Op Vrijspraak gaat de ontmoeting Nederland-Duitsland gelukkig wel door (1)

De droomfinale Nederland – Duitsland gaat niet door (wij waren er klaar voor, but it takes two to tango). Maar daarmee zijn we nog niet uitgepraat over de relaties tussen ons kleine lage land en onze grote Oosterburen. Kerstin Hack, een enthousiaste collega-uitgever en blogger uit Duitsland, nam de uitdaging aan om iets te schrijven over de relatie tussen onze volken en landen. Vandaag het eerste deel, meer volgt!

Over scheidsrechters, wraak en herstel – Observaties over voetbal, Nederland en Duitsland

Gefeliciteerd! Jullie Nederlanders hebben goed gevoetbald en de finale van de wereldcup 2010 bereikt. Wij Duitsers hopen dat ook te bereiken (NB dit stuk is vóór de wedstrijd met Spanje geschreven – Paul). Dit gegeven was voor mij het laatste zetje om eens iets te schrijven voor het blog van Paul, omdat hij me al eerder gevraagd had om mijn gedachten te delen over pijn uit het verleden, relaties tussen onze volken en landen, vergeving en genezing.

Kennismaken met onbekende buren

Mijn eerste kennismaking met Nederlanders beleefde ik toen ik nog maar zes jaar oud was. En het was geen aangename kennismaking. Een klein Nederlands jongetje maakte net als ik deel uit van een Alpine ski-klasje. Om de een of andere reden kon dit jongetje niet zo goed omgaan met deze Alpenomgeving. De skileraar bleef geduldig uitleggen en persoonlijk aandacht geven, terwijl de rest van ons klasje in de koude sneeuw stond te bibberen. Na een paar dagen was ik daar zo gefrustreerd over, dat ik besloot af te haken en mijn dagen lekker door te brengen in mijn hotelkamer. Daar kon ik mezelf troosten met het lezen van een goed boek. Dus misschien is het te wijten aan een klein Nederlands jongetje dat ik nooit een top-alpine skiester, maar een uitgever geworden ben.

Afgezien van dit nogal onplezierige begin – in combinatie met de duizenden Nederlandse caravans die elke zomer ‘onze’ autowegen laten verstoppen – had ik een vriendschappelijke, neutrale houding ten opzichte van Nederland. Ik raakte bevriend met geweldige Nederlandse mensen, zoals Gea. Zij maakt de beste koffie ter wereld en kan zo intens lachen dat je in haar gezelschap wel blij moet zijn. En ik ontmoette ook Marc, een Nederlander die zo lang is (2.02 meter) dat hij zijn hoofd droog kan houden als de dijken breken. Ik denk ook aan Menno, de schipper, die me geleerd heeft hoe ik een boot door de kanalen tussen Gouda en Rotterdam moet sturen.

Ik heb Nederland en Vlaanderen al vaker bezocht en ik heb een paar Nederlandse uitdrukkingen geleerd. Een ober in een Belgisch restaurant vond zelfs dat ik ‘koffie verkeerd’ beter uitsprak dan de koning van zijn land. Maar misschien is dat helemaal niet zo’n groot compliment.

Het heeft jaren geduurd voordat ik begreep dat de relatie tussen onze volken vanuit Nederlands oogpunt niet zo neutraal is. Ik kwam er pas laat achter waarom er als reactie steeds een ‘oh’ volgde wanneer ik een Nederlander of Nederlandse vertelde dat ik uit Berlijn kom. Nooit hoorde ik dan: ‘Oh, wat leuk! Jij woont echt in een coole stad!’.

Misschien heb ik zitten dutten tijdens de geschiedenisles, maar ik denk dat het niet alleen voor mij geldt. De meeste Duitsers zijn zich er niet van bewust wat zij in jullie land allemaal hebben aangericht. De pijn van de wond die Nazi Duitsland geslagen heeft, ook door hetgeen zij de Joden hebben aangedaan, overschreeuwt al het andere. Ik moest een film als The Twins (De Tweeling van Tessa van Loo) zien, het land bezoeken en eerlijke gesprekken met vrienden voeren voordat mijn ogen opengingen voor de situatie en ik kon begrijpen waarom ik steeds die reactie ‘oh’ te horen kreeg…

(Morgen meer…)

2 gedachten over “Op Vrijspraak gaat de ontmoeting Nederland-Duitsland gelukkig wel door (1)

Zeg iets terug op Vrijspraak

