Y no nos metas en tentación, mas líbranos del mal

Vandaag een deel van de dag in de gevangenis doorgebracht. Ik help als vrijwilliger bij de kerkdiensten in de Geniepoort, PI Midden Holland in Alphen aan den Rijn. Eens in de zoveel tijd mag ik met andere vrijwilligers aan deze diensten meewerken, het gaat daarbij vooral om praktische ondersteuning (stoelen klaarzetten, liturgie uitdelen, koffie maken, even wat luisteren en praten, bloemen uitdelen, opruimen en afwassen). Tijdens de dienst worden vrijwilligers ook wel gevraagd om een stuk uit de Bijbel te lezen of te assisteren bij de eucharistieviering. Vandaag was mij gevraagd om de gitaar mee te brengen en 3 Engelstalige liederen te zingen die pasten bij het onderwerp van deze zondag: het Onze Vader (Lucas 11:1-13). De titel van deze blogpost is afkomstig uit dit bijbelgedeelte, maar dan in het Spaans. Als je deze PDF opent, kun je de liturgie, de bijbeltekst in diverse talen en de preek van dominee Ruud Bosma lezen. Met toestemming mag ik deze informatie met jullie delen.

Wat mij altijd opvalt is dat de preken in de gevangenis kort maar krachtig zijn. De mannen hebben geen geduld voor lange toespraken, maar ik meen dat het ook niet nodig is om lang van stof te zijn. Als je kijkt naar het gebed dat Jezus ons leerde, dan valt ook op dat het niet om een omhaal van woorden gaat.

Vanmorgen mochten er ook gebedsonderwerpen opgegeven worden. Altijd krijgen de bezoekers van de diensten deze gelegenheid. Nooit wordt er lacherig over gedaan en als er een ‘opmerkelijk’ onderwerp wordt genoemd, voel je dat er achter zo’n verzoek een hele wereld schuilgaat. De een vraagt om de bescherming van kinderen, de ander wil bidden om vrede in het Midden-Oosten. Vandaag vroeg iemand of er gebeden kon worden om vrijspraak. Daar kun je je ook wel iets bij voorstellen… De dominee pakte dit verzoek heel mooi op en bad dat de rechters juist en wijs zouden oordelen.

Vrijspraak – toevalligerwijs ook de naam van mijn weblog – is een ander woord voor gratie. En gratie heeft alles te maken met grace (genade). Grace is verwant aan grazie, gracias – en dat betekent ‘dank je wel’. Mercy, een ander Engels woord voor genade, kennen we in het Frans als merci. Al deze woorden maken duidelijk dat genade een geschenk is waarvoor je dankbaar mag zijn. Het heeft te maken met de goedheid van God, met vergeving in plaats van veroordeling. Deze woorden krijgen in de setting van een gevangenis een diepe lading en betekenis. We mogen niet ‘goedkoop’ omgaan met genade, want er is een zeer hoge prijs voor betaald. Mensen dragen vandaag nog steeds de consequenties voor hun daden, maar toch mag iedereen zich uitstrekken naar vergeving en genade. Wat je ook op je kerfstok hebt.

Ik heb met de iPhone zojuist een van de drie liederen opgenomen die ik vanmorgen voor de gedetineerden mocht zingen (het WAV bestandje staat hieronder: So You Would Come – sorry voor de geluidskwaliteit, het gaat mij om de inhoud van de tekst). Alledrie de liederen spreken over God als Vader – en het vaderbeeld is bij veel mensen behoorlijk verstoord. God is de perfecte Vader. Bij Hem kun je veilig thuiskomen. Ik hoop dat de woorden van de preek, het bijbelgedeelte en de liederen zullen doorwerken in de levens van mensen die, net als jij en ik, Gods genade zo hard nodig hebben.

So You Would Come

Zeg iets terug op Vrijspraak

