, maar dat was op doorreis van Nederland naar Florida, dus ik heb Manhattan niet echt kunnen bekijken.

De hoogste gebouwen die ik persoonlijk heb gezien staan in Tampa, Londen en Berlijn. In mijn eigen omgeving ken ik vooral de Pharostoren en de Zuidtoren (allebei bij het NS-station Hoofddorp), de Schipholtoren en de hoogbouw van Reed Elsevier en de Crystal Tower bij mijn kantoor (Amsterdam Sloterdijk).

Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken. (Genesis 11:4)

Al vanaf de torenbouw van Babel hebben hoge torens een slechte pers. De aanval op de Twin Towers had een dramatische impact door het enorme verlies aan mensenlevens, maar de symbolische betekenis was ook groot: de trotse torens gingen neer. Je kunt je in sommige gevallen ook afvragen waarom gebouwen zo hoog moeten worden en ik denk dat het heel vaak om statussymbolen en ‘statements’ gaat. In oude steden zou je naar mijn mening geen hoge torens moeten plaatsen. Kijk bijvoorbeeld wat de Achmea-toren met de skyline van Leeuwarden doet.

In Nederland is Rotterdam de onbetwiste hoogbouwkampioen. Tot vanochtend leefde ik in de veronderstelling dat de Delftse Poort van Nationale Nederlanden het hoogste kantoorgebouw van ons land is, maar ik ontdekte zojuist dat de Maastoren is voorbijgestreefd door de Montevideo en de Maastoren.

Mijn collega’s heb ik bij herhaling ingefluisterd dat ze mij een groot plezier zullen doen als ik (bijvoorbeeld ter gelegenheid van een jubileum) een paar uurtjes bovenin zo’n hoge toren mag zitten. Met mijn camera, uiteraard. Genoemde torens bij Amsterdam Sloterdijk zijn prima kandidaten, maar uitnodigingen voor andere hoogbouw sla ik niet bij voorbaat af. Zo zou ik ook best een middag in de verkeerstoren van Schiphol willen zitten (ik beloof dat ik van alle knopjes af zal blijven en geen gekke dingen zal doen!) Dus als iemand dit voor mij kan regelen… 😉 Mijn collega’s hebben er van gemaakt dat ik in een glazenwassersbakje aan de buitenkant van zo’n gebouw wil bengelen, maar dat heb ik dus NOOIT beweerd – waarvan acte.

Hieronder nog wat hoogbouwfoto’s uit mijn eigen woon- en werkomgeving. Het diagram hierboven is afkomstig van deze website.

Deze diashow vereist JavaScript.

2 gedachten over “Ik houd van hoogbouw

  1. Hey, ik deel je passie voor hoogbouw maar verschil van mening over je voorbeeld van Leeuwarden.

    Ten eerste staat de Achmeatoren niet in de binnenstad, maar er vlak buiten op een plek waar in de jaren ’60 een gasfabriek stond. Dat is redelijk centraal, maar zo zie ik het graag.

    Wat ik namelijk triest vind is hoogbouw tegen snelwegen aan, het krijgt dan een soort kantoor woestenijen waar alleen leven is tussen 9 en 5. Graag zie ik hoogbouw als onderdeel van het stadse leven, dus op een centrale plek in de stad. Opdat werk, cultuur en horeca samengaan. In Rotterdam is dat volgens mij heel goed gelukt. Amsterdam heeft het ook goed gedaan met de omgeving van de Rembrandt toren, Sloterdijk, Zuid-Oost en de Zuid-As zijn qua architectuur OK maar qua levendigheid nogal triest.

    De skyline van Leeuwarden is een vrij beperkte, maar zeer herkenbare. Daar mee heeft de stad naar mijn mening veel bereikt voor een middelgrote stad. En loop je door het centrum dan zie je die Achmea toren overigens nauwelijks.

    1. Goede punten. Ik vind die Achmea toren van afstand gewoon niet mooi en krijg de indruk dat zo’n toren een statement is (een toren is ALTIJD een statement) waarmee ambitie en trots wordt getoond. Dat snap ik wel, het is ook wel goed als een stad zich ‘verheft’, maar ik vind het in Friesland zo totaal onnodig en buitenproportioneel. Maar misschien heb ik een te romantisch beeld van die provincie?

Zeg iets terug op Vrijspraak

