Stel je voor: je vindt een onbekende ruimte in je huis…

Het gebeurt. Ik heb het zelf meegemaakt. Een buurman belde aan bij m’n ouderlijk huis en vertelde enthousiast dat hij een onbekende ruimte in zijn huis gevonden had. Het ging om een holle ruimte achter een schuine wand, een stukje ‘overlap’ tussen twee daken, groot genoeg om in te staan. Hij had er zelfs een vloertje in getimmerd en de ruimte met vloerbedekking en wandverf opgeknapt. Een mooie plek voor spullen die je elders in de weg staan. Mijn vader hakte vervolgens ook een gat in de muur op de overloop van de 3e etage. En jawel, ook wij hadden zo’n verborgen plek in huis. Je zou er een onderduiker kunnen verstoppen, maar gelukkig is dat in onze tijd niet nodig (en het zou met de huidige technische middelen ook zinloos zijn, vrees ik).

Ik kom uit een groot gezin en mijn ouders waren niet erg van het weggooien. ‘Je kunt het misschien altijd nog gebruiken’, was het credo. De schuur en de bijkeuken, maar ook de ‘vrije ruimten’ in ons huis stonden dus vol met ‘spullen’. Door de onverwachte extra ruimte ontstond er nu de mogelijkheid om wat plek boven het trapgat vrij te maken. De kerstboomverlichting, de slee, oude studieboeken, luchtbedden, campingstoeltjes en alle andere vakantiezooi verdween in de ‘nieuwe’ ruimte. En je raadt het al: al gauw waren de leeggekomen plekken ook bezet door verse zooi. Zo gaat dat.

Waarom dit verhaal? Nou ja, je moet ergens over bloggen. Maar het komt ook door de voor mij totaal onbekende extra ruimte boven in de Grote of Sint Bavo kerk in mijn geliefde Spaarnestad. Ik was nog nooit in de toren geweest (die is ook pas recent voor publiek opengesteld, ik raad je aan om eens te gaan kijken, je moet je vooraf aanmelden!) maar afgelopen zaterdag was het zo ver. En gek genoeg kon ik nu van bovenaf op het houten plafond kijken.

Ik heb altijd gedacht dat het prachtige houten plafond van de Bavo ook echt een onderdeel van het dak was. Maar het is in feite een verlaagd plafond en er zit nog een zee van ruimte boven in de kerk. Je kunt er komen langs een aantal smalle trappen en steile ladders – zoals je je dat voorstelt bij een oude kerk – en ik stond versteld van de ‘spullen’ die hier en daar te vinden waren. In de kamer van de beiaardier vond een van de tweeps een krant uit de jaren ’70 (met nieuws over Aantjes en over de treinkapingen). De tijd heeft hier stilgestaan. We zagen stoffige stoelen, maar ook oude, afgedankte wijzers van de kerkklok. Maar wat ik het allermooist vond (afgezien van het spectaculaire uitzicht bovenop de toren, daar kan niets mee wedijveren!) dat was de vrije ruimte, compleet met gotische kerkramen (!) die wij even mochten betreden. Je moest over planken lopen om er wat meer van te zien, en de bezorgde mevrouw die ons rondleidde riep me terug toen ik iets te ver op ontdekkingstocht ging. Kijk en geniet even mee. Wat zou je met deze ruimte kunnen doen? Fantastische plek, toch? Misschien een leuke locatie voor de Emerging Church afdeling Haarlem? 😉

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

5 gedachten over “Stel je voor: je vindt een onbekende ruimte in je huis…

  1. Als ex-Haarlemse was deze site voor mij verrukkelijk want na al die jaren Driebergen blijft Haarlem trekken! Ik droom al jaren af en toe over een verborgen ruimte in ons huis. Soms doe ik een deur open en zie dan een kamer of ik kruip door een gat en sta dan in zo’n verborgen plek, maar nooit in werkelijkheid!!
    miep silvis-van beem.

Zeg iets terug op Vrijspraak

