Oranje jurkjes? Zo, nu eerst een Bavaria.

Tja, wat moeten we hier nu weer van denken? Ik geef op Vrijspraak mijn mening over allerlei belangwekkende onderwerpen, dus de Bavaria-babes kan ik hier niet onbesproken laten. Mag ik eerlijk zijn? Ik vind het een prachtige stunt van Bavaria. Hoe meer reacties (verbazing, bijval, protest, verontwaardiging, applaus) hoe beter voor de naamsbekendheid. De reclameman of -vrouw van dit Brabantse biermerk kan alvast een plekje op de schoorsteen vrijmaken voor de prijzen voor meest effectieve reclame- en marketing die deze oranjebovenkledingstunt ongetwijfeld gaat opleveren.

Is het verwerpelijk om aantrekkelijke vrouwen op te laten draven om een product aan de man (want daar gaat het hier natuurlijk om) te brengen? Dan mag je de hele reclamewereld wel bij het grof vuil zetten. Ik denk dat er vrouwen zijn die met veel plezier naar voetbal kijken omdat er een paar zeer goedgebouwde sportmannen over het scherm rennen. En zo zijn er ongetwijfeld mannen die naar damestennis kijken omdat de rallies daar altijd zo lang duren. Ik bijvoorbeeld.

Grote sportevenementen hebben strenge regels rond reclame en sponsoring. Wereldmerken betalen de hoofdprijs om mee te kunnen doen. Kleinere merken moeten slim en op het randje opereren om toch mee te kunnen profiteren van alle aandacht, zonder dat zij megabudgetten op kunnen hoesten. Bavaria heeft dat gewoon heel erg slim gedaan. In de wereld van de reclame wordt hier gesproken over guerilla marketing of ambush marketing. Zo wordt dit omschreven:

Ambush marketing refers to a company’s attempt to capitalize on the goodwill, reputation, and popularity of a particular event by creating an association without the authorization or consent of the necessary parties. Some popular indirect ambush techniques include buying commercial time prior to and during event broadcasts, sponsoring the broadcasts of events rather than directly sponsoring the event, sponsoring individual teams and athletes, and using sporting events tickets in consumer giveaways, sweepstakes, or contests. Purely defined, ambush marketing does not involve counterfeiting or the illegal use of trademarks, tradenames, or symbols. Companies simply develop a creative advertising campaign around the event, never use the event logo, trademark or tradename, and capitalize by association with the event without paying for “official sponsor” status. When effectively employed, ambush marketing is not illegal and is therefore difficult for legitimate sponsors and the USOC to combat. Source

Bovenstaande tekst heeft betrekking op de Olympische Spelen – dat andere mondiale sportevenement waar enorme kapitalen mee gemoeid zijn. Ik hoorde dat bedrijven een waarschuwing van advocaten krijgen als zij zonder toestemming of betaling de olympische ringen afbeelden of zelfs het woord ‘Olympic’ gebruiken. Dat laatste vind ik persoonlijk belachelijk, want het lijkt me een aanduiding waar niemand het merkenrecht op kan claimen. Creatieve gasten maakten een ludiek protest T-shirt met een omslachtig opschrift: ‘ter herinnering aan een wereldwijd vierjaalijks evenement dat dit keer plaatsvindt op het noordelijke halfrond’ (of woorden van die strekking). Leuk om zo toch een beetje mee te liften op het succes van anderen, gebruikmakend van een flinke dosis humor. Ik mag dat wel.

Terug naar de Bavariababes. Ik moest toch wel lachen toen ik hoorde dat zij in Deense supporterskleding het stadion binnengekomen waren. De rood-witte bovenkleding ging uit – blijf dan maar eens als (camera)man naar zwetende mannen op een grasveld kijken – en de oranje jurkjes kwamen te voorschijn. Bedenk het maar. Eigenlijk een klassieke paard van Troje-strategie in een moderne setting.

Maar omdat ik er niet van beschuldigd wil worden dat ik alleen maar naar sport kijk omdat er mooie vrouwen in oranje jurkjes op de tribune zitten, plaats ik hier een foto van een Nederlandse sportvrouw die vandaag in een oranje jurkje van het tennisveld werd geslagen. Nee, niet door boze bobo’s, maar gewoon door een betere tegenstandster. Arantxa Rus – ze komt vast nog eens keihard terug. Maar nu eerst een Bavaria.

5 gedachten over “Oranje jurkjes? Zo, nu eerst een Bavaria.

  1. Als ik vrouwen in zulke jurken zie, denk ik echt niet aan bier van welk merk ook, ik krijg ook niet spontaan dorst, dus waar halen ze het vandaan? Dan zijn er wel gewaagdere foto’s te zien bijv. op AD

    1. Nee, je zult niet gelijk naar de ijskast rennen om bier te pakken – misschien had je dat biertje (van welk merk dan ook) toch wel gepakt. Maar Bavaria wil op de kaart staan met een beperkt budget. Dat lukt prima. Het gaat uiteraard om imago en naamsbekendheid. Bavaria is nu geen suf biertje, maar een hip en ‘gedurfd’ merk. Er is heus wel goed over nagedacht.

  2. Vandaag las ik een bericht dat deze Bavaria Babes opnieuw zijn gearessteerd. Je mag dus niet meer zelf bepalen welke kleding je aantrekt in een voetbal stadion. Dus commercie heeft de sport en de vrijheid in welke kleding daar naar te kijken helemaal gestolen.

    1. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat de bedrijven die kapitalen neertellen voor exclusieve sponsoring tegen deze handige Bavaria-actie in verzet komen. En de Bavaria-babes moeten ook weer niet zeuren, ze hebben als ik het goed begrepen heb de reis en de oranje jurkjes cadeau gekregen. Wellicht ook de kosten voor hun verblijf. Het gaat natuurlijk niet om de ‘kledingvrijheid’, er is wel degelijk sprake van een gecoördineerde reclameactie die vlak langs (of net over?) het randje is. Handig en slim, maar je kunt ook een reactie verwachten. En dat levert dan weer extra media-aandacht op. Bavaria wint zo altijd.

  3. Het hele gebeuren rond de Bavaria-Babes en de extreme reactie van de
    FIFA en de politie & Justitie in Z-Afrika heeft me aan het denken
    gezet. In Het AD van 19-06-2010 staat een heel artikel dat de 2de
    kamer de FIFA ook vergaande beloftes heeft gedaan. Als een WK naar
    Nederland komt kan dit hier de reactie van de FIFA en de politie/
    justitie net zo zijn als in Z-Afrika.
    Wordt het niet tijd dat de macht van de FIFA middels de publiek opinie
    gebroken wordt. Ik herinner me de actie tegen het ‘machtige’ Shell en
    het afzinken van de Brent Spart ook door de publieke opinie is
    afgeblazen.
    Misschien kunnen we de FIFA en de producten van haar sponsors
    boycotten. Om zo de FIFA duidelijk te maken dat er grenzen zijn aan
    het beschermen van de belangen van de sponsors. Tevens dat er meer
    geld gaat naar de ontwikkeling van de lokale bevolking ipv naar de
    FIFA.
    Publiciteit op de Radio, TV, Inernet en Twitter. Of is de media ook al
    ‘opgekocht’ en slaafje van de FIFA.

Zeg iets terug op Vrijspraak

