Nou snap ik waarom we zo aan vakantie toe zijn…

De nieuwe brochure met ons boeken- en kalenderaanbod is binnengekomen. Het gaat om de aanbiedingsbrochure voor najaar 2010 – een actueel overzicht voor de boekhandelaar. Op basis van deze brochure en de aanbiedingsgesprekken van onze vertegenwoordigers worden de boeken ingekocht.

Het is altijd leuk en spannend om drukwerk binnen te krijgen. We hebben weer heel erg ons best gedaan om een mooie brochure te maken, maar er is natuurlijk nog veel meer tijd, geld en energie gestopt in de nieuwe titels die we nu op de markt brengen. En het zijn er weer veel. Te veel wellicht? Ook wij zitten in een soort ‘rat race’. Je wilt als uitgeverij groeien, je barst als uitgeefteam van de ideeën en inspiratie… maar de markt kan ook maar beperkt afnemen. Gelukkig gaat dat nog goed in ons geval, maar ik moet vaak aan de wijze woorden van Prediker denken: “En tot slot, mijn zoon, nog deze waarschuwing: er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af.”

Ik zit deze warme vrijdagmiddag in kantoor met de airco op full speed. Puf. Even bladeren door de nieuwe brochure. Genieten van al dat moois. Trots zijn op mijn getalenteerde en enthousiaste collega’s. Dankbaar zijn voor de inspiratie, het vertrouwen, de bemoediging die we mogen brengen in leven van anderen. Dat is niet niets.

Maar ik weet ook ineens weer waarom we af en toe het gevoel hebben dat we op onze wenkbrauwen lopen. Met een klein team worden bergen werk verzet. En bij elke brochure denk ik weer: hoe gaan we dit volgende keer ooit overtreffen?

Kijk even naar onze nieuwe uitgaven in dit PDF-bestand en laat me eens weten wat je denkt.

Zeg iets terug op Vrijspraak

