Kleurrijke beelden van een grijze Sail

Gisteravond kwamen we terug uit Frankrijk, vanmorgen ging ik naar Amsterdam om nog iets van Sail te zien. Ik had de wekker vroeg gezet, erg vroeg, want ik hoopte op mooi licht. Ik keek om een uur of zes langs het gordijn naar buiten en zag een grijze wolkenlucht. En het bleef hier bijna de hele dag bewolkt en somber – een groot contrast met het mediterrane licht waar ik de laatste 2,5 week aan gewend was geraakt. Vanavond zag ik wel weer mooie wolkenluchten met lichtstrepen, maar toen zat ik dus weer in Hoofddorp!

Omdat het niet supervroeg meer was, waren er ook al veel mensen rond het IJ. Een mooi plaatje van een zeilschip schieten wordt dan al wat lastiger, want er staan steeds andere toeschouwers en plaatjesschieters in beeld. Dat was op vakantie op toeristische plaatsen niet veel anders en daar besloot ik om de mensen gewoon maar voor lief te nemen, meer afstand tot de te fotograferen gebouwen en objecten te houden en ook te speuren naar leuke details en taferelen. Ik moet een bepaalde schroom overwinnen om zomaar wat mensen te fotograferen, maar ik vind het eigenlijk wel erg leuk. In de publieke ruimte is het ook geen probleem, al weet je nooit of iemand het op prijs stelt… Tijdens de vakantie merkte ik dat lege straten en kale gebouwen vaak wat saai zijn als er niet ook wat mensen of dieren (een duif doet wonderen) te zien zijn.

Op m’n fotoblog staan al een paar grijze kleurenfoto’s van Sail, maar hier laat ik een voorbeeld zien van wat ik bedoel met het vastleggen van leuke details en taferelen. De Russische zeelui zien er met hun grote petten toch net iets anders uit dan onze marinemensen, maar het is leuk om het menselijke gezicht van de voormalige ‘vijand’ te zien. Ik heb geen idee wat deze zeeman met zijn camera heeft vastgelegd, maar hij was er zo door in beslag genomen dat hij niet merkte dat hij zelf – met zijn collega’s – gefotografeerd werd. Klik op de afbeeldingen voor grotere weergave.

Op YouTube heb ik ook een clipje gezet met een opname van een shantykoor (zeemansliedjes). Kijk en luister even als je de sfeer wilt proeven: HIER

Zeg iets terug op Vrijspraak

