Muse schittert in Goffertpark

Terug uit Nijmegen met de muziek van Muse nog nagalmend in mijn oren. We zijn al halverwege de dag vertrokken om een goede parkeerplek bij het Goffertpark te vinden en dat lukte prima. Een beetje rondgedoold in de omgeving, nog wat geluisterd naar het radioverslag van Nederland-Japan en met zoon Robin, broer Frank en zwager Ronald gegeten. (Zwager/broer/concertmaatje Rob kon er dit keer helaas niet bij zijn vanwege een ziekenhuisopname en een hartoperatie a.s. woensdag…  we hebben hem gemist en ik kijk er naar uit dat hij er volgende keer weer gewoon bij is!)

De eerste support act Ghinzu uit België mocht het publiek wat opwarmen, de Britse band The Editors vond ik daarna heel goed, maar de indruk die deze bands gemaakt hebben werd volledig overstemd door het hoofdprogramma met het showgeweld van Muse. Een muur van geluid, prachtige zang van begin tot eind en muziek die staat als een huis.

Het podium was ingebouwd in een indrukwekkend decor. Op de foto lijkt het wel een enorm gebouw, maar dat is gezichtsbedrog. Vooral toen het donkerder werd leverde de schermen op de wanden een mooie lichtshow op. Ik denk dat Muse op dit moment een van de allerbeste live acts ter wereld is. Zelf ken ik eigenlijk alleen de muziek van de CD The Resistance, dus er valt nog het een en ander te ontdekken. Zanger en gitarist Matthew Bellamy maakte op mij grote indruk. Hij ziet er zelf niet imposant uit, maar hij zingt en speelt alles en iedereen van het podium af. Bij wijze van spreken, natuurlijk.

Het was overigens ook een mooie avond wat het weer betreft. Een paar spatjes regen en dreigende wolken, maar dat heeft geen probleem, maar wel een mooi schouwspel opgeleverd. Ik zag op een bepaald moment zelfs een mooie regenboog links van het podium. Alsof de hemel er nog een schepje bovenop wilde doen. Deed me denken aan een concert van Peter Gabriel in Amsterdam (29 juni 2007, Westergasfabriek) toen er een regenboog verscheen tijdens de klanken van Steam. Onvergetelijk. En dat was dit concert zeker ook!

Ik ga nu slapen, want morgen doe ik de wandelschoenen aan voor een flinke tocht en het is lekker laat geworden. Maar ik moest de indrukken even van me afschrijven en ga de komende dagen nog lekker nagenieten. De setlist van vanavond vind je hier. Was je er ook bij? Had je er graag bij willen zijn? Laat van je horen!

21 gedachten over “Muse schittert in Goffertpark

  1. Ik volg Muse al vanaf eerdere albums. Daarbij heb ik genoten van al het muzikale wat er werd geboden, maar was het vocale voor mij vaak wat buitenproportioneel aanwezig in het doorhalen van stemgeluid en zuchten/hijgen. Gelukkig zaten er uitzonderingen bij zoals hyperchondriac music, butterflies & hurricanes en sing for an absolution.

    ‘The resistance’ is voor mij het eerst album waar Muse/Bellamy zijn stemgeluid wat meer weet te doceren. De muziek is kwalitatief nog steeds symfonisch op orde zodat dit een prima album opleverde.

    Ik heb de nieuwe cd net te laat beluisterd om gemotiveerd te raken voor het concert. Ik heb nog wel wat Lowlands op DVD staan van vorig jaar. Ook erg goed, maar minder kwaliteit dan ‘The resistance’ laat horen.

    Zodoende vind ik The resistance een hoogtepunt in het werk van Muse.

    1. Ronald, ik weet niet welk concert jij hebt bijgewoond, maar hyper music, butterflies & hurricanes en sing for absolution hebben ze in ieder geval niet gespeeld.

  2. Hi,

    Ik adviseer om de eerdere albums van Muse te gaan beluisteren. Ik vind The Resistance te degelijk. Het eerdere werk is rauwer, verassender en , naar mijn mening, kwalitatief stukken beter.
    Ik heb mij gisteren geweldig vermaakt(ben nog moe ) met de oudere nummers oa Plug in Baby, rauw en recht voor zijn raap, zo hoort Muse te zijn.
    Ghinzu is ook een geweldige band maar kwam niet uit de verf…geluid stond niet goed .
    Edoitors zijn natuurlijk allang geen voorprogramma meer….grote kwaliteit!

