Haarlem, de Bavo en de Vlaamse connectie


Op zaterdag 5 juni 2010 ga ik met een groepje mensen door de Spaarnestad lopen. Als je naar Haarlem gaat, zie je nog altijd van ver één gebouw boven de andere bouwwerken uitsteken: de Grote of St. Bavo-kerk. Er zijn vast Haarlemmers die nog nooit in deze kerk geweest zijn, maar op 5 juni wil ik naar binnen en hopelijk kunnen we ook aansluiten bij een Torenrondleiding. Voor deze bezichtiging moet men zich vooraf opgeven, dus ik heb (in de mail of comments) wat namen nodig van mensen die mee naar boven willen. Overigens is er beneden in de kerk ook meer dan genoeg te zien. Zelf ben ik nog nooit (!) in de toren geweest, dus dat wordt wel eens tijd…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.


Ik wil kijken of we dit onderdeel in de ochtend kunnen doen, in combinatie met een wandeling door de oude binnenstad, ondermeer een stuk langs het Spaarne en het Groot Heiligland (langs het Frans Halsmuseum, maar daar gaan we dan niet naar binnen – een andere keer misschien!). Hopelijk wil Lydia Vroegindeweij (@vroegje op Twitter) ons iets vertellen over het bijzondere Müllerorgel in de Bavo. Als er tijd en gelegenheid voor is wil ik ook iets vertellen over oude banden tussen Vlaanderen en Haarlem. Ik hoop op een afvaardiging uit ons zuidelijke buurland – ik weet dat Rob Allaert in ieder geval van de partij zal zijn (@instantypo op Twitter). Leuk!
’s Ochtends verzamelen we vanaf 9:00 uur bij een espressobar in de Kruisstraat, niet ver van het treinstation. Nadere instructies volgen nog, stay tuned.

Op Twitter kun je kijken naar de hashtag #spaarnestad

Een gedachte over “Haarlem, de Bavo en de Vlaamse connectie

  1. Natuurlijk wil ik jullie graag iets over het unieke orgel vertellen. Maar een orgel moet je ook horen. Voor wie alvast vooruit wil genieten is hier een link naar een prettige presentatie van het Müller-orgel.

Zeg iets terug op Vrijspraak

