Update Spaarnestad Tweetup

Zaterdag 5 juni 2010 ga ik met een paar tweeps de beide Bavokerken van Haarlem bekijken. Speciaal voor ons is er een extra torenbezichtiging om 12:00 uur – en dus NIET om 11:00 uur zoals eerder meegedeeld. Ingang: Oude Groenmarkt 23. Er kunnen nu geen mensen meer bij, 10 personen is al het maximum, maar je kunt natuurlijk wel gewoon de kerk bezichtigen, dat is ook zeer de moeite waard. De mensen die de toren gaan beklimmen moeten stevige schoenen aan doen, zo is mij met nadruk meegedeeld. Ook moet je rekening houden met € 6 entree voor de torenbezichtiging.

Nog even voor de goede orde, het programma ziet er nu als volgt uit:

9:30-10:30 verzamelen bij Victor’s Coffee To Go, Kruisstraat 35. Je komt in de Kruisstraat door vanaf het treinstation naar het centrum te lopen (er lopen twee belangrijke wegen naar het centrum: de Jansweg – die verderop Jansstraat heet en de Kruisweg – die verderop Kruisstraat heet). Mensen die met de auto komen raad ik aan om deze de hele dag te parkeren in de parkeergarage bij het Station. Als je vroeg bent, is daar vast nog wel plaats genoeg. Alle informatie over parkeergarages in Haarlem vind je hier. De Appelaar is heel dichtbij, maar relatief duur, terwijl je gemakkelijk kunt lopen vanaf het Station – als je een beetje op tijd bent. Kijk vooraf even goed hoe je bij de parkeergarages kunt komen, het is soms wat lastig in zo’n oud stadscentrum.

De enige afspraak die voor de rest van de dag nu vastligt, is dat we om 15:00 uur in ‘de andere Bavo’ samen naar een gratis concert gaan. In de kathedrale basiliek zijn in deze tijd van het jaar de zgn. zaterdagmiddagconcerten. Het aardige is dat er juist op 5 juni een concert met muziek van Bach, Bunk, Mendelssohn en Nystedt is. Het concert wordt verzorgd door het Dortmunder Bachchor St. Reinoldi o.l.v. Klaus Müller (ook de gastorganist). De toegang is vrij, collecte na afloop. Kijk ook even op de site van de RK Bavo in Haarlem voor informatie. Adres: Leidsevaart 146. Ook als je je niet bij mij hebt aangemeld maar toevallig op dit blog meeleest: je kunt gewoon aanschuiven en hoeft je hiervoor niet op te geven.

Het treinstation van Haarlem is op zich al een bezienswaardigheid. Als je op tijd bent, kun je daar ook je ogen de kost geven. Ik zet in een volgende post wat foto’s van het station in een slideshow.

Voor je bij Victor’s aankomt, is het leuk om even ter hoogte van Albert Heijn naar de bestrating te kijken op de plek waar vroeger de Kruispoort heeft gestaan; ’s avonds is deze plek met lichtjes gemarkeerd, zie foto links. Er is ook een steen in het plaveisel met een korte toelichting (pas wel op het verkeer…) Je moet je voorstellen dat het oude centrum van Haarlem helemaal ommuurd is geweest. De bolwerken aan de noordkant van het treinstation zijn latere uitbreidingen (aarden wallen). Alleen de Amsterdamse poort staat nog fier overeind, al is hij wel lelijk ingeklemd geraakt. Alle andere stadspoorten en muren zijn helaas verdwenen door de verkeerseisen van latere tijd. Na een uitbreiding met bolwerken is er een Kennemerpoort gebouwd, maar die had al geen militaire functie meer. De verdwenen poorten aan deze kant van de stad (St. Janspoort, Kruispoort en Zijlpoort) waren wel echt bedoeld voor de verdediging. De Kruispoort dankt z’n naam aan het feit dat er tijdens jaarmarkten een kruis aan deze poort hing, als teken dat mensen die uit de stad verbannen waren tijdelijk toch toegang kregen. Ik vind dat een mooi beeld van genade (=vrijspraak) al was dat in die tijd geen blijvende kwestie. Soms werden mensen voor een paar jaar verbannen, maar het kon ook zijn dat je ‘voor eeuwig’ niet meer welkom in de stad was.

Morgen hoop ik hier iets te melden over een wereldberoemde Haarlemse die nauwelijks aandacht krijgt in haar geboortestad: Corrie ten Boom. Ook hoop ik deze week nog iets te schrijven over de geschiedenis van Haarlem (in vogelvlucht) en over de oude banden tussen Haarlem en Vlaanderen.

Als je naar de tweetup komt en ook een hapje mee wilt eten na het concert in de RK Bavo, dan verzoek ik je dit even aan me te laten weten (abspoel at gmail dot com – of een comment hieronder). Ik heb nog geen tafel gereserveerd, maar dat ga ik wel doen a.s. donderdag. Het eten en de consumpties zijn – uiteraard – voor eigen kosten. Nog iets: ik zit even zonder mobiele telefoon. Voor zaterdag wil ik een toestel lenen, het nummer deel ik nog wel mee.

3 gedachten over “Update Spaarnestad Tweetup

    1. Gezellig. En we moeten maar even kijken wat een goed moment is voor jou om ons iets te vertellen over het wereldberoemde Müllerorgel. Ik denk dat we daar nu voldoende tijd voor hebben tussen 11:00 en 12:00 uur.

Zeg iets terug op Vrijspraak