    1. Inderdaad wel vreemd om Editors voorprogramma te noemen. Ze hebben hun sporen nu wel verdiend.

      Nog wel een advies, Paul om beademingsapparatuur binnen handbereik neer te zetten mocht je de neiging hebben om bij het luisteren van de eerste cd’s mee te zingen/ademen/hijgen met Bellamy.

      Maar er staan zeker pareltjes van liedjes op, als je het mij vraagt. Inderdaad rauwer, maar ik denk dat ik dan van degelijk houd =) Ik weet niet hoe Muse hoort te zijn. Ik ben benieuwd welke naar welke richting ze zich zullen ontwikkelen en daarin hun eigen stijl behouden. Ik had bij The Resistance wel veel symfonische Queen-associaties. Maar misschien gaat dit over naarmate het vele luisteren.

  3. Hallo!

    voor mij was dit de eerste keer dat ik echt kennismaakte met Muse en wat was het vet! ik heb natuurlijk wel eens nummers van ze gehoord enzo, maar dit concert kreeg me goed enthousiast.. nu snel albums gaan beluisteren en dan ben ik klaar voor de reis naar mn vakantie bestemming..

    wel even een vraagje.. weet iemand toevallig hoe het woodstock nummer heet dat ze speelde? ik zoek dat nummer nu al een tijdje want vind het echt gaaf! maar weet alleen de naam niet en het staat niet op de set list..

    thanks!

  4. Ze speelden tussendoor Led Zeppelin (volgens mij Heartbreaker), maar die waren niet op Woodstock. Wat ze o.a. ook speelden was House of the Rising Sun.

  5. Ik was er gisteravond ook, en heb echt genoten wat het spektakel. Je kent alleen hun laatste album The Resistance? Dan valt er zeker veel voor je te ontdekken. Albums die je dan zeker eens zou moeten checken zijn Origin of Symmetry, Absolution en Black Holes and Revelations. En ook het live album en DVD HAARP is zeer de moeite waard.

  6. Ik reageer maar even in één keer op jullie allemaal… Wat leuk om te zien dat er zoveel mensen een dag na het concert al op dit blog belanden en soms een comment achterlaten. Het aantal bezoekers schoot vandaag omhoog tot over de 900… dat is best veel eigenlijk!
    Leuk als jullie hier laten weten wat je van het concert vond. Ik heb er – zoals je kunt lezen – erg van genoten. En zoals ik uit de reacties begrijp is er nog wat onbekend muzikaal terrein voor mij te ontdekken. Mooi!
    Ik hoop later ook nog wat meer op jullie comments in te gaan – stay tuned.

  7. Ken je alleen The Resistance maar? Tijd voor het oudere werk. Dat is veel en veel mooier! Het is overigens niet ‘The Editors’, maar gewoon Editors. Overigens een zéér briljante band waarvoor ik alleen haast al naar Nijmegen kom en haast niet meer voorprogramma waardig.

    Maar ga zeker het oude werk eens checken, des te ouder des te leuker haast, hoewel ik hun 3e plaat, Absolution, de mooiste vind.

  8. Ik was er ook bij afgelopen zaterdag en ben nog steeds onder de indruk, hoe geweldig zijn ze als live band! Ik kende dan ook ieder nummer wat gespeeld werd, dat maakt het altijd weer erg fijn!

    Alle cd’s van hen zijn, wat mij betreft, super, met Absolution als uitschieter, dus doe eens gek en schaf iets extra’s van ze aan:).

  9. Het is alweer een jaar geleden dat ik Muse heb gezien in het goffertpark. Het staat nog steeds met stipt op nummer 1 van het mooiste concert wat ik heb gezien. Doordat we iets eerder naar huis moesten heb ik knights of cydonia gemist. Wat een geweldig nummer is dat. Gelukkig nog terug te zien op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=LXv4hkuMedc

Zeg iets terug op Vrijspraak

