Verdreven door vooruitgang

Afgelopen dinsdag heb ik in Nieuw-Vennep een filmportret gezien van boer Pieter van der Vlugt die vorig jaar als laatste bewoner de familieboerderij moest verlaten in verband met de omlegging van de N201, de verbindingsweg tussen Hoofddorp en Amstelhoek. De in zwart-wit gefilmde documentaire van Danny Ghosen heeft diepe indruk op me gemaakt.

De film is onderdeel van een serie polderportretten met in de hoofdrol boeren, ondernemers en bewoners van de polder. Doel van de serie is de orale geschiedenis in beeld brengen en het verleden een plek in de toekomst geven. Van de Vlugt (54) is boer en geboren in Rozenburg. Hij heeft zijn bedrijf verkocht en in de film komen de dagen van het vertrek van de boerderij in beeld. bron

De film over boer Pieter van der Vlugt vertelt het verhaal van meer boeren en boerenbedrijven in deze regio. Haarlemmermeer is op zich geen heel oude gemeente want de drooglegging van deze polder vond tussen 1849 en 1852 plaats. Sindsdien hebben boeren dit gebied tot ontwikkeling gebracht. De oprukkende nationale luchthaven Schiphol, het groeiende aantal inwoners (143.000 in Haarlemmermeer waarvan 73.000 in Hoofddorp) en het zich uitbreidende wegennet zorgen voor een geleidelijke, maar ingrijpende transformatie van dit gebied.

Vanavond ben ik even gaan kijken bij de boerderij, de Arnoldushoeve, en bij de boom die midden in het land staat. Hieronder laat ik wat foto’s zien. Boer Van der Vlugt vertelt in de film over de zgn. 500 tel-boom die midden op de akker staat: “Je kon geriefelijk je eten tussen de middag daar oppeten.” De eenzame boom was mij al vaak opgevallen als ik richting Aalsmeer reed en ik heb er ook al vaker een foto van willen maken. Ik heb begrepen dat ook de boom straks het veld moet ruimen voor de N201. De boerderij, die nu door een kraakwacht bewoond wordt, zou misschien kunnen blijven staan en een nieuwe bestemming krijgen. Boer Pieter van der Vlugt heeft zelf gelukkig al een nieuwe functie gekregen: hij onderhoudt nu de grond voor Schiphol Logistics Park.

Het verhaal van de laatste boerenzoon die de boerderij moet verkopen is aangrijpend. Interviewer Paul Bos, tevens buurman van Van der Vlugt, weet de zwijgzame man aan de praat te krijgen. Er vallen lange, indrukwekkende stiltes tijdens dit gesprek.Van der Vlugt is geen prater, maar als kijker voel je zijn pijn van gedwongen afscheid nemen en ontheemd raken. Op dit stuk poldergrond wordt voor de vooruitgang niet alleen een boom, maar ook een boer ontworteld.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

4 gedachten over “Verdreven door vooruitgang

    1. Hey Danny, wat bijzonder dat je dit zo snel al gevonden hebt! Jij bedankt voor de prachtige documentaire. Ik heb er echt van genoten. Is Nederlands geen probleem voor je? Lijkt me leuk om eens met je te praten. Hartelijke groet!

  1. Hii Paul,

    Hoezo zou Nederlands een probleem voor mij zijn? De taal spreek ik gewoon goed hoor :).

    Het is leuk om te horen dat mensen van iets wat ik gemaakt heb genoten hebben. Ik ben komende week, als het goed is, in de Haarlemmermeer. Paul Bos en ik gaan Pieter een dvd overhandigen. Misschien kunnen we daarna wat drinken. Waarover wil je praten trouwens?

    Groet,

    Danny.

    PS: heb Googlealerts. Zodra mijn naam ergens opduikt krijg ik meteen een mailtje met de link ;).

    1. Ha ha. Je schreef: “Dank voor de leuk stuk”. En ik had iets opgevangen over een filmmaker uit Libanon, dus trok ik een (verkeerde) conclusie 😉

      Ik heb geen speciaal onderwerp waarover ik wil praten, maar de documentaire heeft me zeer aangesproken. Ik houd van fotografie en ben inmiddels ook aardig vergroeid met deze omgeving (ik kom oorspronkelijk uit Haarlem, maar woon al bijna de helft van mijn leven in Haarlemmermeer). Mijn opleiding als leraar Geschiedenis en Nederlands speelt ook een rol. Ik heb belangstelling voor locale geschiedenis en vooral voor de verhalen van mensen. Je snapt dat deze dingen mooi bij elkaar komen bij het zien van de film.
      Ik ging overigens mee naar Nieuw Vennep op uitnodiging van Wigle Tamboer, predikant van de Meerkerk. Ik heb een jubileumboek samengesteld met verhalen en portretten van mensen. De fotografie is van Marcello Geerts. Als het mogelijk is vind ik het leuk om van de week eens kennis te maken, dan neem ik zo’n boek voor jou en Paul Bos mee.

Zeg iets terug op Vrijspraak

