Switchfoot verovert de Melkweg

Op een van de vele YouTube-filmpjes waarop Switchfoot-fans met hun mobieltje hebben vastgelegd hoe Jon Foreman nog even gezellig na afloop van een optreden een acoustische toegift geeft, vertelt de zanger dat hij in zijn teksten vaak iets schrijft over planeten, sterren en satellieten. Kennelijk heeft de Californiër iets met de ruimte. Het is dus heel passend dat hij afgelopen donderdag (10 juni) met zijn band de hele Melkweg plat speelde.

Luister hier naar Jon vanaf 5:22 – hij zegt dan:

I have a lot of songs that have stars in them. Awkward. And I just now have realized, and I think that now every time I play a song that have stars in it, it makes me feel a little bit – I don’t know… is that a good thing? I write a lot about them, I think about them a lot and they’re always there, whether we can see them or not. So this one, the second verse is about the stars.

Ik keek vanaf het balkon de zaal in en had een perfect zicht op het podium. De foto hiernaast maakt ik met m’n telefoon, achteraf had ik met m’n camera wel wat betere plaatjes kunnen schieten. Maar ik was er niet voor de fotografie, ik was er puur voor de muziek en de sfeer. En dat was dus genieten!

Na de openings set van support act Phil Wickham begon het feest pas goed. De bandleden speelden de eerste tonen en Jon was nog niet zichtbaar. Ik dacht: zou hij een beetje ijdel zijn en als laatste opkomen om een exclusief applausje te krijgen? Maar nee, hij kwam niet vanachter de coulissen, hij stond een meter of 2 naast me en begon te zingen vanaf het balkon! Ik had amper het besef  om m’n telefoon te pakken en gauw een foto te maken, maar het lukte net nog. Vraag alleen niet hoe de foto eruit zien. Nou ja, zo dus:

Jon liep al zingend langs en ging via de trap naar het podium. Ook later op de avond mengde hij zich tussen het publiek in de zaal en op het balkon. Het was echt mooi om dat contact tussen zanger en publiek te zien. Niet hysterisch aanraken en gillen, maar vriendschappelijk en oprecht. Ik vond het schitterend.

Maar het grootste deel van de avond stond Jon met z’n vrienden vrijuit op het podium te rocken. Eerlijk waar: ik kan me geen concert herinneren waar de muziek en de sfeer zo goed waren – en ik heb heel wat concerten meegemaakt.

Ik plaats hier wat foto’s die ik zelf maakte en nog een YouTube filmpje dat iemand anders gemaakt heeft tijdens een ander concert, maar hier kun je wel goed horen hoe prachtig het liedje ONLY HOPE is. De lyrics zet ik er onder.

En oh ja, het was erg leuk om twittervriend Walter van der Wolf in real life te mogen ontmoeten (zie hier op zijn blog). Ik was met mijn zoon Robin naar de Melkweg gekomen, samen met Harco Ploegman met wie wij aan het begin van de avond nog gezellig gepraat en gegeten hebben in Dwaze Zaken. Een topavond!

ONLY HOPE

There’s a song that’s inside of my soul
It’s the one that I’ve tried to write over and over again
I’m awake in the infinite cold
But You sing to me over and over again

So I lay my head back down
And I lift my hands
and pray to be only Yours
I pray to be only Yours
I know now you’re my only hope

Sing to me the song of the stars
Of Your galaxy dancing and laughing
and laughing again
When it feels like my dreams are so far
Sing to me of the plans that You have for me over again

And I lay my head back down
And I lift my hands and pray
To be only yours
I pray to be only yours
I know now you’re my only hope

I give You my apathy
I’m giving You all of me
I want Your symphony
Singing in all that I am
At the top of my lungs I’m giving it back

Een gedachte over “Switchfoot verovert de Melkweg

  1. Mooi geschreven! Vooral: “Niet hysterisch aanraken en gillen, maar vriendschappelijk en oprecht. Ik vond het schitterend.” is treffend verwoord. Wat een sfeer, wat een band!

Zeg iets terug op Vrijspraak

